A főváros évek óta vívja a harcát a kormánnyal, nem a szolidaritási hozzájárulás és nem a Rákosrendező az egyetlen olyan terület, ahol finoman fogalmazva, nem értenek egyet. Kiss Ambrus, akkori főpolgármester-helyettes 2024. január 25-i háttérbeszélgetésén derült ki például, hogy érkezett a kormányhivataltól egy törvényességi észrevétel, miszerint Budapest nem jogosult útdíjat előírni a teherautóknak. Kiss elmondása szerint a kormányhivatal azzal érvelt, hogy az egyébként még 2011-ben hozott rendeletre nem volt felhatalmazása az önkormányzatnak. A főváros vitatta az érvelést: egyrészt nem értették, 12 év után miért lett hirtelen problémás a fizetős teherforgalom, másrészt szerintük ez a fajta jogértelmezés nem vette figyelembe Budapest helyi sajátosságait. A rendelet megsemmisítésének ugyanis brutális hatása lenne a fővárosi közlekedésre, Kiss szerint ez azt jelentené, hogy – mivel az M0-ás fizetős – rászabadulna a teherforgalom Budapestre. Ahogy Karácsony Gergely írta, ezért aztán a budapesti közlekedés és a budapestiek nyugalma érdekében újabb vitát kénytelenek megvívni. Az egy évvel ezelőtti, január 31-i közgyűlésen úgy szavaztak a képviselők, hogy nem tesznek eleget Sára Botond felhívásának, és nem törlik el a budapesti teherforgalmi behajtási díjat, ahogy azt a fővárosi kormányhivatal kérte. A Kúria 2024 közepén december 31-i hatállyal végül megsemmisítette a szabályozás egy részét, ám ahogy a 2025-ös költségvetés kapcsán Karácsony 2024 decemberében elmondta, a főváros intenzív tárgyalásba kezdett a parlamenttel, aminek eredménye, hogy december 17-én úgy határozott az Országgyűlés, hogy módosítják a közlekedési törvényeket, és 2025 január elsejétől újra teherforgalmi díjat vethetnek ki.

Ha ti is láttok valami érdekeset, küldjétek el a szerk@budapest.hu-ra!