KULTÚRA

Félbeharapott virsli küzd az életéért, a kanalak meg csak bámészkodnak


Először jártunk a Nyolcésfél nevű kulturális keltetőben, és rögtön egy Jámbor Éva-kiállításon találtuk magunkat. Jámbor képei nemcsak viccesek, de brutálisak is, ahogy a kilátás is az egykori józsefvárosi telefonközpont modern épületéből.

Szeptember végén nyitották meg Jámbor Éva kiállítását a Német utcai Nyolcésfélben, az egykori józsefvárosi telefonközpont modern épületének kiállítótérben. Az ebédlő ablakából látszik a kocsma című önálló kiállításnak legalább akkora szerencséje, mint tragédiája, hogy

az épület Panoráma termében kapott helyet.

Ahogy az ajánlóban is írják, Jámbor legújabb digitális nyomatai mind képek a képben, amik, mint a leírásban olvasható, önmagukban is izgalmas elbeszélések, egymás mellé helyezve pedig további számtalan, mozgalmas és párhuzamos történetet hoznak létre. Ami nagyon jól hangzik, de a hozzám hasonló Nyolcésfél-szűznek mégsem ettől állt el a szava.

A Nyolcésfél 2020 októberében kezdte bontogatni a szárnyait. Akkor köszöntek be Instagramon is azzal, hogy ők az új inspirációs övezet, és aki helyet keres alkotáshoz, az nézzen be hozzájuk. A beköszönés éppen egybeesett a város ikonikus helyeinek, a Dürer Kertnek és Keleti Blokknak a bezárásával.

Nyolcésfél
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Mint ismert, az egykori ELTE-ingatlan 2018 nyarán Orbán Viktor barátja, a milliárdos Garancsi István érdekeltségébe került, aki luxusszállodát kezdett építeni a területen. Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, a budapesti kormányhivatal még ahhoz is készségesen hozzájárult, hogy a területen álló védett épületből jelentős részeket elbontsanak. Az építkezéssel sikerült szétbombázni a környék élénk művészeti életét is, akkor közel 100 zenekarnak kellett új hely után néznie.

Ahogy a HVG cikke megjegyzi, a hasonló szerepet betöltő Közvágóhíd elvesztése után, ahol szintén az Orbán-család egyik barátja, Adnan Polat török milliárdos üzletember épít lakóparkot, és okoz a kritikusai szerint helyrehozhatatlan károkat, a fővárosi kulturális élet rövid időn belül

már a második mélyütést kapta.

A 2020 októberében nyitó Nyolcésfél 8 és 350 m2 közötti helyiségeket kínált 7000 négyzetméteren. A nagytermek belmagassága ráadásul 4 méter feletti, ami kiállítótérnek, műteremnek, műhelynek egyaránt megfelel. Magyar Sára, a Nyolcésfél projektmenedzsere a HVG-nek korábban arról beszélt, hogy hála a dolgok szerencsétlen együtt állásának, még csak hirdetniük sem kellett.

Nyolcésfél
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Akkor, 2021 nyarán a Nyolcésfél még félkész állapotban volt. Mint írják, a falból néhol kábelek lógtak ki, máshol leszerelt radiátorok rozsdafoltja vöröslött, de a zenekarok máris 10 helyiségben folytathatták a próbálást. Magyar azt mondta, egy inspiráló közeget szerettek volna teremteni az alkotók számára. A cikk azzal zárult, hogy a szerző biztos benne:

még hallani fogunk a helyről.

Az utóbbi időben tényleg felpörgött a Nyolcésfél, egyre-másra lehetett találkozni hírekkel arról, hogy kik bérelnek ott néhány négyzetméteres műtermeket, és sorban nyíltak a kiállítások is. Hogy Krepsz Gábor kiállításáról, aki uszadékfából épít különleges lényeket, lemaradtunk, csak a saját bénázásunknak köszönhető.

A dolog szépséghibája, hogy sorra érkeznek a hírek arról is: az ingatlant kezelő Whitefield Managementnek, aminek a hátterében egyébként egy Seychelles-szigeteken bejegyzett offshore-cég áll, egész más tervei vannak.

Nyolcésfél
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Az Építészfórum már 2022 januárjában arról írt, hogy a hatósági építési rendszerben (ÉTDR) megindult egy, a telekre tervezett társasház építési engedélykérése. A 24.hu 2022 novemberében ezt azzal egészítette ki, hogy a művészeknek alkotóteret adó Nyolcésfél inspirációs övezet otthonát is működtető Whitefield, illetve állandó partnere, a Józsefváros korábbi főépítészéhez, Fernezelyi Gergelyhez kötődő FBIS Architects

megkapta az engedélyt a kormányhivataltól.

A tervek szerint százhárom lakás épülhet egy eddig parkolóként, illetve zöldterületként hasznosított földdarabra, a telefonközpont épülete is átalakulna, az új épületek ráadásul el is takarnák.

Ha eljön az idő, a Whitefield Management aligha fog finomkodni, ugyanis hozzájuk köthető a főváros egyik legbizarrabb esete is. A szomszédban épülő Marone House úgy tornyosul a mellette álló, egyemeletes, U alakú ház fölé, hogy – mint szintén a 24.hu írja – elvették a napfényt tőle.

Nyolcésfél
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A közel százötven éves házban ráadásul repedések nyíltak a falakon, és majdnem egytonnányi törmelék hullott a plafonokról, sőt két lakás mennyezete le is szakadt. A helyzet tragikomikumát az adja, hogy eközben a Whitefield úgy hirdeti az épületet, hogy az, bár teljesen egyedi, mégsem lóg ki a környezetéből. A Józsefvárosi Önkormányzat egyeztetett a beruházóval, azonban sokat nem tehet, mert az építési jogkörök 2020. március 1-jével a Kormányhivatalokhoz kerültek át.

A Nyolcésfél mindenesetre még áll,

és egyelőre sikerült megőriznie a báját. Olyan mintha egy művelődési házat kereszteztek volna egy régi irodaházzal. Ahogy említettük, hallottunk már róla korábban is, mégsem tudtuk, hogy szinte minden emeleten érni fog minket valami meglepetés. Soha nem gondoltuk volna, hogy az egyik emeleten pingpong egyesülettel, apró focipályával és büfével is találkozunk. Az emeletek között pedig a balatoni szállókat idéző, óriás képeken akadt meg a szemünk. A legfölső emeleten aztán Jámbor kiállítása mellett az Éltek, míg meg nem haltak… című tárlatra is be lehet szédülni.

Jámbor képeit elnézve nekem rögtön a Grease jutott eszembe, de ez biztos ilyen generációs dolog. Ahol én huncutul játszó ételeket látok, ott nem tudok nem arra a jelenetre gondolni, amikor 

John Travolta mögött az autós moziban egy buci győzködi a virslit, hogy ugorjon bele.

Jámbor képein félbeharapott virslik küzdenek az életükért, kanalak bámészkodnak, gyümölcslevesek örülnek annak, hogy lötyögtetik magukat, üres pohár tesz talicskába, majd hord el egy másik üres poharat – nem mellesleg a Bambi presszóban. Az egész egyszerre nagyon vicces, és egyszerre van benne valami brutális – valami brutális, amihez leginkább a Ryan közlegény megmentésének partraszállós jelenetét lehetne hasonlítani.

A képek mozgalmasak, szórakoztatók, akár órákig el lehetne bámulni őket, annyi apró részletet, poént, utalást rejtenek. A látogatásunk legnagyobb sztárja, ami ellopta show-t, ennek ellenére is a kilátás volt.

A Panoráma teremből tényleg elképesztő kinézni, a cseréptetők felett látni a Gellért-hegyet, a Citadellát, a templomtornyokat, a távolban mintha a Széchenyi-hegyi adótornyot is ki lehetne szúrni, valamint a János-hegyi Erzsébet-kilátót is.

Ha önmagában az nem is pecsételné meg az egykori józsefvárosi telefonközpont modern épületének sorsát, hogy kiváló a fekvése, képtelen történet lenne, ha egy ingatlanbefektető nem akarná a kilátásban rejlő potenciált kihasználni.

Nyolcésfél
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Addig is: mindenki keresse Jámbor Éva képeit, keresse a menő kiállításokat, legalább egyszer járja be a Nyolcésfelet, és szurkoljon, hogy ne tüntessék el! És ha már a környéken jár valaki, szurkoljon, hogy a Baross utcai egykori MSZMP-pártházat értő kezek újítsák fel, és hogy egyszer ragyoghasson még a Rigó utca 10-12. is!

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)