Megérkezett – bár nem sínen, hanem közúti szállítással – Zaragozából Budapestre a második CAF-villamos abból az új 51 darabos flottából, amit még 2022-ben, illetve 2023-ban rendelt meg a BKK.
A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, amely a tesztek, a próbafutások és a hatósági vizsga sikeres befejezése után állhat a fővárosban közlekedők szolgálatába – írják közleményükben.
A Zaragozában gyártott és ott összeszerelt villamos 34 méter hosszú és a korábbiaknál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel felszerelt. Alacsonypadlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak; energiahatékony, mert a fékezés során keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is fogadóképes) visszatáplálja a hálózatba és kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak a jármű oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó burkolatok.
Az új szerelvényeknek köszönhetően az alacsonypadlós villamosok aránya a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet, ami kényelmesebb utazást biztosít a mozgásukban korlátozottabb utasoknak.
A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 db CAF-villamos állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze (az első ilyen villamos karosszériáját júniusban szállították Budapestre), egy részét pedig Spanyolországban – ilyen a most érkezett is. A megújuló járműállomány lehetőséget ad arra, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak, így 2025 végétől többek között az 1-es, a 3-as, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsonypadlós, légkondicionált villamosok száma.
Az 51 jármű forgalomba helyezésével és a szükséges infrastruktúra-beruházások elvégzését követően a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es vonalcsaládon, valamint az 51A és a 62A vonalokon is megjelenhetnek a korszerű villamosok, ha a szükséges európai uniós támogatás ehhez rendelkezésre áll.
A flotta utolsó járműve előreláthatólag 2026 végén állhat forgalomba.
(Kiemelt kép: Gallov Adrienne/Énbudapestem)