KÖZÉLET

Tízéves a MOL Bubi


Tizedik évfordulóját ünnepli a Budapesti Közlekedési Központ közbringa-szolgáltatása, a MOL Bubi. A jellegzetes zöld bicikliket 2014 óta folyamatosan és egyre többet használják a fővárosiak, és bár a MOL Bubi 2.0 már igazi sikertörténet lett, de hamarosan lesz MOL Bubi 3.0 is.

Az évforduló alkalmából a Budapesti Közlekedési Központ összegyűjtött néhány érdekes adatot és mérföldkövet a Bubi életében, de a jövőbeli tervekről is szóltak. A kezdeti 1100 darabos flottához képest ma már 2460 kerékpár található a főváros utcáin, miközben a felhasználók és az állomások száma is jelentősen emelkedett.

„A szolgáltatás idén szeptemberben ünnepli a tizedik jubileumát, ez alatt az idő alatt a BKK ügyfelei összesen 13,5 millió alkalommal utaztak MOL Bubival, és összesen körülbelül 27 millió kilométert tekertek” – összegzett az évforduló kapcsán Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

Arról már az ÉnBudapestem is beszámolt, hogy a fejlődés nem áll meg: a Bubi 3.0 rendszerében. 2026-tól a tervek szerint megduplázódik a jelenlegi flotta, és nem csupán hagyományos, hanem elektromos rásegítésű kerékpárok is elérhetők lesznek.

Városi bringázás

A kerékpáros közösségi közlekedési rendszer előkészítése 2007-ben kezdődött a kormányzati szintű Kerékpáros Magyarország Program részeként, amely 1,1 milliárd forint uniós támogatást biztosított a fővárosnak a MOL Bubi létrehozására. 

width=4000
Kép: Pelikán János/Képszerk

 

A közbringarendszer hamar népszerű lett, a MOL Bubi 1.0 sokat lendített a városi bringázás népszerűségén, a bevezetés után nem sokkal pedig egy – akkor különlegesnek számító – technológiai újítással is előrukkolt a BKK: a MOL Bubi applikációval okostelefonon is elérhetővé vált a kerékpár bérlés, később a FUTÁR utazástervező alkalmazásban is megjelentek a MOL Bubi-gyűjtőállomások.

A szolgáltatás hatodik évére – a megváltozott felhasználói szokásokat és igényeket figyelembe véve – a BKK megújította a szolgáltatást, az első szériás kerékpárokat pedig a Máltai Szeretetszolgálaton keresztül nehéz sorsú családoknak ajánlotta fel a társaság. 

A közbringarendszer 2021 tavaszára újjászületett: egyszerűsödött a regisztráció és a bérletvásárlás folyamata, valamint sokkal könnyebben tekerhető kerékpárok jelentek meg a flottában. A MOL Bubi 2.0 rendszerében már nem kell fizikailag „bedokkolni” az állomáson a bicikliket, hanem okoslakattal lehet őket le- és felvenni, továbbá az alkalmazás is számos fejlesztéssel gazdagodott, illetve digitalizálódott a teljes regisztrációs, valamint fizetési folyamat – emelte ki Bodor Ádám. A megújult MOL Bubi igazi sikertörténet lett, amelyet a számok is igazoltak: 5-8-szorosára nőtt az utazások száma, a bérlések összesített száma átlépte a 8 milliót. 

Munkába és szórakozni is MOL Bubival járnak

A BKK mobilitásfejlesztési igazgatója szerint a MOL Bubi evolúciója gyorsította a kerékpározás elterjedését és a kerékpárbarát utcák, utak fejlődését is Budapesten.

A BKK korábbi felmérése szerint a többség munkába járásra, illetve a munkából hazajutásra (57%) használja a zöld kerékpárokat, emellett sokan intézik ügyeiket, kisebb vásárlásaikat (49%) is MOL Bubival, sokan szórakozni is közbringával járnak (40%). 

2023-ban naponta átlagosan több mint kilencezerszer utaztak a zöld biciklikkel, az elmúlt év legforgalmasabb napján (szeptember 13-án) több mint 18 ezer utazást rögzített a BKK, de az emelkedés folytatódik. Idén, nyolc hónap alatt átlagosan már több mint 10 500-szor bubiztak naponta a fővárosban. 2024-ben tíz új állomással bővítette a rendszert a Budapesti Közlekedési Központ, köztük olyan népszerű és forgalmas csomópontokon, mint Kelenföld vagy a Kopaszi-gát, de számos új felvevőhelyszínt alakítottak ki a XIII. kerületben is. Így összesen már 211 állomás áll a bringázni vágyók rendelkezésére.

Új korszak

A flottában ma már összesen 2460 kerékpár áll a budapestiek rendelkezésére, a kerékpárokkal legfeljebb 10-15 perc alatt bárhová gyorsan el lehet jutni a város belső részein, hosszabb távolságokra pedig a közbringarendszer rugalmasan kombinálható a közösségi közlekedés egyéb szolgáltatásaival.

A MOL Bubihoz számos esemény is kapcsolódik: a BKK rendszeresen szervez bringás reggeliket, de a zöld biciklik ősszel a Budapest Fashion Week és az Urban Asanas – Flow in the city jógaprogram keretében is megjelennek.

„A közbringarendszer új korszaka 2026-ban kezdődik: a tervek szerint a Bubi 3.0-val megduplázódik a jelenlegi flotta, és nem csupán hagyományos, hanem elektromos rásegítésű kerékpárok is elérhetők lesznek. Az új eszközpark és állomások a jelenlegi szolgáltatási terület határán túli városrészekben – például az Örs vezér tere, Kőbánya-Kispest vagy Újpest-Városkapu környékén – élőknek is lehetőséget nyújtanak majd a megosztott kerékpárhasználatra” – mondta el Bodor Ádám.

Kiemelt kép: Merész Márton/ÉnBudapestem