Két legyet egy csapásra: egy okos ötlet a MÁV-on és a belföldi turizmuson is lendíthetne, ráadásul éppen azoknak jelentené a legnagyobb segítséget, akik olcsó szállásokat keresnek Magyarországon. Három MOME-s diák olyan ötlettel állt elő, amiért lelkesedhet mindenki, aki imád hátizsákkal kalandozni. Budapest pedig akár négy INDOOHÁZ-zal is gazdagodhatna.
A vasúti vízházakból (víztornyokból) turistaszállásokat tervező INDOOHÁZ csapata lett az egyik nyertese a CheckINN Revitalizátor ötletpályázatának. A Dózsa Bercel, Molnár Bendegúz és Pálinkás-Szűcs Tilla összeállítású csapat ötlete a hazai vasútvonalak mentén található, kihasználatlan vízházaknak adna új funkciót hátizsákos turisták számára kialakított, egy-két éjszakás szálláshelyként – számolt be a hírről a turizmus.com.
A vízházak története egyidős a magyar vasútéval, ezek – ahogy a nevükből is kikövetkeztethető – látták el ugyanis vízzel a gőzmozdonyokat.
1984-ben viszont az utolsó gőzöst is kivonták a forgalomból, azóta pedig a vízházak kihasználatlanul kallódnak.
A csapat tagjai az Énbudapestemnek azt mondták, hogy ők mindig is érezték a belföldi hátizsákos turizmus támogatásának hiányát, ezért számukra nem volt kérdés, hogy ezen a vonalon próbálnak változtatni. A nyár során folyamatosan dolgoztak, és rengeteg energiát tettek a projektbe.
A munka kutatással kezdődött, és az első állomás a MÁV archívuma volt. A dokumentumokból sajnos csak a 90-es évekig tudták visszakutatni, hány vízház található az országban, és hogy azok hol helyezkednek el pontosan. Országszerte közel százat számoltak össze, de mint hozzátették, „a teljes igazságra valószínűleg csak tapasztalati úton fogunk rálelni".
Az épületekről ugyan sok információt találtak, de a további terveik között szerepel, hogy feltérképezzék a teljes vízházhálózat pontos állapotát.
„Ezek a házak jellemzően tégla és vasbeton szerkezetek, ennyi év után is megmenthetőek, jó szerkezeti kondícióban állnak"
– vélik az előzetes kutatásaik alapján, ám egyelőre itt azért még nem tartanak.
A csapat úgy készül egyébként, ha komolyra fordulna a dolog, hogy a kivitelezésben a legnagyobb kihívást az fogja jelenteni, hogy ezek a vízházak bár csak apróságokban, mégis eltérnek egymástól. Azonban gyorsan megnyugtattak: „Szerencsére erre fel vagyunk készülve, szándékosan olyan belsőépítészeti eszköztárral éltünk, ami adaptálhatóvá teszi a tervet eseti eltérések felmerültekor is.”
A MOME szakmai támogatásával 2023 májusában második alkalommal indult a CheckINN Revitalizátor ötletpályázat, amely arra hívja a hazai felsőoktatás hallgatóit, hogy konkrét rozsdaövezeti és barnamezős területek turisztikai újrahasznosítására dolgozzanak ki ötleteket. A verseny egyik nem titkolt célja, hogy felhívják a figyelmet a fenntartható városfejlesztésre. Ebben mutattak valami érdekeset az INDOOHÁZ tagjai.
Azt a hírről beszámoló turizmus.com is kiemelte, hogy lehetőség van bőven a fejlesztésre, Magyarországon ugyanis nagyjából 12 ezer hektár rozsdaövezet található, olyan területek, amik korábban ipari vagy kereskedelmi funkciót láttak el, de jelenleg üresen állnak. Az újrahasznosításuk nem egyszerű, ugyanakkor nagy előnyük, hogy kiépített úthálózattal, közmű-infrastruktúrával, esetleg már álló épületekkel rendelkeznek, újraélesztésük pedig kiválthatja a még szabadon álló területek beépülését.
A MÁV eddig sem volt a legjobb passzban, az utóbbi időben viszont, mintha különösen megrogyott volna a vállalat.
A társaság július második felében jelentette be, hogy augusztus elsejétől bezárnak tíz regionális vasútvonalat. A döntést a jármű- és személyzethiánnyal magyarázták, és néhány nappal azután jelentették be, hogy a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó vonaton többen égési baleseteket szenvedtek, miután felforrt a hűtővíz.
Lázár János építési és közlekedési miniszter később még elnézést is kért a kormány nevében azoktól, akik balesetet szenvedtek, vagy akiknek a késések és kimaradások kellemetlenséget okoztak.
„Mi szeretünk vonatozni. Kétségtelen, hogy itthon kevés figyelem összpontosul a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, de az is elvitathatatlan, hogy ez a legkörnyezetbarátabb közlekedési forma”
– mondta a problémák felvetésére az INDOOHÁZ csapata lapunknak. A MÁV gyengélkedése ellenére is optimisták, és elképzelhetőnek tartják, hogy a tervük megvalósuljon. „A projekt terhet vesz le a MÁV válláról, az INDOOHÁZ-program ugyanis megtérülő módon vállalja a gondoskodást az épületekről, emellett utasforgalmat is generá, és erős PR értékkel is bír, ami jól jöhet az államvasutaknak.”
A csapat több tervet is elküldött az Énbudapestemnek, amik szerint egy ilyen vízház átalakítását az alábbiak szerint képzelik el: a földszinten és az első két emeleten lennének a hálótermek, a harmadik, legtágasabb emeleten pedig egy közösségi étkező, teakonyha és a fürdő. A tervek tanúsága szerint a felújított vízházak egységesen fehér-kék festést kapnának, amivel rögtön jól megkülönböztethetőek lennének a fel nem újított vízházaktól.
Az ötletben a legzseniálisabb mégis az, ahogy egyébként azt a turizmus.com is kiemelte, hogy
a szállásokká alakítható vízházak elhelyezkedésének köszönhetően adja magát, hogy hálózatot hozzanak létre, ami jót tenne a turizmusnak is
Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN programok szakmai vezetője is azt hangsúlyozta az eredményhirdetéskor, hogy az új funkciók és a nekik köszönhető turisztikai lehetőségek elősegíthetik az érintett területek újjáélesztését és az ott élő közösségek életminőségének javulását.
És ha valamire, akkor a turizmusra szintén ráfér a vérfrissítés. 2023 nyara arról szólt a sajtóban, hogy miközben országos szinten stagnálás jellemezte a hazai ágazatot, a Balatonnál a belföldi vendégek hiánya miatt visszaesett a forgalom.
Szakportálok szerint ez a csökkenés általános tendencia Magyarországon, hiszen a Balatont is azok hagyták ki, akik korábban az olcsóbb szállodákban nyaraltak, márpedig az olcsóbb, hátizsákosokat célzó szállások éppen nekik jöhetnek kapóra.
Az INDOOHÁZ-ak fenntartása különösebben népes személyzetet sem igényelne, a becsekkolás mobilos applikáción keresztül történne, és a szobákba is QR-kódok segítségével lehetne ki-bejárkálni.
És a csapat már a terv kidolgozásakor is sok figyelmet fordított a turizmusra, ehhez kapcsolódva térkép-, illetve programfüzetet álmodtak az egyes INDOOHÁZakhoz, és még azok dizájnját is megtervezték.
A csapattól kapott térképen pedig jól látszik, hogy a Balaton és a kisebb-nagyobb vidéki városok melletti vízházakon felül csak Budapesten akár négy ilyen INDOOHÁZ is készülhetne.
Az idei CheckINN Revitalizátor ötletpályázat másik kategóriájának nyertese az AKVÁRium csapata lett, ők a tavalyi győzteshez hasonlóan a Népszigeti Hajógyár elhagyatott területére álmodtak interaktív ökoturisztikai központot. Az Énbudapestem hamarosan bemutatja az ő ötletüket is.