KULTÚRA

Isten éltesse a 60 éves Erzsébet hidat!


Az eredeti híd felrobbantása után közel 15 évig azt sem tudták, hogyan építsék újjá. Az új híd nem készült el az eredeti határidőre, mégis 40 nappal a határidő előtt készült el, akartak is rá villamost, meg nem is. Mindenesetre 60 éve áll, és nincs is rossz formában.

Az ünnepélyes átadás

1964. november 21-én adták át Magyarország egyik, ha nem a legszebb hídját, a budapesti Erzsébet hidat.

A híd átadásának eredeti határideje 1964. november 7., az oroszországi bolsevik puccs, avagy „a nagy októberi szocialista forradalom” évfordulója, a kommunista rendszer egyik legnagyobb ünnepe volt, az építők viszont addigra nem készültek el.

A híd építése igazi látványosság volt a hatvanas évek elején, a a korabeli fotókon is látni, a Március 15. térnél rendszeresen csoportok figyelték a munkálatokat. Ahogy általában a hídépítések esetében, az Erzsébet híd esetében hordógurítással ünnepelték a szerkezetkész állapotot. A legenda szerint ugyanis baj éri azt, aki elsőként megy át a hídon.

Épülő
Kép: Nagy Gyula/Fortepan

Az átadást megelőzően négy nappal, november 17-én, vasárnap tartották a híd legnagyobb teherpróbáját. A Népszabadság beszámolója szerint a fontos munkához már kora reggeltől gyülekeztek a szakemberek, a járművek és velük együtt a híd építését nyomon követő kíváncsi városlakók.

A két hídfőnél reggel 9 órakor már együtt volt a teherpróbán részt vevő 155 jármű: 67 autóbusz, 24 locsolókocsi, 22 teherautó, 12 hármas villamosszerelvény, 4 villamos motorkocsi és 2 HÉV-dízelmozdony. A járművek 11 órára foglalták el a hídszerkezet pályájának szinte minden talpalatnyi helyét.

A próba természetesen jól sikerült, a hídszerkezet a terhelés nyomán, az előzetes számításoknak megfelelően, mintegy 68 centiméternyit süllyedt. A következő napokban, hétfőn, kedden, szerdán még kisebb terheléssel ugyan, de folytatták a teherpróbát.

Erzsébet
Kép: Nagy Gyula/Fortepan

Az ünnepélyes avatást november 21-én, 14 órakor tartották, a beszédet dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter mondta, és kiemelte, hogy az új Erzsébet híd olyan – minden tekintetben igazi – szocialista létesítmény, amelynek megépítésénél a három alapvető követelményt: a határidőt, a költségelőirányzatokat megtartották, a minőségi igénynek pedig maradéktalanul eleget tettek.

A beszéde végén az építők nevében átadta a hidat Sarlós Istvánnak, a Fővárosi Tanács elnökének, aki felkérte Kádár Jánost, hogy vágja át a szalagot.

A gyalogos-, a közúti és a villamosforgalom 16 órakor indulhatott meg.

Erzsébet
Kép: Nagy Gyula/Fortepan

Bár az eredeti, november 7-i átadásnál később, de valamiféle szocialista leleménynek köszönhetően, mégis a tervezettnél korábban sikerült felavatni a hidat. Az Esti Hírlap ugyanis arról számolt be, hogy az Erzsébet híd „zászlókkal ékesítve, virágdíszben állt, várta az avatásra érkező vendégeket, a politikai, a gazdasági, a kulturális élet vezetőit és a hídépítőket, akik áldozatos munkával, a tervezett határidőnél 40 nappal hamarabb, mára, november 21-ére elkészítették Közép-Európa legszebb hídját”.

Az átadás utáni első nyáron mindenesetre máris kisebb hullámosodás keletkezett az aszfalton, ami az évek alatt egyre terebélyesedett, és már az autóforgalom biztonságát, valamint a híd szerkezetét veszélyeztette.

Ami említést érdemel még, hogy a hídavatás napjától számít sétálóutcának a Váci utca Vörösmarty tér és Pesti Barnabás utca közötti szakasza. A Váci utca lett a Belváros első sétálóutcája.

 

Autópályának épült

Az eredeti, még 1903-ban épült, acélszerkezetű lánchidat 1945. január 18-án robbantották fel a visszavonuló németek. A töltetek csak a budai hídfő déli lánckamrájában robbantak fel, a pilon a Dunába is zuhant, a pesti pilon viszont, ha bizonytalanul egyensúlyozva is, de állva maradt, és egészen a hatvanas évek elejéig, az új Erzsébet híd építésének megkezdéséig mementóként emlékeztetett a háború pusztítására.

Erzsébet
Kép: Keveházi János/Fortepan

A háború után az első lépés volt, hogy a pesti pilont megerősítsék, mert akkor még úgy számoltak, hogy a régi hidat építik újjá. Az 1956-os forradalom egyik eredménye volt, hogy 1958-tól engedélyezték a benzin vásárlását magánszemélyeknek is, és újra megjelenhettek a magántulajdonú személyautók.

Ahogy a Pestbuda részletesen beszámol róla, már 1957-től felerősödtek a hangok, hogy új, szélesebb, más szerkezetű hídra van szükség, az 1958-as fejlemények után pedig pláne indokoltnak látták nemcsak a híd kiszélesítését, hanem azt is, hogy hat forgalmi sáv kerüljön rá.

Mint írják, 1958 közepén már formálódott egy grandiózus terv is, a kelet-nyugati országtengely kialakítása, egy olyan útvonal, ahol a járművek szintbeni keresztezés nélkül suhanhatnak át a városon, ezáltal elősegítve a nagyvárosi fejlődést.

Ahogy ebben a cikkünkben is írtuk, akkoriban úgy gondolták, a motorizáció egyet jelent a fejlődéssel. Ennek, a Sasadi útnál lévő Budaörsi úti csomóponttól kezdődő, a Rákóczi úton végigfutó, Ferencieket terét, Astoriát, Blaha Lujza és Baross teret kettészelő belvárosi autópályának lett első eleme az új, széles, hatsávos Erzsébet híd.

Az azonban, hogy új Erzsébet híd pecsételte volna meg az élhetőbb Budapest sorsát, Erő Zoltán, a főváros főépítésze szerint tévedés. (Spoiler: ezt a régi Erzsébet híd tette).

A minisztertanács 1959. október 15-én döntött az új kábelhíd felépítéséről. Sávoly Pál, az Erzsébet híd tervezője azért javasolt kábelhidat, mert ennél a legkevesebb az anyagfelhasználás. A régi acélszerkezete 11 170 tonna volt, az új csak 6300 tonna.

Mint a régi Index is írja, az akkor 66 éves Sávoly ezzel a munkával ért pályája csúcsára, habár már korábban épített hidat Indiában, Sziámban (ma: Thaiföld), Indiában, Kínában, valamint részt vett az Árpád híd tervezésében, ő tervezte a Petőfi híd Boráros téri hídfőjét, az alul- és felüljárókat, illetve megtervezte a Szabadság híd, a Lánchíd újjáépítését.

Ahogy a legtöbb helyen megemlítik, a felépítéséhez a kölni Mülheim híd szolgált mintául, amit az építők nemcsak tanulmányoztak, hanem a tervezőivel konzultáltak is.

Villamosok is járták

Az első Erzsébet híd 378,6 méter hosszú volt, és 1903-as átadásakor a világ legnagyobb, 290 méteres nyílású lánchidja volt. A 11 méter széles, négysávos kocsiút mellett kétoldalt, a láncok külső oldalán két 3,5 méter széles járda készült, és ami szintén nem mellékes, hogy ezen a hídon épült először Budapesten villamospálya.

Régi
Kép: Deutsche Fotothek, Brück und Sohn/Fortepan

Az idősebbek emlékezhetnek rá, de több generáció számára már korántsem evidens, hogy 1972-ig az új hídon is járt villamos.

A háború után a korábbi, Erzsébet hídon átmenő villamosvonalak megmaradtak azzal a különbséggel, hogy a pesti, illetve a budai oldalon új végállomást kaptak. Ahogy a Budapest elveszett sínei blog írja, a járatok átkelőhelyének szerepét a viszonylag hamar helyreállított Szabadság híd vette át, a Március 15. téren, a híd felhajtóján pedig hurokvágányt építettek.

A villamosforgalom visszavezetése viszont olyannyira nem volt egyértelmű, olvasható a blogon, hogy a már félig kész hídtervekbe vették be a vágányok építését.

Az elképzelések szerint ugyanis a ’60-as évekre már működnie kellett volna a földalatti gyorsvasútnak, csakhogy az '50-es évek második felére pénzügyi okok miatt leállították a metró építését.

Mivel a síneket csak utólag tervezték be, azzal járt, hogy nem teljes értékű vágány-alépítményt készítettek, hanem közvetlenül a pályatesthez rögzítették őket. Mindez azt eredményezte, hogy a villamoskocsik rezgései csillapítatlanul adódtak át a hídnak, ami pedig egy évtized alatt már károkat okozott.

-
Kép: BKV Archívum/BKV Archívum

Annak ellenére, hogy elég vitatható megoldással kerültek sínek a hídra, az eredeti átkelőhöz hasonlóan az új Erzsébet hídon is jelentős villamosforgalmat akartak lebonyolítani: a felavatás után a 19-es, 44-es, 60-as, 60A-s, 67-es és 68-as számú járatok is itt haladtak át. A villamosok a híd közepén haladtak, és a hídfőkben is volt megállójuk.

A metró átadása után viszont, 1972. december 31-ig, az összes vonalat felszámolták, 1975-re pedig a síneket is felszedték.

A BKK adatai szerint az Árpád és a Rákóczi híd után a harmadik legforgalmasabb hidunk. A pesti lehajtójának déli oldalán utoljára 2023 szeptemberében, a budai hídfőjénél a Szent Gellért rakpart felé vezető lehajtón 2023 októberében végeztek lokális szigetelési munkálatokat, többször át is festették, máskülönben nincs komoly panasza.

Isten éltesse!

Kiemelt kép: Bambi/Fortepan