Budapest a felüljáró élettartamának meghosszabbítása mellett áll ki. Ez derült ki egy mai sajtótájékoztatón. Tavaly márciusban kezdődtek a népligeti felüljáró műszaki állapotát felmérő vizsgálatok. A szakértők arra jutottak, hogy a híd betonból készült tartószerkezeteinek jó a minősége, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát.
A forgalomterelés kiépítése során - a felüljáró Pénzverde előtti szakaszán, a városközpont felé vezető oldalon - a külső sávot körülbelül kétszáz méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel leválasztották. Így a városközpont irányába egy, a városközpontból kifelé változatlanul két sáv volt járható.
A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emeltek ki. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálat során ellenőrizték, a bontás nyomán szabaddá vált szerkezeti elemek állapotát pedig a helyszínen is vizsgálták. A műszaki felmérés során meghatározták, hogy a híd milyen mértékben terhelhető és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat szükséges elvégezni rajta.
A laboratóriumi és a helyszíni felméréssel párhuzamosan a felüljárón ideiglenes védőkorlát épült a vasbeton terelőelemeken belül, és kialakították az ideiglenes vízelvezetést is.
A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállították és javították a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.
A Népligethez szervezett sajtótájékoztatón Budapest főpolgármester-helyettese, Tüttő Kata elmondta, a szakértők arra jutottak, hogy
a híd vizsgált tartószerkezeteinek betonminősége a külső megjelenés ellenére jó, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de tízéves távlatban már jelentkezhetnek "állékonyságot befolyásoló" károsodások.
„2012 óta tudja a főváros, hogy fel kell újítani a népligeti felüljárót, amelyre húsz éve megvannak már a tervek” – fogalmazott. Hozzátette, hogy mindez azért nem valósult meg eddig, mert drágák voltak a felújítási ajánlatok, a kormány forrásmegvonásai pedig csak tovább nehezítették a helyzetet.
Budapest ennek ellenére a felüljáró élettartamának 2035-ig történő meghosszabbítása mellett áll ki, a tervet a közgyűlés elé fogják vinni. Tüttő Kata hozzátette: az üzemanyaghoz kapcsolt jövedéki adó egytizedét fogja kérni a kormánytól, hogy az abból származó pénz helyben maradjon, abból most jelenleg nulla százalék jut a fővárosnak.
Arra a kérdésre, hogy a felüljáró felújítása pontosan mennyibe fog kerülni, a főpolgármester-helyettes úgy reagált, hogy ezt jövőre fogja tudni pontosan megmondani, 2019-ben azt 2,5 milliárd forintra becsülték, ám azóta rengeteg minden megváltozott.
(Kiemelt kép: Ruzsa Rania/Főváros)