KULTÚRA

‘87-ben betakart minket a hó


Ilyen volt, amikor a taxisok vezették a buszokat, a pékek dolgoztak, mégsem volt kenyér, a fűtéstől eldugultak a kémények és elakadtak a hókotrók, amik az elakadt autókon akartak segíteni.

Most, amikor januárban már napok óta 10 fok körül alakul a napi csúcs, hóra pedig kilátás sincs, érdemes megnézni, hogyan reagál egy város lakossága, ha – bár tél van – olyan mennyiségű csapadék esik, amivel nem tudnak mit kezdeni. Nem, ez nem most történik, ebben a szezonban még csak egyszer volt hó, azzal pedig a Budapesti Közművek FKF Köztisztasági Divíziója simán boldogult. Sokan emlékeznek az 1987-es nagy hóra, de arra már kevesebben, hogy a hó sarki eredetű, brutálisan hideg levegővel és viharos erejű széllel párosult, ez a kellemetlen kombináció pedig napokra megbénította a fővárost. Az ítéletidő 4 napig tartott, és nem csak a hó volt nagy, a hideg is, Budapesten -22 fokot is mértek.

1987
Kép: Vimola Károly/Fortepan

Pár perc olvasás erejéig érdekes lehet felidézni, hogy milyen események tették izgalmassá a telünket 38 évvel ezelőtt. 

  • A városi közlekedés gyakorlatilag teljesen leállt, a legszárazabb helyen is félméteres hótakaró alól kellett volna kiásni az autókat, de nem volt sok értelme, hiszen az utak is járhatatlanok voltak. Az elakadt autókon hókotrók segítettek, ahol a hókotrók is tehetetlenek voltak, oda a Magyar Néphadsereg lánctalpas szörnyeit vezényelték ki.
1987
Kép: Szalay Zoltán/Fortepan
  • A tömegközlekedés is leállt: hiába próbálták tisztán tartani a síneket, a friss hó újra beterített mindent, a felsővezetékek megrongálódtak és leszakadtak, a váltók pedig befagytak. Még a metró közlekedés is akadozott – a felszíni szakasz miatt megbénult a föld alatti, elvileg védett rész is, de aki meg biciklire váltott, annak vigyázni kellett a hó alatt megbújó sínekkel. Ahol sikerült eltakarítani a havat, ott megoldották a buszközlekedést, bár csak megnövekedett várakozási és menetidőkkel. Volt rá eset, hogy taxisok ültek be a buszvezetői ülésbe, mert a közlekedési vállalathoz nem mindenki ért be időben, hogy felvegye a munkát.
  • A fogaskerekű történetének legnagyobb balesete is ekkor történt, a hegyről éppen ereszkedő vonat az elfagyott fékrendszere miatt nem tudott fékezni, és beleszáguldott a hegynek felfelé igyekvő szerelvénybe. A tragikus esemény a tehetetlen vonatvezetők halálával végződött.
  • Túlterheltek voltak a telefonvonalak, túlfogyasztás volt azoknál az élelmiszeripari egységeknél, amik ki tudtak nyitni: tejtermékek és kenyér volt elérhető, de nem elegendő mennyiségben. Sütni sikerült, csak nem tudták eljuttatni a termékeket az emberekhez – hatalmas sorok álltak az utcán friss pékáruért, többen fagyási sérüléseket szenvedtek várakozás közben. Sokakat viszont pont a boltok üres polcai kényszerítettek arra, hogy megtanuljanak kenyeret sütni – vagyis nem kell hozzá mindig világjárvány.
1987
Kép: Szalay Zoltán/Fortepan
  • Olyan hideg volt, hogy a Fővárosi Kéményseprő és Tüzeléstechnikai Szolgáltató Vállalat arra kérte a lakosságot, hogy éjjel ne fűtsenek, mert a nagy fagyok miatt bedugulhatnak a kémények, amik így nem tudják elvezetni az égésterméket. 
  • A Bábszínházban elmaradtak előadások, a Gellért fürdőben nem volt tüzelőanyag, katonák nem tudtak bevonulni, az orvosok gyakran nem jutottak el a betegekhez.
  • Szállodák kedvezményes áron biztosítottak szállást azoknak az ingázóknak, akiket az időjárás hazafelé úton megakasztott, az Utasellátó több étterme éjjel is nyitva tartott, hogy alapélelmiszerekkel el tudja látni az állomásokon rekedteket.
  • Az iskolákra bízták, hogy a diákokat hazaengedik-e vagy sem. E sorok írójának – aki 2 perc gyaloglásra lakott az iskolájától, ezért időben beért – azt mondták, hogy ne is álmodjon róla, hogy elmarad a tanítás a nagy hó miatt. Aztán kiderült, hogy a tanári kar és a konyhásnénik fele sem tudott bejönni az időjárás miatt, úgyhogy a vezetés visszavonulót fújt, elkezdték szervezni a napközit, akit lehetett hazaküldtek. Más nem volt ilyen szerencsés, kilométereket gyalogolt csak azért, hogy közöljék vele, nem lesz tanítás, de ha már bent van, maradhat havat lapátolni.
-
Kép: Archívum/BKV

Ma már nehéz elképzelnünk azokat az időket, amikor hasonló esemény esetén nem lehet interneten, mondjuk egy munkahelyi vagy iskolai csetcsoportban azonnal értesíteni az érintetteket, pláne ha belegondolunk, hogy a '80-as évek vége felé még vezetékes telefonja sem volt mindenkinek.