STÍLUS

Belvárosi autópálya helyett újjáéledő sugárút – fontos fordulóponthoz ért a Kossuth Lajos utca jövője


Az egykori fasorok kivágása, a járdák keskenyebbé tétele és a villamos megszüntetése mind hozzájárult ahhoz, hogy az útvonal elveszítse egykori, szeretett karakterét és élhetőségét. Most a Főváros és Belváros-Lipótváros együttműködésében újulhat meg a Kossuth Lajos utca és a Szabad sajtó út – a cél az, hogy az útszakasz visszakapja egykori fényét.

A Kossuth Lajos utca, amely a buszsávokkal is kétszer háromsávos autópálya a belváros szívében és jelenleg Budapest egyik legforgalmasabb útvonala, iskolapéldája az 1970-es évek elhibázott, nem emberközpontú gondolkodásának és várostervezésének.

kossuth
A környék 1976-ban, az átépítések után. Kép: FŐMTERV/Domokos Endre/Fortepan

Autópálya-szerű nagy forgalma teljesen kettévágja a belvárost, miközben parkolási és rakodási lehetőség hiányában, a zaj és egyéb szennyezettség miatt az útvonal mentén sorakozó üzlethelyiségek, kiállítóterek és vendéglátóhelyek ellehetetlenülnek és a legtöbbjük mára üresen áll. Pedig a Fortepan képeket nézegetve is látszik, hogy nem volt ez mindig így. Az elegáns bérpalotákkal szegélyezett út kialakításának ugyan nagy ára volt, az egész régi barokk és klasszicista pesti belváros tűnt el szinte nyomtalanul a századforduló lázas építkezései közepette itt, de amint felépült az új sugárút, hamar népszerű bevásárlóutcává vált, ahol a fotók tanúsága szerint hömpölyögtek a gyalogosok. 

 

Bár a 21. században az útvonal mentén történtek kisebb-nagyobb változások, amelyek enyhítették a dehumanizáltságát – mint az autós alagút felszámolása a Ferenciek terén és az új zebrák, vagy éppen a Blaha Lujza tér felújítása, és a Rókus kápolna előtti tér megújulása már a Rákóczi útnál – komplex felújítás több évtizede nem történt itt. 

A Főváros és az V. kerületi önkormányzat közötti együttműködést formálisan útjára indító találkozón részt vett többek között Karácsony Gergely főpolgármester, Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere, Albrecht Ute, a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. ügyvezetője, Bardóczi Sándor főtájépítész, Erő Zoltán főépítész, Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke, dr. Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, továbbá dr. Balla Valéria, V. kerületi alpolgármester, Sági Adrienn, az V. kerület főépítésze és Siroki Attila, az V. kerületi vagyonkezelő vezetője, és Sólyom Benedek, a VII. kerület főépítésze.

 A Főváros és az V. kerületi önkormányzat közös célja, hogy visszaadja a Budapest városfejlődésének hőskorában kialakított úttengely régi fényét.

Az útvonal revitalizációja ciklusokon és politikai oldalakon átívelő beruházássorozat része, amely alapjaiban formálhatja Budapest arculatát.

A Főváros és a Belváros-Lipótváros közötti, a projektet érintő szakmai és politikai konszenzus szükségszerű alapja a sikeres együttműködésnek – áll a találkozó kapcsán kiadott fővárosi közleményben.  

Fővárosi
Kép: Fazakas Lőrinc/FPH

Karácsony Gergely elmondta: A most induló együttműködés mintája az a kitartó közös munka, aminek köszönhetően korábban megújult többek között a Kiskörút, a Március 15. tér vagy a Ferenciek tere. 

 Belváros-Lipótváros Önkormányzata az V. kerület területhatárán belüli terveztetés elvégzését és annak költségét átvállalta a Főváros Önkormányzatától (a közművek rendezése és rekonstrukciója tervezési és kivitelezési költségei kivételével). Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere elmondta: „A belvárosiaknak régi álma a Kossuth Lajos utca megújítása. A Belvárosban a tettekben hiszünk, ezért az V. kerület a munka rá eső részét elkezdte, sőt a közelmúltban részben el is végezte. A mai találkozásunk azt jelenti, hogy a munkánk célt ért, hiszen egy közös, jó ügy érdekében egy asztalhoz ültünk. A további közös munkánk alapja, hogy azonos elveket valljunk, közös nevezőre, együttműködésre törekedjünk és tudjunk bízni egymásban. 

Az V. kerület többszörösen bizonyította, hogy megvan benne mindaz a törekvés, amit a főváros is zászlajára tűzött és ami egy sikeres közterület-fejlesztés megvalósításához szükséges: a zöld szemlélet, az élhetőség és a lakosság érdekeinek érvényesítésére törekvés, valamint a békés egymás mellett élés jegyében egyaránt figyelemmel vagyunk a gyalogosokra, kerékpárosokra, autósokra, közösségi közlekedést használókra.

A Kossuth Lajos utca V. kerületi szakaszára úgy tekintek, mint a fővárosi beruházás V. kerület által megvalósítható szakaszára, amely még ebben a ciklusban elkészülhet.”

Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke kiemelte: „Budapest történelmi belvárosban az egyik legfontosabb feladatunk a Kossuth Lajos - Rákóczi út tengely átfogó megújítása, ma nagy lépést tettünk ennek érdekében az V. kerület és a Főváros közötti együttműködés újraindításával.”

A beruházás célja a zöldfelületek növelése, valamint a gyalogos- és kerékpáros infrastruktúra fejlesztése a pezsgő városi élet érdekében. Az átalakítás olyan környezetet teremt, amely nemcsak az itt élők, hanem egész Budapest számára kedvező változást hoz. A BKK munkatársai már dolgoznak az Astoria és a Keleti Pályaudvar közötti szakasz, a Rákóczi út megújításának tervein, erről a folyamatról a későbbiekben külön fog beszámolni a BKK és a Főváros. 

A mostani együttműködés példamutató konstruktív hozzáállásra épül, amely példaként szolgálhat Budapest köztereinek a kerületekkel együttműködésben történő fejlesztéséhez és élhetőségének növeléséhez. A projekt nemcsak a belváros számára jelenthet előrelépést, hanem az egész főváros fenntartható fejlődését szolgálja. A Kossuth Lajos utca kapcsán formálódó együttműködés sikeressége esetén az együttműködés remélhetőleg kiterjeszthető lesz az olyan kérdésekben is, mint a Széchenyi tér és a József Attila utca megújítása.