FRISS

Végre fák jelennek meg a Csengery utcában


A Csengery utca átalakítása lesz az első megvalósult példája annak, hogy hogyan lehet átalakítani a sivár belvárosi közterületeket zöldebb, élhetőbb, a pihenést szolgáló közösségi terekké.

Így zöldül

A Csengery utca Szondi utca és az Aradi utca közti szakaszán az utca teljes szélességében megújul. Mivel belvárosi léptékkel nézve egy széles utcáról van szó, fasor ültetésére is lesz lehetőség, összesen 20 darab fa kerül telepítésre a Stockholm Faültetési Rendszer használatával. Az átalakításnak az is a célja, hogy a forgalomcsillapító megoldásoknak köszönhetően az utca csendesebb legyen, illetve az átmenő forgalom – direkt tiltás nélkül – kisebb legyen, kiszoruljon. A létesülő új zöldszigetek alacsony cserjék és félcserjék, illetve díszítő értékkel bíró virágzó évelők beültetésével lesz gazdagabb. A növények időszakos öntözése több épület ereszcsatornájának a bekötésével történik drén felületen keresztül. Emellett egy külön öntöző vízvezeték-hálózatot is kiépítenek a megfelelő gondozás érdekében. 

A Csengery utcára valóban ráfér a zöldítés, generációk nőttek fel itt úgy, hogy kinézve az ablakon nem láttak fát, erre rengeteg régi képet találunk a 60-as, 70-es évekből.

1979
Kép: Rubinstein Sándor/Fortepan

 

Parkolás

Az eddigi kockaköves burkolatot aszfalt váltja fel, a kockaköveket a parkolósávban hasznosítják újra. A parkolás kialakítása marad, vagyis az egyik oldalon az úttal párhuzamosan állhatnak be az autók, a másikon pedig halszálkás rendszerben. Az I. ütemben a Szondi utca és Aradi utca közötti szakaszon összesen 78 darab parkolóhely kerül kialakításra. A forgalom lassítása és a közlekedők biztonsága érdekében a helyekre csak tolatva lehet majd beállni, így kiálláskor a többi közlekedőt jobban látják majd az autósok. 

2023.06.04.
Kép: Pelikán János/Képszerkesztőség/terézváros.hu

 

A parkolóhelyek körülbelül 30 százaléka a kizárólagos lakossági várakozást szolgálja majd, a sokszor szabálytalanul és balesetveszélyesen megálló szállítóknak pedig külön rakodóhelyeket jelölnek ki. Az utca egyirányú marad, de a kerékpárosok mindkét irányban használhatják majd. A rollerek és kerékpárok tárolását a mikromobilitási pontok Belső-Terézvárosban már bevált hálózata szolgálja itt is. A járdák is megújulnak, térkő burkolatot kapnak.

Csengery
Kép: /terézváros.hu

 

Az utca megújulása a Terézváros 2030 keretein belül valósul meg (a név az elmúlt harminc év legnagyobb terézvárosi közterület-megújítási programját fedi), a beton helyett fák mottó jegyében. A beruházás becsült költsége nettó 387 850 000 Ft, várható befejezés 2024. első negyedéve.