2024. februárjában döntött a BKK, hogy jelentősen bővíti zöld járműflottáját. A közbeszerzés nyertese vállalta, hogy az összes szóló és csuklós busz alacsonypadlós és légkondicionált lesz, önjáró képességgel rendelkezik, de még sok a kérdés. Például az is, hogy a lehetséges 160 darabból végül hány fogja róni a fővárosi utakat, és mikor.
Hivatalosan 2025. szeptember 5-én zárul le a BKK feltételes, nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárása, amelynek keretében 160 darab, akkumulátoros önjáró (a beépített akkumulátoroknak köszönhetően felsővezeték nélkül legalább 15 kilométert tud haladni) képességgel is rendelkező trolibusz szállítójának kiválasztásáról döntöttek. Az eljárás végső ajánlattételi szakaszában az eredetileg pályázó négy cég közül az Electrobus (az Ikarus csoport tagja) a Yutong, kínai járműgyártóval közösen nyert tendert.
Ennyibe kerül egy új trolibusz
A konzorcium a szóló trolibuszokra darabonként nettó 451 500 eurós (kb. 179 millió forint), a csuklósokra pedig 649 500 eurós (kb. 257 millió forint) ajánlatot tett, emellett a tartalék alkatrészeket 402 ezer, a karbantartási és javítási szolgáltatásokat 65 ezer, míg a kezelőszemélyzet képzését 40 ezer euróért vállalta. A járművekre 36 hónap többletjótállást ajánlott, és a kiírásban előírt minimum 15 kilométeres önjárási hatótáv helyett a maximális, 25 kilométeres futásteljesítményt garantálta. Ez csomag a versenytársak, például a Skoda és a Solaris ajánlatánál jóval kedvezőbbnek bizonyult, ezeknek a cégeknek ez egy erős figyelmeztetés, hogy az európai versenyben alulmaradhatnak az ázsiai konkurenciával szemben.
Egyelőre a projekt fedezete nem áll rendelkezésre
Az összesen 160 trolibuszból a tervezett keretmegállapodás értelmében – rendelkezésre álló európai uniós, RRF REPowerEU forrás esetén – az ajánlatkérő BKK összesen 40 (16 szóló és 24 csuklós) jármű megrendelésére vállal kötelezettséget, bízva abban, hogy további 40 trolibusz finanszírozása is biztosítható lesz az RRF REPowerEU program keretében – írta a BKK még a közbeszerzési eljárás kiírásakor.

Az biztos, hogy a BKK tervei szerint 2030-ig több mint a duplájára bővítenék a jelenleg mintegy 155 kilométeres vonalhosszúságú budapesti trolihálózatot, amelyben számolnak a most lezárult közbeszerzés tárgyát képező 160 új trolibusszal.
Egyéb kérdőjelek
Az Electrobus Europe és a Yutong pályázatában megjelölt járművek a kínai gyártó prémiumtermékeinek számító, egyébként gyönyörű U12 és U18 típusjelű, tisztán elektromos hajtású városi autóbuszain alapulnak. Ezeknél tehát nem a klasszikus trolibuszokra jellemző, külön fejlesztett villamos hajtásrendszert alkalmazzák, hanem a gyártó korszerű e-busz platformját vették alapul. A nagyfeszültségű akkumulátoros hajtásrendszerhez illesztették a trolibusz-kompatibilis felsővezetékes energiaellátó architektúrát, így a járművek lényegében egy akkumulátoros villanybusz és egy hagyományos trolibusz technológiájának ötvözeteként működnek. Előnyük az egységesebb rendszerfelépítés, a jobb alkatrészcserélhetőség és az alacsonyabb karbantartási költség, hátrányuk viszont, hogy az akkumulátor minden üzemmódban aktívan részt vesz az energiaellátásban – még felsővezeték alatt is –, így a jármű az üzemideje 80-90%-át akkumulátoros üzemben tölti. Ez hosszabb távon kedvezőtlenül hathat az akkumulátor élettartamára és megbízhatóságára. A hagyományos trolibuszoknál ezzel szemben az akkumulátor jellemzően csak az üzemidő 20-30%-ában működik, elsősorban a vezeték nélküli szakaszokon, így a terhelése lényegesen kisebb – fejezte ki kétségeit a magyarbusz.info.
Borítókép: Magyarbusz.info