Újlipótvárosban és Zuglóban új, látványos épületeket húznak fel a következő években. Hogy milyen funkciókkal és esztétikai értékkel bírnak, azt 2026 után tudjuk meg.
A napokban két új épületkomplexum kivitelezését is elkezdték, ezt várhatjuk tőlük.
Félig tele vagy félig üres a pohár a Révész utca és a Népfürdő utca kereszteződésében?
Újlipótvárosban, a Duna partján egykor szebb napokat látott, szép épület bámul a Margitsziget felé, a falainak felezővonalánál látható díszítés – a szárnyas vasúti kerekek sora – egyértelműen utal az L-alakú épület funkciójára. A BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút Részvénytársaság) üzemeltetett itt egy egész gyár komplexumot, nem csoda, a cég a város tömegközlekedésének síneken zajló részének üzemeltetéséért volt felelős, ezt kellett kiszolgálnia az említett kereszteződésben álló létesítménynek.
A tetejére tervezett, az eredeti épületnél egyébként sokkal nagyobb üvegkalitkát kétféleképpen is megközelíthetjük: el lehet borzadni vagy keresünk benne valami értékelhetőt. Az elsőt a Járdasziget blogjának írója megtette, aki szerint a terv nem veszi figyelembe az épület:
- pilasztereinek és lizénájának ritmikáját,
- tengelyeit (nyugati: 3 + 10 + 1, északi: 1 + 4 + 3 + 4 + 1),
- ívnyílásait, hatalmas ablakainak keretezését, íves kialakítását,
- karakteres és tagozott kidolgozottságú osztópárkányát,
- keret-, szemöldök- és koronázópárkányainak meglétét,
- architrávját, képszékét, geizonját és fogazatát,
- íves és lépcsőzetesen emelkedő attikáinak meglétét,
- hierarchikus rendjét,
- aranymetszésnek megfelelő harmóniáját,
- anyaghasználatát,
- szerves kapcsolatát környezetével."
Viszont – ha mindenképp találni akarunk benne valami jót – annak azért lehet örülni, hogy a téglákkal díszített épület védelem alatt áll, így azt nem lehetett lebontani.
Előtérben a funkció
Ebben az esetben egyszerűbb a helyzet, a közvetlenül a Puskás Ferenc Stadion metrómegállóra és a Papp László Aréna mellé épülő, az itt naponta megforduló több tízezer emberre építő pláza nem titkoltan kereskedelmi funkcióit tolja majd az előtérbe. A sport és zenei események látogatóinak egyértelmű találkozási pontja lesz, de a Centrale – utalva a terület közlekedési központ jellegére – a helyi lakosok vásárlási és gyorsétkezési igényeit is ki fogja szolgálni.
„Az energiatakarékos megoldásokat alkalmazó, könnyű acélszerkezetű épület a metró tetején helyezkedik majd el. A komplexum magas szintű BREEAM-tanúsítványt (nemzetközileg ismert és elismert, angol épület minősítési rendszer - a szerk.) kíván elérni. Egy nagyméretű zöldtetővel is kiegészül, amely több mint 5000 négyzetméterével Magyarország egyik legnagyobb kereskedelmi zöldtetője lesz” – írta az Építészfórum.
A környékbeliek valószínűleg üdvözlik, hogy a környezetük a beruházással rendezésre kerül, és az új fém-üveg épület klasszikus funkciói (üzletek, ételudvar, irodák és szállodai szobák) mellett a 2500 négyzetméteres parkot és az új bicikliutat is értékelni fogják majd.
(Kiemelt kép látványterv. Forrás: ÉTDR/Artonic)