FRISS

Elfogyott a türelem, Bécsben is szigorítják a rollerhasználatot


A szolgáltatóknak az appokon keresztül például lehetővé kell tenniük, hogy a város úgynevezett no-go-zónákat jelöljön ki, ahol a járművek automatikusan leállnak.

2023. május 19-től csak a kijelölt mobilitási pontokon, illetve parkolóhelyeken lehet letenni a közösségi e-rollereket az osztrák fővárosban is, tájékoztatott a külképviseleti irodájuk. Mint írják,

ezek százméteres körzetén kívül egyébként technikailag is lehetetlen lesz befejezni a kölcsönzést.

Ha nincs mobilitási pont a közelben, akkor a rollert az autók számára kijelölt parkolóhelyen kell elhelyezni úgy, hogy minél kevesebb helyet foglaljon.

Bécsben jelenleg városszerte mintegy 130 mobilitási pont van, ahol pontonként 8-10 rollert lehet szabályosan visszaadni. Ezek számát az év végére kétszázra szeretnék bővíteni, 2024-ben pedig további száz mobilitási pontot jelölnek még ki.

A szigorításnak ezzel még nincs vége, a szolgáltatóknak az appokon keresztül lehetővé kell tenniük, hogy a város úgynevezett no-go-zónákat jelöljön ki, ahol a járművek automatikusan leállnak, illetve lesznek olyan helyek – például sétálóutcák –, ahol automatikusan lecsökken a sebességük.

Ilyen no-go-zóna például a kórházak és lakóövezetek környéke, de nem lehet majd rollerrel behajtani a Bécsi Operaház környékére, a Stephansplatzra, a Grabenre, a Kärntner Straßéra, a Naschmarktra, az Albertina előtti térre, a Vorgartenmarktra, a Karmelitenmarktra és a Rabenhof környékére sem, az Innere Mariahilfer Straßén pedig automatikusan lelassul a roller.

A szabályok betartását a jövőben a közterület-felügyelők ellenőrzik, akik büntetést is kiszabhatnak, a szolgáltató pedig köteles azonnal megszüntetni a szabálytalanságot.

A korábbiakkal ellentétben a város azonnal – előzetes eljárás nélkül – elszállíttathatja (a szolgáltató költségére) a szabálytalanul leparkolt rollert.

Ahogy az Énbudapestemen több cikkben is foglalkoztunk vele, a rollerek nálunk is rengeteg problémát okoztak, a Fővárosi Közgyűlés még 2021. december 15-én döntött arról, hogy a megosztott mikromobilitási eszközöket és járműveket, például a Bubi kerékpárokat vagy a rollereket, csak kijelölt pontokon szabad elhelyezni.

2022. május 30-án aztán egy, a Gutenberg tér és a Kölcsey utca sarkán tartott sajtótájékoztatón bejelentették, hogy ezeket a mikromobilitási pontokat Mobi-pontoknak fogják elnevezni, és hogy máris 300 pont található Budapesten.

Ahogy ebben a cikkünkben összefoglaltuk, az érintett kerületek azt mondták, sokat javult a helyzet. A szolgáltatók közül a Tier is úgy látja, hogy sikeres az együttműködésük az önkormányzatokkal,

szerintük az irány jó, de nem szabad türelmetlennek lenni.

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója és Kofrán Gergely, a BKK Mobilitásstratégia és megosztott mobilitás vezetője szintén úgy látják, hogy beváltak a Mobi-pontok, ám ők sem gondolják azt, hogy máris tökéletes lenne a helyzet.

„A rollerek kezdik megtalálni a helyüket Budapest közlekedési rendszerében”

– mondta Kofrán az Énbudapestemnek.

(Kiemelt képünk forrása: Superpedestrian.com)