Újabb mérföldkőhöz érhet az az összetett köztérfejlesztési projekt, amelyiknek köszönhetően újjászülethet a Nagykörút.
A 2025 március 26-i, szerdai közgyűlésen a Budapesti Közlekedési Központ 2025. évi üzleti tervének elfogadásával a képviselők egyúttal határoztak arról is, hogy
a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat, hogy kiválassza, ki tervezheti az újjászülető Nagykörutat.
Ezzel újabb szakaszába léphet a Nagykörút komplex fejlesztése, aminek eredményeként zöldebbé, biztonságosabbá, élhetőbbé válthat, és hozzájárulhat a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez, hogy élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet vegye körül a budapestieket. Ezek olyan lépéseket jelent, mint a zöldfelületek bővítése; a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése; a rakodási lehetőségek javítása valamint a közlekedésbiztonság növelése.
Ahogy az Énbudapestem is beszámolt róla, 2024 február 8-án írták alá az érintett kerületek polgármesterei, Baranyi Krisztina, Pikó András, Niedermüller Péter és Soproni Tamás – akik nem elhanyagolható módon a 2024. június önkormányzati választásokon is meg tudták őrizni a pozícióikat – a Nagykörút felújításáról szóló szándéknyilatkozatot a főpolgármesterrel.

„Célunk egy egészségesebb, biztonságosabb, tisztább és zöldebb, azaz egy élhető és élettel teli Nagykörút kialakítása” – foglalta össze Karácsony Gergely főpolgármester.
A BKK gondos előkészítő munkát követően 2024 tavaszán nyújtotta be az európai uniós támogatásra irányuló pályázatát, ezt követően pedig, még 2024 őszén társadalmi egyeztetést indított a beruházás tervezéséről, amely során a fővárosban közlekedők és idelátogatók véleményére, elvárásaira, igényeire volt kíváncsi.
Az Üllői úti és a Váci úti kerékpárutak tervezésére a cég már 2024 novemberében elindította a feltételes közbeszerzési eljárást.
Mint akkor is írták, a fejlesztések célja, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán magas minőségű, irányhelyes, irányonként legalább 2 méter szélességű, épített elemmel védett kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral. A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek.
Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. Az Üllői út esetében a tervezési szakasz hossza mintegy 1,05 kilométer: a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart, a Váci út esetében a védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem 1 kilométer: a Victor Hugo utcától a Csángó utcáig tart. A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésig tart, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően egészen a Dunyov István utcáig lehet majd kényelmesen kerékpározni.
A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.
A BKK még szintén tavaly decemberben előzetes piaci konzultációt (EPK) is indított, és indikatív árajánlatokat kért be a tervezési feladatokra. Akkor is azzal becsültek, hogy a tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás az EPK lezárulta után, várhatóan 2025 második negyedévében indulhat.
2025 januárban aztán kiderült, kedvező elbírálást kapott a BKK támogatásra irányuló pályázata,
ennek köszönhetően tehát rendelkezésre fog állni az európai uniós forrás ahhoz, hogy megvalósuljon a Nagykörút zöldítése, valamint, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés az Üllői úton és a Váci úton.
A napokban, 2025 márciusának közepén véget ért a Nagykörút újjászületéséhez kapcsolódó társadalmi egyeztetés is. Az érdeklődő érintettek nemcsak kérdőívek kitöltésével, hanem utcafórumokon, valamint közösségi tervezési eseményeken (Agórákon) is elmondhatták véleményüket a beruházásról a BKK-nak. Ahogy az Énbudapestemen is megírtuk, a kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki. A nem reprezentatív felmérés szerint a válaszadók jelentős többsége, vagyis 92 százaléka egyetért azzal, hogy szükséges a Nagykörút teljes körű megújítása (ez az arány a helyi lakosok esetében is nagyon magas, 88 százalék).
A kitöltők 93 százaléka szerint fontos, hogy továbbra is a villamosközlekedés legyen az elsődleges a Nagykörúton (ezzel a saját autóval közlekedő válaszadók 82 százaléka is egyetértett).
A kitöltők szerint egy felújítás során a legfontosabb feladat a fasorok megőrzése, bővítése és karbantartása
(a kitöltők 80 százaléka említette meg), ezt követte a védett kerékpársávok kialakítása (56 százalék), valamint a járdák akadálymentessége (53 százalék). A kitöltők 61 százalék (vagyis több mint 5600-an) azt mondta, biztosan többet használná a kerékpársávokat, ha azok védettséget kapnának.

A részletes eredményeket ide kattintva tudja mindenki megtekinteni.
Ahogy a BKK írja, a kerékpáros infrastruktúrát érintő nagykörúti fejlesztések tervezési és kivitelezési munkái az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg.
A tervek teljes körű, komplex megvalósításához a Fővárosi Önkormányzat további források bevonását is tervezi, ezzel teljes szélességben megújulhatnak a járdák, új utcabútorok és művészeti alkotások jelenhetnek meg, valamint a Nagykörút adottságaihoz mérten további zöldfelületek jöhetnek létre.
A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre.
Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.