KULTÚRA

Most 50 éves a mindent túlélő óbudai csúszdás játszótér


A 70-es években tervezett, 350 ezer embert kiszolgáló üdülő és sportparkból lényegében csak a Csúszdás játszótér maradt meg, ami viszont azóta is a gyerekek kedvence, és épp most újult meg.

Az Óbudai-sziget már az ókorban is pihenőterület volt, a 30-40 ezer lakosú Aquincum üdülőövezeteként működött, itt voltak Hadrianus és a város más előkelőségeinek palotái is. A török időkben Óbuda és térsége elnéptelenedett, nem is történt itt semmi, amíg Széchenyi javaslatára meg nem szerezte az Első Duna-gőzhajózási Társaság, és meg nem épült a hajógyár a XIX. században. Az Óbudai vagy Csúszdás játszótér történetét viszont egy 1971-es városrendezési terv alapozta meg. A Margitszigetet mentesíteni akarták a túlhasználat alól, és ezt úgy tervezték megoldani, hogy az Óbuda melletti szigetet teszik alkalmassá arra, hogy 350 ezer ember szórakozzon, pihenjen, sportoljon vagy akár játszótéren csúszdázzon itt.

A Hajógyári-szigetre senki nem ment játszani

Lakóhelyükhöz közel fogócskáztak, bújócskáztak, kavicsokkal, botokkal játszottak – hogy mi a hinta vagy a csúszda, azt az első budapesti játszótér megnyitásáig, 1912-ig nem is tudták az itt élő gyerekek. A fővárosban különösen az első világháborút követő esztendőkben terjedtek el a játszóterek, az összes nagy parkban, a Városligetben, a Városmajorban, a Népligetben, a Tisza Kálmán téren (ma II. János Pál pápa tér) felépült egy homokozóval, hintával, mászókötéllel és ivókúttal felszerelve. A Hajógyári-sziget bőven nem volt benne ebben a szórásban, a II. világháború után például még lőszermentesítés folyt itt. Egy 1947-es robbantási naptár szerint Budapesten többszáz tonnányi, háborúból visszamaradt lőszert semmisítettek meg a főváros nyüzsgésétől távol eső helyeken. Az egyik ilyen helyszín volt a Hajógyári-sziget. 

Óbudai-sziget
Kép: Ancsin Gábor/kepszerk.hu

Minél több játszóteret, hogy minél több egészséges gyermek legyen Budapesten!

A háború utáni rendszer politikai kérdést csinált a jövő nemzedékének, a dolgozók gyermekeinek védelméből. A könyvekből és filmekből ismert gazos, üvegtörmelékes, szeméttel teli „grundokon“ parkok, játszóterek épültek. Míg a II. világháború előtt 52 épült belőlük Budapesten (ez is főleg a város budai és belső városnegyedeiben), addig 1949-re már 112 játszótéren szórakozhattak gondtalanul azok a gyerekek, akik korábban még a csőszökkel és házmesterekkel “fogócskáztak”. A kis játszószigetek száma 1959-re 260 lett, 1975-re pedig 1000 fölé nőtt a számuk Budapesten. Érdekesség, hogy régen, ahogy hidegre fordult az idő, azonnal leszerelték a legtöbb mozdítható játékot, hintát és mókuskereket, arra hivatkozva, hogy a hó és a hideg árt a fának és rozsdásítja a vas alkatrészeket is. A hideg homokozóba pedig a szülők nem engedték a gyerekeket, úgyhogy a legtöbb játszótér elnéptelenedett, ahogy véget ért az ősz.

A Csúszdás csoda, hogy oda került, csoda, hogy ott maradt

Az óbudai Hajógyári-szigettel 1960-ig nem tervezett senki, ekkor került először szóba, hogy a főváros átvegye a hajógyártól északra fekvő részét, és kezdjen vele valamit. A Fővárosi Tanács szakemberei helyszíni szemlét is tartottak, azt vizsgálták, hogy az esetleges átvétel után lehetséges-e a környék hasznosítása mint zöldövezet vagy üdülőhely, amely idővel Budapest második Margitszigete lehet. Ennek azonban olyan feltételei hiányoztak, mint a sziget feltöltése, közlekedési kihívásokat kellett megoldani, a hajógyár miatt pedig a levegő tisztasága okozott gondot. Az évtized végére mégis tényként kezelték, hogy hamarosan megvalósul a hajógyári idegenforgalmi központ és sporttelep, és egyre ambiciózusabb tervek láttak napvilágot. 

Óbudai-sziget
Kép: Ancsin Gábor/Ancsin Gábor / Képszerk

Ambíció

Az Óbudai-szigeten terpeszkedő közel 100 hektáros terület középső és északi részére üdülőparkot terveztek, sétányokkal, rózsaligetekkel, pihenőparkokkal, játszóterekkel, stranddal, pingpongasztalokkal és lengőtekével. Álmodtak ide úttörőstadiont, de tenisz-, kosár-, röplabdapályákon kívül golfpályát is, süllyesztett, bitumenes labdázóteret, melyet télen korcsolyapályává lehet alakítani. Számoltak klubházakkal, új víziközponttal csónakházastul, kabinostul, kempinggel, sőt, touring hotellel a vízen érkezők fogadására. Egy műemlék-kert szintén került volna a sziget északi részére, amiben a déli oldalon talált római emlékeket tervezték bemutatni. Az eredeti ötlet szerint az egész szigetet a városközpontból kiinduló autóbuszokkal és mikrobuszokkal kötötték volna össze, de autópályás megközelítés, új híd építése, Árpád hídi lehajtó is a tervek között szerepelt. Abban is gondolkodtak, hogy a HÉV-et felvezetik a szigetre, ami annak tükrében, hogy a Margitszigetre pedig ugyanekkor metróállomás létesítését fontolgatták, nem is tűnt lehetetlennek.

A fejlesztéseknek határidőt is szabtak, legalább 30 hektárnak el kellett készülnie 1975. április 4-ig, ez volt a felszabadulás 30. évfordulójának és az immáron szocialista Magyarország 30 év alatt elért eredményeinek ünneplése is. 

Ennyi lett, maradhat?

A feladat zömét sorkatonák végeztek, lánctalpasokat, árokásó és más gépeket adott a honvédség. Naponta több százan dolgoztak társadalmi munkában, az irányítási és a kertészeti részt a FŐKERT végezte. Az építkezéshez a honvédség 15 ezer gépüzemórát is felajánlott: kotró-, árokásó, rakodó-, tömörítő gépekkel dolgoztak, dózerokkal vettek részt a munkában. A tervek eredményeként avatták fel a győzelem napjáról elnevezett Május 9. parkot. (Ugyan Magyarországon a felszabadulás napja április 4-re esett, mivel 1945-ben ezen a napon hagyta el az ország területét az utolsó német katona, de a Szovjetunióban a németek felett aratott győzelmet és az európai háború végét május 9-én ünnepelték.) Az eredeti elképzelésekhez képest azonban jóval szerényebb eredményeket tudtak felmutatni. Az elképesztő mennyiségű munka főleg tereprendezést jelentett és három játszóteret, amik Csorba Vera, a FŐKERT tervezőmérnökének elképzelései alapján készültek el a jeles alkalomra. Ezek közül volt az egyik a Csúszdás játszótér.

Hajógyári
Kép: Hlatky Katalin-Főkert/Fortepan

Egy nagy felületet parkolóvá aszfaltoztak, indítottak hajójáratokat, épült foci- és teniszpálya, de nagyjából ennyi valósult meg az elméletben 350 ezer embert vonzó beruházásból. Hiába ígérték még a sziget északi és középső részének további fejlesztését, azokból nem lett semmi, a terület nem lett népszerű, mert a zöld és a játszóterek csak óvodás csoportokat vonzottak nagy számban. A szigeten csak olyan ritka alkalmakkor jelent meg tömeg, ha úttörőtábort, Majálist vagy olyan óriáskoncertet szerveztek ide, mint a Fekete Bárányok volt. Nem épült új híd, a Mozaik utcai vasúti hidat – ma K-híd – a honvédség ugyan megerősítette és autóbuszok számára is használhatóvá tette (a 42Y busz bejött a szigetre), de a HÉV sosem nem járt át rajta. A 80-as években még mindig a tervezési fázisban lévő hatalmas sportkomplexumokról cikkeztek a lapok, 10 évvel később pedig már befektetők építettek volna ide szállodákat és irodaházakat – mindkét beruházás meghiúsult. 

Az intézmény

Aki rendszeresen jár az Óbudai-szigetre, az látja, hogy mi épült, és abból mi maradt meg az új Margitszigetnek szánt óriási területen. A lehetőségek szigete az azóta eltelt idő alatt egy csendes zöld terület lett, ahova a közelben lakók vagy a magányos portyákat szeretők járnak ki kutyát sétáltatni. Nyoma sincs sportlétesítményeknek, az évi egy hétnyi fesztivált leszámítva alig látni itt tucatnyinál több embert. A Csúszdás játszótér azonban tartja magát, sőt, az évek alatt egy intézménnyé vált. Átadása óta többször is átépítették, mert elöregedett, korszerűtlenné vált vagy megváltoztak az uniós és magyar szabványok. 

Képgaléria betöltése folyamatban...

A játszótér most megújult, hogy újabb generációk emlékei között elfoglalja majd méltó helyét a sok csúszdájával, a héten megkezdődött a főbb elemek műszaki átadása, és hamarosan megnyílik a gyerekeknek is. A felújítás menetéről és a megújult játékokról hamarosan bővebben is beszámolunk.