KULTÚRA

Augusztusban indul Budapest első iskolautcájának a kivitelezése


A közoktatási intézmények előtt gyakori probléma, hogy torlódások alakulnak ki amiatt, hogy sok szülő autóval viszi a gyerekét az iskolába. Mindez nemcsak balesetveszélyes, hanem az egészségre is rendkívül káros, ezen szeretnének változtatni ezzel a kísérleti projekttel.

Augusztusban indul a Trefort utcai iskolautca kivitelezése, jelentette be józsefvárosi önkormányzat. Mint írják, első lépésként, mivel az utcában elég rossz állapotban van az útburkolat, a teljes utcában kicserélik, ezután

a Szentkirályi utca járdája és a Trefort utca 5. szám alatti kapu vonalában behajtásgátló oszlopokkal lehatárolják a közterületet.

A gimnázium előtti részen utcabútorokat és növényládákat helyeznek el, az új közterületre pedig aszfaltfestéssel hívják fel a figyelmet.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint a munkálatok augusztus 11-én, hétfőn kezdődnek, amikor is a Trefort utcát egész hosszában lezárják a forgalom elől. Az aszfaltozás kedvező időjárási körülmények esetén várhatóan két hétig tart.

Az önkormányzat arra kéri a gépjárműtulajdonosokat, hogy legkésőbb 2025. augusztus 11-én reggel 8 óráig parkoljanak el a Trefort utcából.

A környéken lakók parkolásának segítésére a kapcsolódó utcákban időkorlátozás nélküli, 24 órás kizárólagos lakossági várakozóhelyeket jelölnek ki. A gyalogosforgalmat a kivitelezés ideje alatt mindenhol biztosítják.

Trefort
Kép: RÉV8/RÉV8

 

A burkolatcsere után 2025. augusztus 25-én lép életbe az új forgalmirend. Ez azt jelenti, hogy a jövőben a Trefort utcába a Szentkirályi utca felől már nem lehet behajtani gépjárművel, csak a Puskin utca felől.

A Trefort iskolautca a jövőben tehát gyalogos-kerékpáros zónaként üzemel majd. Az utca iskolautcán kívüli szakasza kétirányú zsákutcaként fog működni. 

Ahogy az Énbudapestemen beszámoltunk róla, a közoktatási intézmények előtt gyakori probléma, hogy torlódások alakulnak ki amiatt, hogy sok szülő autóval viszi a gyerekét az iskolába.

Mindez nemcsak balesetveszélyes, hanem az egészségre is rendkívül káros, ezen szeretnének változtatni ezzel a kísérleti projekttel.

A légszennyezés, a zajszennyezés, a közúti balesetek száma és súlyossága olyan előttünk álló problémák, amelyek különösen sújtják a fiatalokat, kiemelten érintik a gyermekek egészségét. Az oktatási intézetek környezete a reggeli és a délutáni órákban légszennyezettségi gócpontokként funkcionálnak a számos, autóval érkező és távozó család következtében.

Számos kutatás, köztük magyarok által elvégzettek is, arra a következtetésre jutottak, hogy a levegőbe kerülő károsanyag a gyermekekre fokozottan kártékony hatással van, ugyanis tüdejük még kevésbé kifejlett, így alacsonyabb hatásfokkal tudják kiszűrni a levegőből a szennyező anyagokat.

Az egészséges és biztonságos környezet iránti igény, a növekvő autóforgalomból fakadó konfliktusok és a közterületek használatának egyenlőtlenségei egyébként is napjaink legfőbb urbanizációs kihívásai.

Az önkormányzat az iskolautcával kapcsolatban 2025 tavaszán kikérte a helyiek véleményét is,

az összes válaszadó közel 90 százaléka, az érintett utcában élők 65 százaléka támogatta a Trefort iskolautca kialakítását.

A kialakítással kapcsolatban több, mint 130 javaslat érkezett be. Vannak, akik a Trefort utcát teljes hosszában lezárnák az autóforgalom elől, és füvesítenék az útpályát, és olyanok is vannak, akik egzotikus növényeket telepítenének az utcába.

Trefort
Kép: /REV8

Ahogy ebben a cikkünkben is megírtuk, az egyik első iskolautcát egy észak-olaszországi városban, Bolzanóban hozták létre az 1990-es évek elején, ugyanis a városvezetés megelégelte, hogy a gyermekek közvetlen veszélynek voltak kitéve egy általános iskola utcafrontjánál.

Az autós forgalmat kitiltották az utcából 15 perccel a tanítás kezdete előtti időponttól 15 perccel a tanítás vége utánig. A kezdetekben negatív visszhangot kiváltó szabályozás rövid időn belül elnyerte a helyiek tetszését, így pár éven belül további 5, a 2010-es évekre pedig összesen 10 ilyen útszakaszt alakítottak ki a városban megtalálható oktatási- és rendelőintézetek közelében.

Az első felmérések alapján 50 százalékkal visszaesett a közúti balesetek száma, és a gyerekek 40 százaléka gyalogosan érkezett az iskolába. 

Azóta Európa nagyvárosaiban, Londonban, Párizsban, Barcelonában, Bécsben folyamatosan alakítják ki az iskolautcákat.

Mint arról szintén beszámoltunk, a BKK a kerületi önkormányzatokkal és a MOME Innovációs Központjával közösen már 2023-ban elindította a Sulizóna-programját, aminek célja a gépjárművek sebességének csökkentése.

Ennek érdekében a programban résztvevő iskolák környékén előtti és melletti utcákban színes, figyelemfelhívó „Sulizóna” táblákat helyeztek ki, kapcsolódó útburkolati jeleket festettek fel, rendezett parkolóhelyeket és rövid idejű megállást lehetővé tevő „Puszi és pá!” parkolóhelyeket alakítottak ki, valamint virágládák tettek ki, amelyekkel optikailag beszűkítették az útpályát.