Új fejezet kezdődik a fővárosi kerékpáros közlekedésben – jelentette be a BKK, ugyanis a cég és az Irányító Hatóság aláírt két támogatási szerződést, amelyek az új nagykörúti és Váci-Üllői úti kerékpáros főútvonalak megvalósítását készítik elő. A két, összesen 6 milliárd forintos beruházás célja, hogy biztonságos, vonzó és zöld alternatívát kínáljanak a városi közlekedésben.
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azokat a támogatási szerződéseket, amelyek lehetővé teszik három új, kiemelt minőségű kerékpáros főútvonal – úgynevezett bringasztráda – megépítését Budapesten – áll a cég közleményében.
- A Váci-Üllői úti bringasztráda támogatási szerződése által biztosított forrás 1,5 milliárd forint,
- a Nagykörúti bringasztráda támogatási szerződése pedig 4,5 milliárd forintot biztosít a feladatra.
A projektek összértéke így 6 milliárd forint, amely uniós társfinanszírozásból valósul meg a TOP Plusz program keretében.
Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.
A Váci úton és az Üllői úton védett bringasáv – egyelőre a pollerekkel – kialakítása 2023-ban indult meg, a közösségi költségvetés és az Újjáéledő sugárutak program keretében a metrópótlás végével az egykori buszsávok helyén megépülő új szakaszok fontos mérföldkövek a városi bringázás fejlesztésében. Ez volt az első alkalom, hogy ilyen fizikai elválasztó oszlopokkal – úgynevezett pollerekkel – is védték a bringautat. Azonban ez már akkor is egyértelmű volt, hogy ideiglenes megoldásként szolgál, és a további fejlesztések alapját jelenti.
A Nagykörút esetében a kerékpáros közlekedés a covid alatt kijelölt bringautakkal lendült fel, a mostani fejlesztésekkel a a BKK a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között mindkét oldalon kialakítja az akadálymentes, valamint biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit, rendezett körülményeket teremt az üzletek árufeltöltéséhez, továbbá elvégzi a beavatkozásokhoz közvetlenül kapcsolódó zöldfelületek megújítását és bővítését is. A bringasztráda kialakítása mellett elkezdődhet az érintett szakaszon – a villamos infrastruktúrát nem érintve – a teljes keresztmetszet újragondolása is, ideértve a fasorok és a gyalogos burkolatok megújítását is.
A fejlesztés célja, hogy a mindennapi kerékpározást biztonságosabbá és vonzóbbá tegye, így azok is bátran nyeregbe ülhessenek, akik eddig kevésbé gyakorlott biciklisnek számítottak. A bringasztrádák nemcsak a közlekedést könnyítik meg, hanem városfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőségűek: a koncepció részeként zöldfelületek újulnak meg, mikromobilitási pontok és rakodóhelyek létesülnek.
A TOP_PLUSZ-4.1.2-23-BP1-2024-00001 azonosítószámú „Belső városrész kerékpárosbarát fejlesztése – Nagykörúti bringasztráda” című és a TOP_PLUSZ-4.1.2-23-BP1-2024-00002 azonosítószámú „Üllői út - Váci út tengely kerékpárosbarát fejlesztése a B3 bringasztráda egyes szakaszainak kialakításával” című projektek az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósulnak meg.
Kiemelt kép: kerékpáros közlekedés a nagykörúton 2023 nyarán. BKK/Nyirő Simon