FRISS

Újabb lépéssel jutottunk közelebb az élhetőbb pesti alsó rakparthoz


A BKK benyújtotta pályázatait a tovább zöldülő Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére.

Ahogy augusztusban az Énbudapestem megírta, a pesti alsó rakpart fejlesztése tovább zajlik. Miközben a BKK továbbra is összefüggő vízparti, fásított gyalogos és biciklis sétányon dolgozik a Rákos-patak és a Csepel-sziget között, a Jane Haining rakpart újra egy kicsivel zöldebb lett, hiszen 8 fa mellett közel 400 négyzetméterrel gazdagabb. A kizöldült rakpart használatát további 26 kerékpártámasz, 38 pad, 8 napozószék, 3 árnyékoló és 1 ivókút is komfortosabbá teszi. A cél továbbra is az, hogy a rakpart elkészültével az a világ legszebb panorámájú városi tere legyen, ahova a helyiek és a város vendégei pihenni és feltöltődni járhatnak.

 

Emellett tervek készültek a Id. Antall József rakpart azon részéhez is, amit az előző körben nem érintettek, hiszen annak északi, Margit hídhoz közel eső része már két részletben megújulhatott 2021. decemberében. Itt széles járdát és fasort alakítottak ki, padokat helyeztek el, átépítették a lehajtót, új, magas minőségű burkolatot alakítottak ki és már a Parlament előtt sem vezet a korábbi látképet csúfító szalagkorlátos autópálya-szerű út. 

 

Id. Antall József rakpart

A fejlesztés következő fázisában – erre vonatkoznak a benyújtott pályázatok is – a terv szerint a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, amely nemcsak esztétikai szempontból jelentős, hanem a város zöldfelületének növelésében is fontos szerepet játszik.

Rakpart
Kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal

 

  • Az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják, hogy a Vision Zero elvei mentén biztonságosabb legyen a közlekedés, csökkenjen a zajszennyezés, de továbbra is biztosítva legyenek az autós közlekedés feltételei ezen a szakaszon. Ezáltal egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet. 
  • Továbbá irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítanak, hogy javítsák a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit.

Erzsébet híd alatti terület

A pályázatokban az Erzsébet híd alatti terület is szerepel, ami teljesen gyalogos tér lesz.

  • Itt is fákat ültetnek és (újra) kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén, hiszen az eredetit a szocializmus alatt elbontották, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot az akkor haladónak számító, autóközpontú szemlélet szerint átadják az autóforgalomnak.
  • A gyalogos tér kialakítása során nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik.
  • Az átépítés után az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül éri majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, abban az idősávban, amikor a Jane Haining rakparton is lesz autóforgalom.
    Erzsébet
    Kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal

     

A tervezés szempontjai

A tervezési folyamat célja volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon, a szakmai és civil szervezetek véleményét is figyelembe véve újuljon meg. A projekt egyik fontos eleme a társadalmi egyeztetés: az elmúlt években a városvezetőség és a BKK számos kérdőívet juttatott el a lakossághoz, hogy megismerje igényeit és javaslatait. A fejlesztés partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett 16 civil érdekvédelmi és szakmai szervezettel. A látványtervek is az eredményeknek megfeleltetve készültek. 

 

A tervek készítésekor fontos szempont volt, hogy a rakpartszakasz árvízveszélyes terület. A BKK a tervezéskor olyan kialakítást, zöldítést, valamint köztéri elemek elhelyezését tartotta helyénvalónak, amelyek egy újabb árvíz esetén ellenállnak a környezeti megpróbáltatásoknak, nem akadályozzák az árvízi védekezéssel járó, embert próbáló munkát.

 

A kivitelezés mindkét esetben – a pályázatok kedvező elbírálása esetén – uniós forrásból valósulhat meg, várhatóan a jövő nyáron indulhatnak a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások. A BKK azt tervezi, hogy a Jane Haining rakpart megújítására is benyújtja majd a pályázatát.

Kiemelt kép: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal