KÖZÉLET

Nem holnap fogják elárasztani a CAF villamosok a fővárost


Jövő szeptembertől két éven át érkeznek Budapestre a modern CAF villamosok, amelyek fedezetét a főváros sürgetése ellenére csak az utolsó pillanatban garantálta a kormány, miközben nagy szükség van rájuk.

Ötvenegy korszerű, alacsony padlós CAF villamos érkezik Budapestre, jelentette be február végén Karácsony Gergely. Mint a posztjában írta, a forrás biztosításáról szóló kormánydöntés az utolsó pillanatban született meg, a Budapesti Közlekedési Központ munkatársai eddig tudták életben tartani azt a rendkívül kedvező beszerzési lehetőséget, amiről bűn lett volna lemondani. A jövőre megérkező villamosok nagy előrelépést jelentenek majd a budapesti közösségi közlekedésben, folytatta a főpolgármester.

A hírt örömmel fogadta többek között Vitézy Dávid is, aki szintén a Facebookon mondta, jó hír ez a budapesti utasoknak.

Ha valaki azt hinné például, ez azt jelenti, hogy jövőre elárasztják a főváros pályáit a vadiúj villamosok, annak csalódnia kell. Az Énbudapestem összeszedte a CAF villamos beszerzéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Rácz Zoltán, a BKK Infrastruktúra és Jármű Projektiroda vezetője lapunknak többek között elmondta, hogy a villamosok csak jövő év, azaz 2024 szeptemberében kezdenek érkezni, és

2026 novemberéig két éven át, havonta két szerelvény érkezik a spanyol gyártótól.

Elmondása szerint Budapestnek is hatalmas szüksége van erre az 51 szerelvényre, sőt ennél még sokkal többre is szüksége lenne. Az eredeti tervek szerint a villamosok a minimális infrastrukturális beavatkozást igénylő 3, 24, 42, 50, 61 vonalakon közlekedtek volna, azonban Rácz az Énbudapestemnek arról beszélt, ott és akkor teszik őket forgalomba, ahol és amikor csak tudják.

Vannak persze olyan vonalak, amiken CAF villamosok nem közlekednek, a Szabadság hídon például egyelőre csak a Ganz-villamosok közlekedhetnek, mert azok a legkönnyebbek – egyelőre, hangsúlyozta Rácz is, mert a BKV-val folyamatosan vizsgálják a lehetőségeket.

Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu

 

Az új villamosok beszerzése nemcsak azért nagyon fontos, mert a 600 fölötti villamosflottából mindössze 113 alacsonypadlós, ha az 51 most lehívható 51 villamos is forgalomba áll, akkor sem lesz az egyszerre forgalomban lévő villamosok egyharmada alacsonypadlós, hanem azért is, mert

a Combinók előtti utolsó nagy villamosbeszerzés a 80-as évek elején volt,

amikor is a csehszlovák Tátra-villamosokat szerezték be.

Rácz elmondása szerint ezeknek a 40 feletti villamosoknak a tervezett élettartama 30 év volt. A legöregebb villamostípus (Ganz CSMG) egyes darabjai az 50 éves kort is betöltötték. A jelenleg Budapesten közlekedő villamosok átlagéletkora 37 év.

A BKV folyamatosan újítja fel ezeket a villamosokat, szerelni való pedig akad bőven. Az alkatrész-ellátottságuk a legtöbb esetben egyelőre ugyan még megfelelő, azonban nagyon drágán tudják csak felújítani őket, mert nagyon kevés cég foglalkozik már velük.

A villamosok beszerzése körül hatalmas politikai adok-kapok zajlott. A kormánysajtó igyekezte úgy beállítani a dolgot, mintha a villamosok beszerzése egyedül a fővároson múlna, a városvezetés pedig érthetetlen okokból képtelen lenne egyről a kettőre jutni, és csak halogatja a dolgot.

Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu

 

A főváros viszont azt mondta – Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke például 2021 nyarán is arról posztolt –, hogy a Fővárosi Önkormányzat mindent megtesz azért, hogy a meglévő opciós szerződésük érvényesítésével újabb vadonatúj CAF villamosok érkezzenek Budapestre, 

a magyar kormány viszont mindent megtesz azért, hogy ezt megakadályozza.

A folyamatos kormányzati elvonások miatt a főváros saját forrásból nem tudja előállítani az új villamosok megvásárlásához szükséges összeget, sőt a kormány nem hagyta jóvá az Európai Beruházási Bank kedvező hitelajánlatát sem, ami pedig lehetővé tette volna az új villamosok megvásárlását, valamint azt sem támogatta, hogy az új villamosok beszerzését az Európai Unió helyreállítási alapjából finanszírozzák.

Balogh tavaly, azaz 2022 augusztusán is arról beszélt, hogy a fővárosi vezetés minden Fővárosi Közfejlesztések Tanácsára elvitte a témát, azonban nem foglalkoztak vele.

A helyzet megértéséhez több mint tíz évet kell visszamenni az időben. A villamosbeszerzési projekt támogatásáról még 2012 novemberében döntött a kormány. A tendert 2013 februárjában írták ki, a BKK pedig még abban az évben, augusztus 22-én a baszk CAF ajánlatát találta a legjobbnak. A másik három versenybe szálló gyártót, a lengyel PESA-t, a cseh Skodát és a svájci Stadlert különböző okok miatt kizárták, amiért egyébként pereskedések kezdődtek.

Az akkor még Vitézy Dávid vezette BKK 47 villamost vásárolt, és lehetőségük maradt további 77 villamos megvásárlására. Vitézy a friss posztjában úgy kommentált, hogy a CAF-beszerzés az elmúlt 35 év legnagyobb villamosbeszerzése volt Budapesten. Hozzátette: „Akkor ezt sokan nem értették, kritizálták, pedig a szerződés az inflációt követve még a 2014-es árakon biztosítja mindmáig az új villamosok rendelését, ami nem kis szó, hisz ilyen áron egy új tenderen ma már megközelítőleg sem kapna ajánlatot a BKK, a duplája is jó ár lenne.”

A BKK 2018. november 6-án újabb 26 járművet szerzett be, Karácsony Gergely 2019. október 13-án megnyerte a főpolgármesteri címet, az 51 megmaradt villamos beszerzése aztán eddig húzódott. Ha minden igaz, akkor a BKK még most is a piaci ár 40 százalékáért tudja lehívni az utolsó 51 villamost.

A főváros, illetve a BKK többször is kellemetlen helyzetbe került,

hiszen a villamosok lehívásáról eredetileg 2021. május 18-ig kellett volna dönteni, de mint Balogh kifejtette, nem volt rá pénz, a kormány pedig megakadályozta, hogy hitelhez jusson a főváros.

A CAF akkor egy év haladékot adott, de 2022. május 18. is úgy érkezett el, hogy nem haladtak az ügyben. A CAF ezután egy második, féléves hosszabbításba is belement.

Mivel döntés továbbra sem született, egy harmadik haladékot is kapott a magyar fél, az opció lehívásának ideje pedig idén, azaz 2023 márciusában járt volna le.

Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu

 

Amikor arról kérdeztük Ráczot, hogyan sikerült eddig meghosszabbítani a szerződést, úgy fogalmazott: „Kellő ráhatással el lehet érni, hogy egy ilyen szerződést meghosszabbítsanak”, továbbá nagyon jó tárgyalókészség is szükséges hozzá, ami a BKK felső menedzsmentjét dicséri.

A villamosok körüli csatározások egyik érdekessége, hogy

a kormánynak semmit nem kell valójában fizetnie a villamosokért,

csak a fedezetet kell biztosítania, hogy a főváros ne sértsen törvényt azzal, ha lehívja a villamosokat.

A főváros ráadásul 20 villamost már korábban le tudott hívni a hátralevő 51-ből, most csak annyi történt, fogalmazott a VEKE, hogy lehívhatja a maradék 31 villamost is. Az előleget is a főváros fizeti, a teljes összeget pedig az EU Kohéziós Alapja fogja.

A VEKE azt is hozzáteszi, hogy a villamosok körüli idei felhajtás ellenére a főváros és a kormány közötti villamosbeszerzés támogatásáról szóló megállapodás sem most, hanem már tavaly ősszel megszületett, a decemberben Brüsszelbe kiküldött csomagban már szerepelt.

A CAF villamosok üzembe állítása sem volt egyébként teljesen zökkenőmentes, először a vezetők panaszkodtak arról, hogy gyenge a villamosok fékereje, sőt a vészfékező mechanizmus sem jó, és akkor is állóra fékezi a szerelvényt, ha a veszély már elhárult, ez pedig gyakran baleseteket okoz. Kolák András, az Egységes Közlekedési Szakszervezet tisztségviselője azt mondta, hetente legalább egy utasbaleset történt a satufékezés miatt,

az utasok gyakran még székeikből is kicsúsztak.

A 2018. november 6-án megrendelt, és 2019 nyarától beérkező újabb CAF villamosok aztán több mint egy évig nem álltak forgalomba az említett fékrendszerrel kapcsolatos vizsgálatok és egyéb műszaki problémák miatt.

Vitézy Dávid, aki akkoriban a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója volt, Facebookon azt írta, hogy érthetetlennek tartja, hogy miért nem állítják forgalomba a villamosokat. Egy független vizsgálatra hivatkozott, amely szerint „a villamosok fékrendszere kapcsán a mérések során nem megfelelőség nem volt megállapítható”. A vizsgálat szerint a „jogszabályokban előírt fékúttól eltérés nem volt méréssel igazolható”. Vitézy a villamosokat a Kossuth rádióban a „politikai túszejtés áldozatainak titulálta”.

Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu

 

A villamosok körül aztán érdekes, személyeskedéstől sem mentes nyilvános vita robbant ki Vitézy Dávid volt BKK igazgató és Draskovics Tiborral, a BKK igazgatóságának akkori elnöke, valamint Vitézy és Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának DK-s tagja között.

Karácsony mindenesetre azzal zárta a CAF-okkal kapcsolatos bejelentését, hogy „jobb későn, mint soha. (...) Végre van valami, aminek közösen örülhetünk. Jó lenne, ha ez nem a kivétel lenne, hanem a szabály”.