A kijelölt helyett a partmenti gátat támogató, szervezett tiltakozók a kérdéseikre már nem várták meg a választ, akciójuk után egyszerre hagyták el a fórum helyszínét.
Ahogy azt mi is megírtuk, Budapest és Óbuda-Békásmegyer vezetése közös sajtótájékoztatón jelentette be szerdán, hogy megvan a győztes terv a Római-part védőgátjának nyomvonalára. Ezzel Karácsony Gergely szerint eldőlt, hogy megmenekül a pusztulástól a főváros egyik utolsó, természetközeli Duna-part szakasza, amely szinte az egyetlen olyan hely, ahol a budapestiek szabadon élvezhetik a folyó közelségét. „Fák a Rómain, gát a Nánásin” – idézte akkor a főpolgármester a civil partvédők jelszavát.
Ezután másnap, csütörtökön, az Óbudai Kulturális Központban rendeztek a Római-parti védőgát nyomvonalának győztes tervéről a Tervezzük Együtt A Római-partot és Budapest Városháza közös szervezésében lakossági fórumot, amelyen a fővárost Kerpel-Fronius Gábor okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes, a III. kerületet Béres András társadalmi megbízatású alpolgármester képviselte.
A lakossági fórum mediátori és moderátori munkáit magára vállaló Völgyzugoly Műhely területfejlesztő, településtervező és településfejlesztő iroda munkatársai a megjelent mintegy száz érdeklődő között papírlapokat osztottak szét, amiken keresztül név nélkül lehetett kérdéseket feltenni a gát tervezett nyomvonalával, építésének következményeivel, valamint a megvalósíthatósági tanulmánnyal kapcsolatban, a kérdésekre a válaszokat pedig a szünet utánra ígértek.

A fórum azzal kezdődött, hogy Kerpel-Fronius ismertette a szerdán kihirdetett, győztes megvalósíthatósági tanulmány részleteit, majd a döntés meghozatalának előzményeiről szólva leszögezte, hogy az ügyben felállított hat munkacsoport (sétány, közlekedés, zöld, vendéglátás, vízisport, városrendezés) tevékenységei szerint vizsgálták a gát lehetséges nyomvonalainak előnyeit és hátrányait.
A főpolgármester-helyettes arról is beszélt, hogy szerinte Magyarországon egyedülálló módon kapcsolták össze az árvíz elleni védekezés műszaki megoldásait a jövőkép-tervezéssel, illetve a társadalmi elfogadottsággal.
„Az emberek többsége szeretné megőrizni a Római-part jelenlegi karakterét, természetközeliségét. Azt szeretnék, hogy a Római a vízisportok központja legyen!”
– tette hozzá Kerpel-Fronius. Beszámolójából kiderült, hogy a munkacsoportok szempontjainak figyelembevétele mellett két lehetséges nyomvonal maradt a kalapban: az elvetett partmenti, valamint a Nánási út–Királyok útja nyomvonal, és mint a szerdai kihirdetésből már tudható, az utóbbi felelt meg a legtöbb előre felállított szempontnak.
A főpolgármester-helyettes szóbeli összefoglalója alatt a hangulat nem volt felhőtlen a megjelentek soraiban, ugyanis a fórumon jelen voltak az Egri Gábor vezette Egyesület a Római-partért szimpatizánsai is, akik nemtetszésüket fejezték ki a döntés ellen tiltakozó táblák felmutatásával:
„Gátat a partra!”
– ezt írták legtöbbjükre.
Az első sorban pedig ellenpontként megjelent a döntést pártoló civilek molinója is, amelyen saját jelszavuk –
„Fák a Rómain, gát a Nánásin!”
–, valamint az
„Ingatlanspekuláció helyett biztonságot! Természetvédelmet!”
felirat volt olvasható.

A táblákkal való tiltakozás nem bizonyultak elégnek: az Egyesület a Római-partért szimpatizánsai Kerpel-Fronius beszámolóját többször is kérdések bekiabálásokkal szakították meg:
„Mi védi meg az embereket? Ha már eldőlt, hogy melyik védmű lesz, akkor minek vagyunk itt?!”
– a szervezett tiltakozók azonban a válaszokat már nem várták meg, akciójuk után, még a szünet előtt mindannyian egyszerre, mintegy vezényszóra hagyták el az Óbudai Kulturális Központ épületét.
A szünet után rendbontás nélkül, a terveknek megfelelően a válaszokkal folytatódott a fórum. Béres András, Óbuda-Békásmegyer alpolgármestere vette át a főpolgármester-helyettestől a szót, és az addig felírt névtelen kérdések egy részére ő felelelt: kiemelte a civil és a politikai összefogás erejét, méltatta a kerület és a főváros példaértékű együttműködését is, majd konkrét felvetésre – „Ki engedi a lakóparkokat a hullámtérbe építtetni?” – válaszolva elmondta, hogy
a hullámtér lakóparkjainak építési engedélyeit nem az önkormányzat, hanem a kormány által felügyelt építési hatóság adja ki.
Béres hangsúlyozta: a gát megépülése után kiemelten fontos lesz, hogy olyan építési szabályzatot fogadjanak el, ami a lakóparkok építését is keretek közé szorítja.

A III. kerületi alpolgármestertől a szakértői feladatokat ellátó Lawand Mérnöki Iroda képviseletében Nagy Zsombor vette át a szót, és egy környezetvédelmi kérdésre – „Honnan lehet tudni, hogy a nyomvonalak mentén kivágandó fák milyen állapotban vannak? Nem kell-e őket egyébként is kivágni?” – adott válaszában jelezte, hogy
részletesen felmérték a teljes élővilágot, sőt a fákkal kapcsolatban kétféle vizsgálati módszert is alkalmaztak a nyomvonalak vizsgálatakor.
Budapest Városháza képviseletében Szaló Péter és Spät Judit a két nyomvonal összehasonlításával kapcsolatos egyik kérdésre válaszolva kiemelte, hogy a hat munkacsoportban továbbra is érdemi munkának kell folynia, ahol olyan kérdéseket is fel lehet vetni a hullámtérrel, az árvízi kockázatkezelési tervvel, a helyi tömegközlekedéssel, a terület csatornázásával vagy a projekt várható társadalmi hatásaival kapcsolatban, amelyeket ezen a lakossági fórumon nem tettek fel.
Néhány kevésbé releváns kérdés után érdemi kérdés volt még, hogy „A Nánási út–Királyok útja vonalon épülő gát miért drágább, mint a partmenti?”, amire Kerpel-Fronius reagált, és felhívta a figyelmet arra, hogy az út alatti közműveket mindenképp cserélni kell, és a két gát közötti költségkülönbség főleg ebből adódik.
A fórum a Lépték-Terv Tájépítész Iroda képviselője, Czermann Kata tájépítészmérnök zárszavával ért véget: a tájépítészmérnök kiemelte, hogy az érdemi munka valójában még csak most kezdődik.
Ha valaki szeretne több információhoz jutni vagy bármelyik munkacsoporthoz csatlakozni, azt itt teheti meg.

(Kiemelt kép: Kerpel-Fronius Gábor, Budapest főpolgármester-helyettese beszél a lakossági fórumon, miközben a részvevők tiltakozó táblákat mutatnak fel / Fotó: Merész Márton/Énbudapestem)