Több mint 45 éve közlekedik a XIV. kerületben 81-es jelzésű trolibusz, de jelenleg ez csak egy ritkán közlekedő betétjárat a 80-as vonalán. Ám ez a jelentéktelenség már nem sokáig tart, hamarosan itt az új 81-es, amely teljesen új utakra indul. Zuglót továbbra sem hagyja el, de lényegesen hosszabb távot fog teljesíteni.
November végén különleges trolijárat indult a kisföldalatti Mexikói úti végállomásáról, amit nevezhettek volna akár T81-esnek azaz „tervezett 81-esnek” is. Az eseményen Rózsa András zuglói polgármester és Bodor Ádám, a Budapesti Közlekedési Központ mobilitásfejlesztési igazgatója ismertették a szolgáltatással kapcsolatos információkat, melyek közül az volt a legfontosabb, hogy
régi adósságot kívánnak törleszteni a tervezett új járattal a XIV. kerület azon lakói felé, akik a földalattihoz vagy a metróhoz átszállások nélkül szeretnének eljutni.
„A cél a zuglói haránt irányú kapcsolatok fejlesztése és Alsórákos északnyugati részének hatékonyabb kiszolgálása”, hangzott el, mielőtt a kocsi elindult a Mexikói útról, hogy a 74A útvonalán haladva érje el a Miskolci utcát, ahonnan önjáró, akkumulátoros üzemmódban folytassa útját a Szugló utcáig. A novemberi kirándulás itt ért véget, de megtudhattuk, hogy a tervezett járat a Szugló utcától a 77-es, majd a 82-es trolik vonalán haladva érkezne az Örs vezér téri végállomására.

A próbajárat indításával egy időben a BKK társadalmi egyeztetést is kezdeményezett a kerület lakóival, melynek keretében nemcsak a terveket ismertették, hanem azzal a kéréssel fordultak a környékbeliekhez, hogy
amennyiben a változás a te mindennapi utazási szokásaidat is érinti, fejtsd ki a véleményed, mondd el nekünk javaslataidat. Az új forgalmi rendet a beérkezett észrevételek figyelembe vételével véglegesítjük
– kérték az utasoktól. Az egyeztetés eredményeit április 7-én ismertették, a BKK közleménye szerint 2600-an töltötték ki a vonatkozó kérdőívet, és a válaszadók döntő többsége (75 százaléka) támogatta azt a javaslatot, hogy a Miskolci utcában teljes üzemidőben közlekedjen trolibusz.
A társaság megerősítette, hogy az új 81-es jelzésű járat csökkentené a Miskolci utca környezetében a közösségi közlekedés eléréséhez szükséges gyaloglási távolságokat, és
akár 10-15 perccel rövidebb utazást tenne lehetővé az alsórákosi térségben.
Ugyanakkor kimutatták azt is, hogy a járat nem jelentene érdemi forgalomnövekedést a Miskolci utcában, sőt a várakozások szerint a hálózatfejlesztés még csökkentené is a jelenleg intenzív gépjárműforgalmat.

A társadalmi egyeztetésre érkezett észrevételek között új elemként felvetődött, hogy az új járat a Miskolci utca teljes hosszában, illetve a Gvadányi utcán a Fogarasi útig, majd onnan tovább a 80-as trolibusz útvonalán közlekedjen és érje el az Örs vezér terét. A BKK az útvonaljavaslat kidolgozása során ezt a változatot is megvizsgálta, ám a jelenlegi trolibuszok akkumulátorkapacitása és -visszatöltési képessége nem biztosítja ezen a hosszú szakaszon a megfelelő töltöttséget és az üzembiztos működést. A BKK azonban közölte, hogy feltételes közbeszerzési eljárást indított olyan újabb trolik beszerzésére, amelyek már 15 kilométert képesek megtenni önjáró üzemmódban, azaz felsővezeték nélkül.
Ha sikerül ilyen járműveket forgalomba állítani, akkor a BKK megvizsgálja a fővárosi trolibuszhálózat-bővítés további lehetőségeit a Miskolci utca–Gvadányi utca útvonalon.
A BKK közleménye kitér arra is, hogy a hálózatbővítéshez szükséges új megállók kialakítása elkezdődött, és az új Miskolci utcai szakaszon (az Erzsébet királyné útjánál, a Kerékgyártó utcánál, a Telepes utcánál és a Csömöri útnál) már zajlanak az ezzel kapcsolatos munkálatok, és várhatóan április végén be is fejeződnek. A beruházás a Zugló Önkormányzata közreműködésével és finanszírozásában valósul meg.
A tervek szerint az új 81-es nyár elejétől közlekedne a hét minden napján,
a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban 15, azokon kívül 20 percenként. A BKK a kezdeti időszak tapasztalatai alapján dönt esetleges változásokról. A jelenlegi 81-es trolibusz a jövőben 80-as jelzéssel, sűrítőjáratként közlekedne változatlan útvonalon a Fischer István utca és az Örs vezér tere között.
Borítókép: Nyírő Simon/BKK