A BKV szerint a jövőben a teljesen akadálymentes M2-es metró és a kisföldalatti szerelvényeinek cseréje is aktuálissá válik.
Megkezdődhetnek a hivatalos tárgyalások a Magyar Fejlesztési Bankkal és az Európai Beruházási Bankkal, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén támogatta, hogy a BKV a fejlesztései finanszírozásához hitelkeret megállapodást előkészítő egyeztetéseket folytasson. A tervek szerint ebből a forrásból valósulhat meg – egyebek mellett – az M2-es metróvonal teljes akadálymentesítése és az 1-es metró tovább nem halasztható, több mint ötven éves szerelvényeinek cseréje – közölte a BKV.
Az M2-es metrót, Budapest második legforgalmasabb metróvonalát, naponta csaknem 300 ezer utas használja, de a vonal 11 állomásából jelenleg még csak három – Örs Vezér tere, Pillangó utca, Puskás Ferenc Stadion – akadálymentesített. A BKV szerint a teljes akadálymentesítés úgy valósulhatna meg, hogy négy állomáson – Keleti pályaudvar, Kossuth Lajos tér, Széll Kálmán tér, Déli pályaudvar – ferdeliftet építenének be, miáltal a felszínig akadálymentessé válna az utasforgalom. E műszaki megoldást két éve alkalmazták először Budapesten, az M3-as metró felújításakor, és ennyi idő után elmondható, hogy az eszközök beváltak. A BKV szerint azonban négy állomáson – Blaha Lujza tér, Astoria, Deák Ferenc tér, Batthyány tér – a ferdelift csak az aluljáró szintig oldja meg az akadálymentesítést, így e helyszíneken kis emelőmagasságú lift vagy rámpa kiépítése is szükséges.
A fejlesztéssel az M3 és az M4 után az M2-es metró is teljesen akadálymentessé válhat, közölte a BKV. A társaság tervei szerint a ferdeliftek beépítése mellett 27 korszerűtlen mozgólépcsőt is új, energiahatékony berendezésekre cserélne.
Úgy számolnak, hogyha ezeket a több mint ötven éves szerkezeteket lecserélik, azzal mintegy 30-42 százalékos energiamegtakarítás érhető el, ami éves szinten 60-90 millió forint energiaköltség-megtakarítást jelent. BKV közölte az is, hogy teljes akadálymentesítés és az energiahatékonysági felújítás aktuálisan becsült összköltsége mintegy 21 milliárd forint.

Nemcsak mozgólépcsők ötven évesek, hanem a kisföldalatti szerelvényei, amelyek cseréje a BKV szerint elengedhetetlenné vált. Ezért a társaság elkészítette azokat a dokumentumokat, amelyekkel – ha rendelkezésre áll a beruházáshoz szükséges forrás – elindítható az új jármű tervezésére, prototípus- és sorozatgyártására vonatkozó közbeszerzési eljárás.
Az elvi előzetes típusengedélyhez tartozó műszaki leírásban a jármű számos paraméterét rögzítették, az új szerelvények légkondicionáltak, a mostaninál tágasabbak, nagyobb befogadóképességűek és halkabbak lesznek.
A projekt becsült költsége 45 milliárd forint.
A szerdai közgyűlési döntés lehetővé teszi a főpolgármester számára, hogy a közlekedési társaság bevonásával hivatalos tárgyalásokat kezdeményezzen a hitelező bankokkal. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta: A BKV megtette a szükséges előkészületeket, így megkezdődhetnek az egyeztetések a pénzintézetekkel. A beruházási források csökkenése miatt a társaság alternatív megoldásokat dolgozott ki, hogy a tervezett fejlesztéseit megvalósíthassa. Ezek egyike a mostani hitelkonstrukció, de a teljességhez tartozik, hogy ha az eredményes tárgyalások után a konkrét hitelkonstrukció a BKV rendelkezésére áll, a hitelfelvételhez újabb közgyűlési jóváhagyás, valamint – a gazdasági stabilitásról szóló törvény értelmében – kormányzati engedély is szükséges lesz.
Borítókép: Merész Márton/Énbudapestem