Átcsoportosította az uniós fejlesztések forrását a kormány: csaknem kétszázmillió euróval kevesebb jut a HÉV-vonalak fejlesztésére, de a budapesti 51 új villamos beszerzésére mindenképpen lesz pénz.
Három elővárosi HÉV-vonal – a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei, valamint a H7-es csepeli vonal - korszerűsítésére szánt uniós keretösszege 698 millió euróról 515,6 millió euróra csökkent, ezzel párhuzamosan pedig új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre a magyar kormány.
A Portfolio az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási tervében vette észre az átcsoportosítást, mely döntés információjuk szerint azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé.
Mindez azt jelenti, hogy a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítése meg kell, hogy történjen 2,5 év alatt, továbbá, hogy a budapesti közösségi közlekedésben is komoly fejlesztésekre lett fedezet.
A budapesti beszerzéseket ugyanis végre lehet hajtani 2026. június végéig. A most jóváhagyott helyreállítási programban két új budapesti közlekedési projekt bukkant fel: az egyik - melyről korábban az Énbudapestem is beszámolt - 51 darab villamos beszerzését, illetve trolibuszok beszerzését támogatja 147,1 millió euró összegben, a másik a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúrát 106,5 millió euró összegben.
A járműbeszerzésről eddig is lehetett tudni, de akkor még arról szóltak a hírek, hogy a fejlesztés a Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Program (IKOP) terhére történik meg. Most egy másik programba tette át - a Portfolio szerint - a fejlesztés forrását a kormány, az átcsoportosítást a HÉV-vonalak fejlesztése bánta.
November elején Fülöp Zsolt szentendrei polgármester már kiadott egy közleményt, mely szerint a H5 HÉV-vonal és a szentendrei végállomás felújításáról tárgyalt az Építési és Közlekedési Minisztériumban.
A megbeszélésen kiderült, hogy a kormánynak szándékában áll az unió helyreállítási és ellenállóképességi tervében Magyarország számára rendelkezésre álló hitelkeret lehívása, és annak felhasználásával a HÉV-vonalak korszerűsítésének elindítása.
„A minisztériumban ismertetett elképzelések szerint 2024 márciusáig kiírják a közbeszerzési felhívást, és gyorsított eljárásban nyárig el is indítják a beruházást. Korlátot jelent, hogy csak azokba a fejlesztésekbe érdemes belevágni, amelyeket 2026. június 30-ig be lehet fejezni, mert ez a beruházások befejezésének véghatárideje. Vagyis eddig a határidőig olyan állapotba kell hozni a beruházásokat, hogy az utasok azokat használni tudják. Ez a menetrend csak akkor változik, ha sikerül elérni, hogy az unió újabb két évvel hosszabbítsa meg a határidőt” – nyilatkozta a polgármester a szentendre.hu-nak.
A polgármester arról is beszélt, a jelenlegi tervek szerint a beruházásra szánt összegből a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV vágányait, biztosítóberendezéseit, valamint a peronokat lehet majd felújítani.