A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút. A beruházás gerincét az uniós pénzből megvalósuló, biztonságos közlekedést célzó fejlesztések adják, aminek tervezésére most ki is írták a pályázatot.
A napokban kiírták a nagykörúti bringasztráda tervezéséről szóló pályázatot, vette észre a Magyar Építők.
Ahogy a hirdetményben írják, a bringasztráda célja, hogy a közterületi minőség javítása mellett minden korosztályú és tapasztalati szintű ember számára vonzó, biztonságos kerékpározást biztosítson. Emellett elősegíti az akadálymentes gyalogos közlekedést a Nagykörút mentén, a mellékutcák torkolatában és a gyalogátkelőhelyeken. A program keretében a tervezés az érintett útszakaszok teljes keresztmetszetét lefedi, a villamos infrastruktúra kivételével.
A tervező feladata tehát a Nagykörúton a Nyugati és Boráros tér közötti szakaszok teljes keresztmetszetének – villamos infrastruktúra kivételével – minőségi felújításának megtervezése, valamint az építéshez szükséges engedélyek, jóváhagyások megszerzése.
A tervezési szakasz hossza körülbelül 3,7 km, a tervezési terület nagysága: körülbelül 62250 négyzetméter.

Egy lépéssel tehát megint közelebb kerültünk ahhoz, hogy a Nagykörút egy modern, XXI. századi belvárosi főútként születhessen újjá, ahol kerékpárral és gyalog közlekedve is javul a biztonság és kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni. A főváros reményei szerint a Nagykörút újra egy kellemes hely lesz, ahova szívesen látogat el az ember, és nem csak át akar majd rohanni rajta.
A mai forgalmi rend változatlan marad így például a Ferenc Körúton továbbra is 2x2+kerékpársávon lehet majd haladni.
Ahogy a Magyar Építők is felhívja rá a figyelmet, egyelőre vizsgálják annak a lehetőségét, hogy megszüntessék a Nyugati tér és a Rákóczi út közötti szuterén illemhelyeket, ugyanis azok megszakítják a fasort és a közvilágítást. A hirdetménybe opcionális munkarészként bekerült, hogy a 4 illemhely megszüntetésére vonatkozó tervek elkészítése. „Tervező feladata az illemhelyek eltömedékelésére készítendő kiviteli tervi szintű terv szállítása, az ehhez szükséges minden szakági jóváhagyás megszerzése.”
Ahogy a BKK emlékeztet, a fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van. A cég 2024 tavaszán nyújtotta be az európai uniós támogatásra irányuló pályázatát, amely idén, azaz 2025 januárban kapott kedvező elbírálást. A BKK 2024 őszén elindította a társadalmi egyeztetést is. Az érdeklődő érintettek kérdőív kitöltésével, az utcafórumokon, valamint a közösségi tervezési eseményeken (Agórákon) is elmondhatták véleményüket a beruházásról. A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, a válaszadók jelentős többsége (92 százaléka) szükségesnek tartja a Nagykörút teljes körű felújítását. A legfontosabbnak egyébként a fasorok megőrzését, bővítését és karbantartását tartották.
A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, a Területfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg.
A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre, ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.
(Kiemel kép: BKK, a kép illusztráció, a pontos műszaki kialakítás a tervezés során válik véglegessé.)