Budapest nemcsak Magyarország, hanem a közép-európai térség innovatív és emberközpontú fővárosa kíván lenni.
Az 2025 októberi közgyűlésen elfogadták a DK-s Déri Tibor és Vitézy Dávid közös előterjesztését, amiben
olcsónak mondott és hatékony e-papír kijelzőkre épülő utastájékoztatási rendszer bevezetését javasolják.
Ahogy az előterjesztésben írják, az európai nagyvárosokban, például Berlinben, Bécsben, Torinóban vagy Poznanban az elmúlt években komoly előrelépés történt az e-papír technológián alapuló kijelzők bevezetésében.
A FUTÁR rendszer és a BudapestGO applikáció révén a budapesti közösségi közlekedés digitális utastájékoztatása ugyan európai színvonalú, ugyanakkor a valós idejű fizikai utastájékoztatás – vagyis az olyan megállóhelyi kijelzők rendszere, amelyek az érkező járatok pontos és valós idejű adatait jelenítik meg – jelenleg csak korlátozottan áll rendelkezésre Budapesten.
A korábbi évek fejlesztései elsősorban a forgalmasabb csomópontokra (például Blaha Lujza tér, Újpest-Központ, Etele tér, Örs vezér tere) koncentráltak, a külső városrészekben és a kisebb forgalmú megállókban azonban ma is hiányzik az az infrastruktúra, amely egy modern nagyvárosban elvárható lenne.
Az új eszközök mellett szól, hogy
alacsony energiaigényűek, jól olvashatóak nappali fényben is, és akár napelemes táplálással is működtethetők.
Egy másik fontos előnyük, hogy hozzájárulnak az akadálymentes közlekedéshez: kontrasztos megjelenítésük és nagyobb betűméretük a látássérültek számára is segítséget jelentenek, míg az újabb típusok hangos felolvasás-funkcióval is kiegészíthetők.
A rendszer bevezetését indokolja szerintük az is, hogy Budapesten még mindig jelentős azoknak az aránya, akik nem rendelkeznek okostelefonnal, vagy digitális ismereteik hiányában nem tudják használni a BudapestGO alkalmazást.
A főváros célja márpedig az, hogy minden budapesti lakos számára elérhető, megbízható és egyenlő esélyeket biztosító közlekedési információs rendszer jöjjön létre.
A rendszer mellett szól az is, hogy illeszkedik a főváros klímastratégiájához is, mivel energiahatékony, alacsony karbonlábnyomú és környezetbarát megoldást jelent. Mindemellett a felszerelésükkel a megállókban tapasztalható vizuális zsúfoltság is csökkenthető lehetne.
A kezdeményezés szerintük ezenkívül egyértelmű üzenetet is közvetít:
Budapest nemcsak Magyarország, hanem a közép-európai térség innovatív és emberközpontú fővárosa kíván lenni.
Vitézy azt mondta, Budapest szerinte akkor lesz élhetőbb, ha a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát kínál az autóval szemben – ehhez pedig az ilyen, aprónak tűnő, de nagyon is fontos fejlesztések visznek közelebb. Déri mindehhez annyit tett hozzá, hogy a szerinte a kiszámítható közlekedés a kiszámítható város alapja.
A főjegyző azért megjegyezte, a BKK vizsgálja a lehetőséget, és az előzetes vizsgálatok alapján arra jutott, hogy egy-egy ilyen eszköz darabára valójában igen magas, mintegy 3000 euró, azaz 2025 november eleji árfolyamon körülbelül 1,2 millió forint.
Az eszközök beszerzése mellett még a kihelyezésekhez megfelelő információtechnológiai háttér kiépítése és az üzemeltetés költségeinek becslése is szükséges lenne. A potenciális táblahelyek száma szintén magas, mintegy ötezer helyről van ugyanis szó.
Egy óvatos becslés szerint is legalább hatmilliárdos kiadással járna tehát az eszközök beszerzése.
A javaslatot mindenesetre elfogadták, úgyhogy a BKK előtt a feladat, hogy készítsen elő egy fejlesztési programot, ami tartalmazza a kijelzők telepítésére alkalmas helyszínek listáját, a megvalósítás ütemtervét, valamint a költségbecslést.
A finanszírozásban számítanak a kerületekre, a magánszférára és egyéb intézményekre is, határidőnek 2026 tavaszát szabták meg.
(Kiemelt kép: Papercast)
