KULTÚRA

A hullámok között megbújhatunk


Lezárult az a művészeti ötletpályázat, amivel az Újbudai Polgármesteri Hivatal Bocskai úti épületének főbejárata mellől tűnik el a zavaró hiány.

A „2025 márciusában közzé tett felhívás célja az Újbudai Polgármesteri Hivatalnak helyet adó épület homlokzatrekonstrukciója során helyreállított főbejárati épületrészre illeszkedő alkotás megtervezése volt”, emlékeztet az önkormányzat is.

A kiírásban megadott benyújtási határidőig összesen 16 pályamű érkezett be. A bírálóbizottság előzetesen áttekintette, majd a bírálati ülésen megvitatta és értékelte a pályaműveket, amely alapján eredményesnek nyilvánította a pályázatot, és meghozta döntését, vette észre az Építészfórum.

A győztes

a PÁRICSY és TÁRSAI Építésziroda Rétegek című pályaműve lett. Tervükkel a jelen lévő víz és a történelem rétegződésének hullámait kívánják megidézni.

Ezt olyan egyedi falelemmel érnék el, ami anyagával és kialakításával is finoman illeszkedik a meglévő épülethez, és izgalmasan olvad egybe a bejárat melletti térbútorral.

ujbuda.hu
Kép: ujbuda.hu

Az innovatív, 3D betonnyomtatással készült hullám gyengéden irányítja a bejárat felé az intézménybe érkezőket. Az újragondolt bejárati látványelem egyúttal megállót is kínál az ügyintézéshez szükséges iratok előkészítésére, vagy az intézkedés során ért esetleges feszültségek csendes feldolgozására.

A hullámok között megbújhatunk egyedül vagy kísérőnkkel, és félprivát kuckónkban megbeszélhetjük legsürgetőbb ügyeinket. De nem csupán a hétköznapok szürke hullámai között szolgál csendes kikötőként az alkotás, hisz a jeles napok fényképeinek is mutatós hátteret nyújt a nem túlzóan tolakodó alkotás.”

A bírálóbizottság díjazta még Matzon Ákos Frigyes, Lach Bálint Az utolsó szó jogán… című alkotását és Lakomcsik Attila Múlt, jelen, jövő című alkotását.

A második helyezett koncepciót a művészet monokróm tradíciója, különösen a fehér szín tisztasága inspirálta. Az árnyalatok és faktúrák sokszínűsége kiemeli a fények és árnyékok játékát, a geometrikus formák pedig gazdag szimbolikus tartalmat hordoznak.

Célja, hogy az egyszerű geometrikus formák segítségével érzelmeket és térélményt közvetítsen. Az alkotás arra törekedne továbbá, hogy a szemlélők aktív résztvevőként fedezhessék fel az általa nyújtott hatásokat.

Lakomcsik ledfalas installációjának célja pedig egy olyan vizuális installáció létrehozása, amely szoros kapcsolatot ápol a városlakókkal.

Az alkotás segítségével lehetőség nyílna arra, hogy az épített környezet reflektáljon az évszakokra, ünnepekre vagy akár a napszakok változásaira is, ezáltal hangulatokat közvetítve és interakcióba lépve a járókelőkkel.

Más arcát mutatja nappal és este. A rendszer egyszerre díszítőelem, kommunikációs felület és közösségi kapcsolatot teremtő médium.

Ahogy ebben a posztunkban már írtunk róla, az 1942-ben, Goszleth Lajos és Frank Ágoston tervei alapján készült épület eredetileg a Központi Statisztikai Hivatal otthonául szolgált.

A kőburkolatú, letisztult formavilágú épület a magyar építőművészet funkcionalista jelképének számított a maga korában.

A hivatal főhomlokzatán felállítandó domborműre kiírt pályázatot Szomor László már 1941-ben elnyerte. A Szépművészet című folyóirat 1943/10. számában arról írnak, hogy a pályázaton a feladat a fővárosi statisztika munkájának ábrázolása volt.

Tér
Kép: Tér és Forma 1943

Szomor a tekintélyes, 20 négyzetméteres felületet két mezőre osztotta, „ami nem ment a nagyvonalúság rovására”. A művész alakpárokat alkotott, ami a „dombormű formai egységét” biztosította, leglényegesebb alapvonása pedig „a tömör és zárt előadás”.

A domborművet ugyan az idők során elbontották, de ide vagy ide kattintva is meg lehet tekinteni. Mint írtuk, a pályázatra olyan ötletet vártak, ami az eredeti,

Szomor által készített domborművel ellentétben „kerüli a monumentalitást”, de elvárja „az újszerűséget, a városképhez és környezethez való illeszkedést”.

A kerületi polgármesteri hivatal egyébként csak az 1970-es években vette használatba az épületet.