KULTÚRA

A Trefort utcai iskolautca csak a kezdet


Egy fecske is megcsinálhatja a tavaszt. A háttérben ugyan folyamatosan ment a munka, azonban csak most derült ki, hogy a józsefvárosi utcát követően szeptemberben újabb két iskolautcát is átadnak.

Hamarosan újabb iskolautcákat alakítanak ki a fővárosban. A Budapesti Közlekedési Központ még 2025 májusában jelentette be, hogy várja azoknak az intézményeknek a jelentkezését, amelyek betársulnának a Sulizóna programba, és amik előtt iskolautcákat alakíthatnának ki.

Sulizóna
Kép: BKK

Ahogy a felhívásban is írták, a speciális útszakaszok célja, hogy biztonságos, nyugodt és egészséges környezetet teremtsenek a reggeli és délutáni iskolakezdés idejére.

Ez a megoldás a nemzetközi tapasztalatok szerint is hatékonyan csökkenti a balesetveszélyt, a gyermekek és az őket kísérő szülők biztonságosabb körülmények között közelíthetik meg az érintett intézményeket, és radikálisan csökkenthető az átlagosnál jellemzően magasabb levegőszennyezettség az iskolák környékén.

Az iskolautcák olyan intézményeknél valósíthatók meg, ahol egyrészt megvan a szándék a változtatásra, másrészt az adott utca forgalmi szerepe lehetővé teszi az átmenő gépjárműforgalom ideiglenes kizárását vagy korlátozását. A felhívásban hozzátették, hogy a BKK szakemberei minden esetben részletes forgalmi elemzést végeznek, egyeztetnek a helyi szereplőkkel – többek között a kerületi önkormányzattal – annak érdekében, hogy az intézkedés működőképes legyen.

Cambridge
Cambridge iskolautca kezdeményezése Kép: the Cambridge Cycling Campaign

Egy hónappal később megosztották, hogy Zuglóban már biztosan lesz iskolautca. A XIV. Kerületi Padlizsán utcában működő Zuglói Heltai Gáspár Általános Iskolánál könnyen megvalósítható a forgalmi rend ideiglenes módosítása, az sem a környéken lakóknak, sem a gyermeküket iskolába autóval hordóknak sem okoz majd nehézséget. Azóta pedig kiderült, hogy a XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolával, valamint a helyi szereplőkkel is sikeresek voltak az egyeztetések.

A Gregor József Általános Iskola előtt kialakítandó iskolautcával kapcsolatban szeptember 3-án, délután 17:30-kor tartottak, a Heltai Gáspár Általános Iskola előtti iskolautcával kapcsolatban pedig szeptember 9-én, szintén 17:30-kor tartanak utcafórumot.

A tervek szerint

az előbbi esetében időszakos iskolautcát alakítanak ki, azaz szeptember 8. és 19. között tanítási napokon reggel 7:00 és 8:30 között az iskola előtti útszakaszt autóktól mentes, biztonságos és élhető közösségi térré alakítják, az utóbbi esetében pedig szeptember 15. és 26. között teljesen autómentessé teszik az iskola előtti útszakaszt, 

hogy a gyerekeké és a környék lakóié legyen a terület, hogy a játék, találkozás, pihenés helyszínévé váljon.

Az időszakos iskolautcát úgy kell elképzelni, hogy reggel 7:00-kor az iskola munkatársai, vagy a szülők egy csoportja bójákat, vagy egy kordont rak ki az útra, amely megakadályozza az autók behajtását, majd a tanítás kezdetekor beszedik ezeket az eszközöket, és újra haladhat a forgalom az utcában.

Az utcafórumokra mindenkit szeretettel várnak, aki a környéken lakik, és elmondaná, mi hiányzik neki, mi zavarja, szeretné, hogy a gyerekek biztonságban közlekedjenek, vagy egyszerűen csak kíváncsi, miről szól az egész.

Ahogy az Énbudapestem több cikkben is beszámoltunk róla, a VIII. kerületi Trefort utcában augusztus végén alakították ki Budapest első iskolautcáját a az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium előtt.

Trefort
Trefort utca elötte. Kép: RÉV8
Trefort
Trefort utca utána. Kép: RÉV8

Az önkormányzat bútorokat és növényekkel beültetett planténereket telepített, hogy lezárja az utcát az autóforgalom elől, valamint zászlókat is kihelyezett, amelyek mintáihoz az iskola diákjainak munkáit használták fel. Az iskolautca helyét és határait aszfaltfestéssel is kijelölték, aminek elkészítésében a környékbeli érdeklődők segítségét is igénybe vették.

Hogy miért jó egy iskolautca, arról itt írtunk bővebben. Mint

ebben a cikkben magunk is összefoglaltuk, többek között tisztább lesz a levegő, mert az autók csak távolabb tudnak megállni a bejárattól, az iskolák közelében megszűnik a balesetveszélyes manőverezés, és mert a helyi közösség a gimnázium tanulói és az ott lakók szabadon használhatják az intézmény előtti városi teret.

Az egyik első iskolautcát egy észak-olaszországi városban, Bolzanóban hozták létre az 1990-es évek elején, ugyanis a városvezetés megelégelte, hogy a gyermekek közvetlen veszélynek voltak kitéve egy általános iskola utcafrontjánál. Az autós forgalmat kitiltották az utcából 15 perccel a tanítás kezdete előtti időponttól 15 perccel a tanítás vége utánig.

A kezdetekben negatív visszhangot kiváltó szabályozás rövid időn belül elnyerte a helyiek tetszését, így pár éven belül további 5, a 2010-es évekre pedig összesen 10 ilyen útszakaszt alakítottak ki a városban megtalálható oktatási- és rendelőintézetek közelében. Az első felmérések alapján 50 százalékkal visszaesett a közúti balesetek száma, és a gyerekek 40 százaléka gyalogosan érkezett az iskolába.

Trefort
Kép: Rév8

Azóta Európa nagyvárosaiban, Londonban, Párizsban, Barcelonában, Bécsben folyamatosan alakítják ki az iskolautcákat. Az osztrák fővárosban egy 2014-ben induló, 4 éven át tartó, közösségi tervezési folyamatot is tartalmazó projekt keretein belül adták át az első iskolautcát, a Vereinstrasse-t.

Az utca időszaki lezárása azonnal éreztette hatását, 47 százalékról 56 százalékra nőtt az iskolát gyalogosan megközelítő diákok száma, egy ötödével nőtt a kerékpárral közlekedők száma, valamint a 2010-2014-es 19 százalékról 2015-2019-re 13 százalékra, vagyis 6 százalékkal csökkent az autóval érkezők száma. Az eredmények hatására az első iskolautca kialakítását csak 2020-ig még további 9 követte. Párizsban a tervek szerint 2026-ig 300 iskolautcát alakítanak ki, amikből százat ki is zöldítenek.

(Kiemelt kép: Trefort utca. Fotó: RÉV8)