KULTÚRA

Milyen változások jönnek Belső-Erzsébetvárosban?


Az utóbbi időben többször is lehetett hallani az új forgalmi rendről, eleinte főként amiatt, mert a márciusi közgyűlésre Vitézy úgy vitte be az előterjesztést, hogy állítólag nem egyeztetett előtte Niedermüller Péterrel, a kerület polgármesterével, később pedig azért, mert az április közgyűlésen átment. De a pontos részletekről kevesebbet lehetett olvasni, most ezeknek jártunk utána.

Húsz igen és tíz nem szavazattal az áprilisi Fővárosi Közgyűlés elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjének közös javaslatát Belső-Erzsébetváros gyalogosbarát forgalmi rendjének bevezetéséről.

Ahogy egyébként Vitézy Dávid néhány nappal a közgyűlést követően, március 31-én, hétfőn megosztotta, a keserű vitákat maguk mögött hagyva, már aznap összeültek Niedermüller Péterrel, és keresték a közös pontokat a sétálóutca-hálózat bővítése és a trolibuszok állandó elakadásának megszüntetése érdekében. Szerinte találtak is ilyeneket bőven.

Az előterjesztésben írják, a VII. kerület belső része

Budapest egyik legsűrűbben beépített városnegyede,

ráadásul a fővárosi idegenforgalom egyik kiemelt célpontja. Itt állandó probléma a rendkívül sűrű gyalogosforgalom és a gépjárműforgalom konfliktusa, mindennaposak a tumultuózus jelenetek.

Mint kiemelik – és ahogy azt minden erre járó a saját bőrén is tapasztalhatja – szinte bármikor, de különösen az esti-éjszakai órákban alakulnak ki áldatlan állapotok, amikor az utasok ki-beszállása céljából megálló taxik, illetve sokszor egyéb illegális tevékenységeket végző járművek akadályozzák a gyalogosok, illetve a mögöttük feltorlódó járművek haladását is. A problémát tetézi a kijelölt rakodóhelyek és e célra rendelt időszakok hiánya, valamint a járdákat beszűkítő, helyenként eltorlaszoló parkolóhelyek is.

Kazinczy
A Kazinczy utca a Budapest Tuning alatt 2022 októberében. Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

 

Mindez a helyben lakók mindennapjait is nagyban zavarja, hiszen a kialakult közlekedési kaotikus állapotok, az otthonukba való eljutásukat is nagyban megnehezíti.

A helyzet, folytatják az előterjesztésben, nem tűr további halasztást: a történelmi belvárosban sok helyen már

évtizedek óta bevált a gépjárműforgalom kitiltása,

az utcahálózat egyes elemeinek sétálóutcává alakítása, amit időszerű a Belső-Erzsébetváros leginkább érintett utcáira is kiterjeszteni. Ki emlékszik már arra, hogy egykor parkoló volt a Vörösmarty tér, és autók gurultak a Váci utcán vagy az Egyetem téren. 

A kezdeményezéssel – több, a szakmailag felelős BKK Budapest Közlekedési Központ Zrt.-vel és a Budapest Közút Zrt.-vel is közös, részletekbe menő egyeztetést követően – egyetért a kerületi önkormányzat is.

A döntés értelmében

  • a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti szakaszát, 
  • a Kazinczy utca Rákóczi út – Dohány utca és Wesselényi utca – Dob utca közötti szakaszait és
  • a Csányi utca teljes szakaszát

kizárólag a gyalogos és kerékpáros forgalom veheti igénybe.

  • Az Asbóth utca teljes szakaszán,
  • a Madách Imre út Asbóth utca – Rumbach Sebestyén utca közötti szakaszán,
  • a Király utca Károly körút – Rumbach Sebestyén utca közötti szakaszán, valamint
  • a Kazinczy utca Dohány utca – Wesselényi utca közötti szakaszán 

a gyalogos- és kerékpáros-forgalom elsőbbséget élvez, az útszakaszok csak engedéllyel lesznek használhatók a célforgalom számára, a kijelölt közterületi lakossági és mozgáskorlátozott várakozóhelyek igénybevételére, valamint a mélygarázsok megközelítése céljából.

Király
Király utca. Kép: Adrián Zoltán/Képszerkesztőség

 

Hogy a gyalogosforgalom biztonságosan elférjen vagy teljesen megszüntetik, vagy jelentős mértékben csökkentik a parkolóhelyek számát

  • a Síp utca Dohány utca – Dob utca közötti szakaszán,
  • a Dob utca Síp utca – Holló utca közötti és Kazinczy utca – Kis Diófa utca közötti szakaszán,
  • a Kazinczy utca Dob utca – Király utca közötti szakaszán,
  • a Klauzál tér északkeleti oldalán,
  • valamint a Klauzál tér északnyugati oldalán.

A Klauzál tér északkeleti oldalán lévő útszakaszt a Wesselényi utca felől a Dob utca felé egyirányúsítják, a Kis Diófa utca teljes szakaszán pedig megfordítják a haladási irányt, tehát a Király utca felől a Dob utca felé lesz egyirányú.

2025. június 21. és augusztus 20. között kísérletezni fognak azzal, hogy a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti szakaszát átadják a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, és hogy a Wesselényi utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti szakaszát kétirányúsítják, a tapasztalatok kiértékelése után aztán mindkettőt állandósíthatják.

Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolhatná. A taxik számára a terület peremén új taxiállomások, valamint új koncentrált rakodóhelyek is létesülnének.

A módosítások 2025. június elsejével lépnek életbe.

„Nehéz menet volt (...), de sikerült: döntött a Közgyűlés, megkezdődik a sétálóutcák kialakítása Belső-Erzsébetvárosban!” – kommentálta a döntés megszületését Vitézy, szerinte ezzel évtizedes adósságát törlesztette a budapesti politika. A javaslat lényege nem változott, ám elmondása szerint a márciusi előterjesztéshez képest számos kisebb kiegészítés történt. Mint írta, bár a gyalogosok voltak többségben, az autóforgalom miatt mégis az ő biztonságuk forgott veszélyben. 

Kerületek
Kép: Kummer János/Képszerkesztőség

A közgyűlés előtt elmondott beszédében pedig Niedermüller felidézte, hogy sikerült néhány „jóízű” beszélgetést lefolytatniuk a témában, amiknek eredménye lett a javaslat. Olyan előterjesztés került szerinte a képviselők elé, ami a kerület szempontjait is figyelembe veszi, és ő örül ennek a kompromisszumos javaslatnak.

(Kiemelt kép: A Kazinczy utca a Budapest Tuning Újkörút eseménye alatt 2022 októberében. Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem)