Már csak néhány napja maradt, hogy véleményt mondjon a 42-es villamos meghosszabbításáról. Az utcafórumoknak már vége, de online még bárki válaszolhat a BKK kérdéseire.
A budapesti villamoshálózat rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedekben: létrejött a budai fonódó villamos és megvalósult az 1-es villamos – a város leggyorsabb villamosjárata – meghosszabbítása is.
A hálózat fejlesztése nem csupán a járműpark megújításával és a hiányzó elemek beillesztésével, bővítéssel jár, hanem zöldebb, élehetőbb és akadálymentes közterek létrehozásával és az autósfogalom csökkentésével is. Ahogy egy 2024 májusában, a Villamosfejlesztések Budapesten címmel tartott sajtótájékoztatón a BKK meg is erősítette, a cél, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést.
Mint azt Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta:
a villamoshálózat fejlesztése nem öncél, hanem azt szolgálja, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, mert bár a belvárosban már viszonylag sokan így tesznek, a külvárosokban kevésbé, mert sokszor átszállással vagy bonyolultan érhető el a belváros, ami nem versenyképes az egyéni gépjármű közlekedéssel.
„A mostani villamoshálózat-fejlesztések arról fognak szólni, hogy hol tudjuk ezeket a hiányokat pótolni vagy hol tudjuk mondjuk olyan helyre áthelyezni a meglévő villamoshálózatot, hogy jobban kiszolgáljanak például egy lakótelepet” – fogalmazott Bodor.
Budapest legrövidebb villamosvonalának, a 42-es vonalnak a fejlesztésében azért is rengeteg potenciál rejtőzik, hiszen olyan fontos, környékbeli intézményeket is kiszolgálhatna, mint a Bozsik Aréna, a Kondor Béla és a Csontváry Kosztka Tivadar Általános Iskola, a Bókay-kert, a Kispesti temető vagy a leendő végállomás közelében található szupermarketek.
Ennek a fejlesztésnek legfőbb célja, hogy a Gloriett-telepre, a főváros egyik legnagyobb kiterjedésű lakótelepére is el lehessen jutni környezetbarát, modern kötöttpályás járatokkal, közvetlen összeköttetést biztosítva egyúttal a lakótelep és az M3-as metró között is. A terveik szerint ehhez 3 kilométerrel hosszabbítanák meg a 42-es villamos vonalát.
A 42-es villamos Gloriett-telepig történő meghosszabbításával egy több évtizedes adósságát törleszti Budapest.
A Havanna lakótelepen élők számára a közösségi közlekedést ugyanis ma csak buszjáratok jelentik. A meghosszabbított villamosvonal azonban a negyed közepén haladó Barta Lajos utcán fog haladni, amely a lakótelep közlekedési ütőere. A közösségi ház, a templom, a különböző oktatási intézmények és a piac közvetlenül elérhető lesz a villamossal. A vonal végül a Margó Tivadar utcán át éri majd el a Gloriett-telepet, ahol a végállomás az erre már korábban kijelölt és szabadon tartott területen épül meg.
A villamosfejlesztés mellett a pálya mellett húzódó utcák és közterületek is megújulhatnak, hogy gyalog, kerékpárral és autóval is a mainál biztonságosabb és kulturáltabb körülmények mellett lehessen közlekedni. A fejlesztés tervezése a meglévő tervek felhasználásával hamarosan kezdődhet, a beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg.
A BKK továbbra is arra biztat mindenkit, hogy mondja el a fejlesztésről a véleményét, és minél részletesebben fejtse ki a gondolatait, hiszen csak úgy tudják a lehető legpontosabban az igényekhez szabni a beruházást. „Emellett számítunk azok véleményére is, akik ugyan a vonal vonzáskörzetében élnek, de számukra a 42-es villamos ma valamilyen okból nem jelent reális alternatívát.”
A kérdőívben arra kíváncsiak többek között,
- ki hol helyezné el a 42-es villamos megállóit Kispest, Tulipán utca és a Gloriett-telep között,
- ki milyen közlekedési problémákat tapasztal adott területeken,
- mire van a legnagyobb szükség adott területeken a villamosfejlesztéssel érintett közterületek új kialakításánál,
- ki milyen feltételek teljesülése esetén választaná a meghosszabbított 42-es villamost a megszokott közlekedési eszköze helyett,
- ki milyen gyakran használná a meghosszabbított 42-es villamost, ha az elvárásainak megfelelően fejlesztenék?
A kérdőív kitöltése anonim módon zajlik, az adatokat kizárólag az összesített elemzéshez használják fel.
Ahogy egyébként az Énbudapestem megírta, a 42-es kezdetben a Fradi-pályáig vitte utasokat, aztán Budára is átjutott, ám később egyre rövidebb lett az útvonala.
A napjainkban is közlekedő 42-es közvetlen elődjét 1959-ben indította a Fővárosi Villamos Vasút (FVV), és elmondható róla, hogy sokáig valóságos maratoni járat volt: a Móricz Zsigmond körtérről indulva a Szabadság hídon és a Kálvin téren át jutott el az Üllői út torkolatáig, onnan a Határ út, majd az Ady Endre úton egészen a kispesti Tóth Árpád utcáig.
Érdekesség, hogy a Nagyvárad tér és a Tóth Árpád utca között 1961-ig betétjárat közlekedett 43-as jelzéssel.
A több mint hatvanéves kispesti 42-es villamos eddigi történetét a metróépítések befolyásolták. Az M2 megnyitása után, 1970. április 3-ától már nem ment át Budára, belső végállomása a Madách térre került, majd amikor 1977. január 1-jén átadták az M3 első szakaszát, a Nagyvárad térre. Az észak-déli metró újabb szakaszának – meghosszabbítás Kőbánya-Kispestig –1980-ban történt átadása óta a 42-es még rövidebb utat jár be, a Határ úti metrótól közlekedik Kispestig.
A véleményezést ide kattintva találja.
(Kiemelt kép: BKK/Nyirő Simon)