KÖZÉLET

Budapest segítségével újulnak meg az állami fenntartású HÉV-ek


Az állami és a fővárosi bérletek kölcsönös elfogadása után most a HÉV-ek felújításáról kötött megállapodást a kormány és a főváros.

A főváros segítségével újulhatnak meg az állami fenntartású HÉV-ek – számolt be a hírről Karácsony Gergely a Facebookon. A főpolgármester szerint amióta az államhoz kerültek a HÉV-ek, egy dolog történt velük: rohadtak tovább.

A kormány az Európai Unió COVID-válság utáni helyreállítási alapjából akarta a HÉV-eket felújítani, de mivel a beruházás előkészítése akadozott, kifutottak az időből – hiszen ezekkel a pénzekkel 2026 októberéig kellene elszámolni. Ennek a problémának a kiküszöbölésére már tavaly novemberben kísérletet tett a kormány úgy, hogy átcsoportosították az uniós fejlesztések forrását.

Karácsony most arról ír, hogy a főváros sietett a kormány segítségére:

„Hozzájárultunk ahhoz, hogy a mi jobban előkészített közlekedési fejlesztéseink kerüljenek át a két és fél év múlva záruló pénzügyi alapokba, így a kormány nyert plusz három évet a HÉV-ek felújítására. Reméljük, 2029-ig valahogy csak képesek lesznek befejezni...”

A főpolgármester azzal zárta posztját, hogy Budapest mindenkinek mindenben partnere, aki és ami a város fejlődését és zöldítését szolgálja, éppen ezért kötöttek a kormánnyal megállapodást az állami és a fővárosi bérletek kölcsönös elfogadásáról, és ezért segítik most a HÉV-ek felújítását is.

Mint ismert, még novemberben az Európai Bizottság által elfogadott magyar helyreállítási tervében szúrta ki a Portfolio azt az átcsoportosítást, mely döntés információjuk szerint azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé.

Akkor három elővárosi HÉV-vonal – a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei, valamint a H7-es csepeli vonal – korszerűsítésére szánt uniós keretösszege 698 millió euróról 515,6 millió euróra csökkentéséről rendelkeztek, ezzel párhuzamosan pedig új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosítottak Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre.

(Kiemelt kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség)