Már zajlik is Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál. Jan Saudek erős kezdés, de utána sem esik a színvonal!
Provokatív, de minimum vitaindító kiállítással indult a hetedik Budapest FotóFesztivál rendezvénysorozat a Műcsarnokban március 31-én. A kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek barokkosan fülledt, kézzel színezett, érzéki aktjai és látványgazdag jelenetei aktuális kérdésekre vezetik a gondolatokat az ember fejében.
Egy művész – alkosson bármilyen művészeti ágban – előnyére válik (vagy nem, erről persze vita folyik), ha stílusa könnyen felismerhető, vannak olyan jegyek, amik alapján beazonosítható. Saudek pont ilyen, legismertebb képein XIX-XX. századi színezett, fekete-fehér fotókat imitál, témái és stílusa viszont elárulják, hogy azok XXI. századi reklám- vagy divatfotóként is működnek. Képeit a '70-es évektől színezi kézzel, de a kiállításon az ezt megelőző évekre is visszatekinthetünk.
Ezeken a portrékon senki sem akar tökéletesnek látszani, a fotós pedig egyértelműen nem akarja őket tökéletesnek láttatni. A nők ábrázolásának módjait a végtelenségig variálja, alacsony, magas, erőszakos, szuicid, öreg és fiatal. Erős, gátlások nélküli nők a modelljei, nagyon sokan a szeretői is voltak. Saudek képei hitelesek attól is, hogy sokszor ő maga szerepel rajtuk, a penészesnek tűnő háttereket pedig saját, alagsori lakásától „kölcsönözte”.
Mesterséges intelligencia a kézzel színezés ellen
Az emberben felmerül a kérdés, hogy vajon 2023-ban, amikor a mesterséges intelligenciát elképesztő minőségű képmanipulációra használják, az Instagramon pedig filterek százaival kábítja egymást mindenki, akkor mennyire időszerű egy Saudek-kiállítás. Vagy épp pont az?
Mucsy Szilvia fotográfus, a Budapest FotóFesztivál igazgatója szerint
Saudek világa épp arról szól, mint amire ezek a programok képesek, csak analóg technikával és mesteri tudással: elemelni a realitást egy fantáziavilágba, mégis megtartva a valóság elemeit.
Játszani a képzelettel, elbújni a szürrealitás menedékébe egy vágyott valóságba. Saudeknél ez az erotikus fantázia világa, amely az archaikus technika, a XX. század eleji műtermi hangulat, analóg, kézzel színezett képek miatt válik időtlenné. Az igazgató úgy véli, hogy a most 87 éves fotós képei valósággal kirobbanóak, provokatív, karakteres, látványos világ az övé, amely az élet alapkérdéseivel foglalkozik; lenni, vagy nem lenni, szeretni, vágyakozni, emlékezni… Rebellisnek tartották, mert a szexualitás nála nem tabutéma.
Valóban, az erotika áthatja legtöbb munkáját, legalábbis a meztelenség biztosan. Képeinek egyfajta befogadása lehet, hogy eldöntjük, az ő meztelenség-ábrázolása aktuálisan erotikus-e.
De Saudeken túl a fesztivál ismét izgalmas nemzetközi sztárkiállítással, kortárs hazai körképpel, a fővárosi múzeumok és galériák, valamint a nemzetközi kultúrintézetek fotókiállításaival várja a látogatókat. A rendezvényt a nagyközönség számára nyitott programok, workshopok, múzeumpedagógiai események, kortárs fotóművészeti szakmai programok, portfolio review, fotókönyv vásár színesítik.
A fotófesztivál részletes programja itt található, a rendezvény Facebook-oldalát itt lehet követni.
A Budapesti FotóFesztivál 2023-as nyitókiállítása, a Jan Saudek Provokatív világa április 1. és május 29. között látható a Műcsarnokban.