A Budapest Közút Zrt. nyáron Budapest több pontján nagyfelületű – sok esetben helyenként több ezer négyzetméteren – útburkolat fenntartási és karbantartási munkálatokat végez. Karácsony Gergely szerint ezek a fontosak a város infrastruktúrájának javítása érdekében, és sajnos sok esetben forgalmi korlátozásokkal járnak.
A főpolgármester szerint a városvezetés azért is időzítette a munkálatokat a nyári tanszünetre, amikor a közúti forgalom a megszokottnál kisebb, hogy az okozott kényelmetlenségeket minimalizálja.
Ám a forgalomkorlátozások így is torlódásokat okozhatnak, ezért kérem a közlekedők türelmét és megértését
– jegyezte meg Karácsony Gergely.
Ahogy az lenni szokott, július közepétől három héten át pályakarbantartást végeznek a 4-es és 6-os villamos vonalán a Blaha Lujza tér, a Podmaniczky utca és a Margit híd térségében. Európa legjobban kihasznált villamosvonalán rendszeresek a munkálatok, de jelenleg jobb a helyzet, mint 5-10 évvel ezelőtt. 2015-ben például a '90-es évek óta nem látott közlekedési káoszt okoztak a bel-budai és nagykörúti építkezések, amikor a 4–6-os vonalán négy különböző munka folyt: akkor kötötték be a fonódó villamost, akkor újítottak fel 30 éves vágányokat Budán, cserélték a dilatációkat, azaz a híd hőtágulását kontrolláló elemeket a Margit hídon, és végeztek kisfelújítást a pesti oldalon. Mivel a nagykörúti villamosvonalat a 90-es években újították fel utoljára, ezért a 2012-ben újabb rekonstrukció indult, amelyek nyári ütemezéssel másfél-két évig is eltartottak. Ahhoz képest sokat javult a helyzet.
Július 4-én kezdték a XIV. kerületi Fogarasi utat és a XVI. kerületi Csömöri utat összekötő felüljáró felújítását, amelynek idejére a felüljárót lezárják a forgalom elől.
A felújítás alatt megújul a felüljáró teljes aszfaltburkolata, kicserélik a szigetelést, illetve felújítják a vízelvezetési és dilatációs rendszert.
A marási, aszfaltozási és hídszigetelési munkákkal várhatóan augusztus végére készülnek el, tájékoztatott a Budapest Közút Zrt. A munkavégzés ideje alatt csak a BKK járatai, illetve a megkülönböztetett jelzést használó járművek hajthatnak át a felüljárón. A lezárt szakaszt az autósok a párhuzamos útvonalakon tudják elkerülni.
Július 5-én lezárták a Hungária körúti felüljáró M3 bevezető felé vezető oldalán a szélső sávot szigetelés-, burkolat- és dilatációjavítási munkák miatt. A munkálatok első ütemében sáv aszfaltburkolatát felmarták, a pályalemez szigetelését visszabontották. A vasbeton pályalemez javítási munkáit követően új szigetelés, majd aszfaltburkolat épült a sávban, és közben a dilatációs szerkezeteket is kicserélték.
A munka második ütemében a középső sávban történik munkavégzés a híd teljes hosszában. Csakúgy, mint az első ütemben, itt is felmarják az aszfaltburkolatot, cserélik a szigetelést, valamint átépítik a tönkrement dilatációkat. Az utolsó, harmadik ütemben a belső sávban is kibontják majd a dilatációkat és a környezetükben lévő burkolatot. A kivitelezés várhatóan augusztus végéig fog tartani.
Július 8-tól új bevonatot kap a Margit hídi kerékpárút és felfrissülnek az útburkolati jelek. A tervek szerint ennek köszönhetően biztonságosabb és kényelmesebb lesz a Margit hídon kerékpárral közlekedni.
A járdával közös területen vezetett kerékpárút átépítése során eltávolítják a tönkrement bevonatot, majd a megfelelően előkészített, szemcseszórt alapfelületre érdesített felületű, só ellen védő, piros színű új burkolatot fektetnek. Továbbá újrafestik az útburkolati jeleket és a kerékpáros piktogramokat, valamint kicserélik a kerékpárút és a gyalogjárda közötti taktilis útburkolati jelet.
A felújítás idején a kerékpárral és gyalog közlekedők ideiglenesen a közúti útpálya külső forgalmi sávjában kialakított kerékpárúton, illetve a járdán haladhatnak. A kerékpárút rekonstrukciója két ütemben valósul meg, augusztus 31-ére készülnek el vele.
Július 8-án elindult a Budakeszi út felújítása is. Ahogy a Budapest Közút Zrt. írta, sajnálatos módon a Budakeszi út átfogó felújítására annak jelentős költségigénye miatt már hosszú évek óta nincs elegendő forrás, de a rossz útállapottal kapcsolatosan folyamatosan érkező lakossági észrevételek részleges kezelése érdekében a közelmúltban
felmérték az út állapotát és kijelöltek több olyan rövidebb útszakaszt, ahol marás-aszfaltozással tervezik átmeneti időre megújítani a burkolatot saját kivitelezésben.
A félpályás zárással járó munkafázisokat minden esetben 19 óra és hajnali 5 óra között végzik. Az ütemekről folyamatosan tájékoztatnak.
Július 22-én hétfőn nagyfelületű aszfaltozási munkák kezdődtek a XIV. kerületi Ajtósi Dürer sor Hermina út – Hungária körút közötti szakaszán, valamint felújítják a Hungária körút Thököly út felé vezető oldalán az Ajtósi Dürer sor felé kanyarodó sáv Mimóza utca utáni szakaszát. Az Ajtósi Dürer soron mintegy 133 méter hosszban, 2535 négyzetméternyi felületen a marást követően kétrétegű aszfaltburkolattal újul meg az útpálya. Az aszfaltozást követően mindkét irányba kerékpársávokat alakítanak ki.
A kerékpársávok nemcsak a nagyfelületű aszfaltozással érintett Hermina út – Hungária körút közti szakaszon létesülnek, hanem felfestik őket egészen a Stefánia úti csomópontig.
Így a tavalyi évben a Dürer park irodaház előtt létesült kerékpáros infrastruktúra folytatásaként a kerékpársávok kiépülnek egészen a Hungária körútig.A kivitelezés várható befejezése 2024. augusztus 11.
Július 22-től szegélyépítési munkálatokat is kezdtek a Margit körút déli útpályáján, a Frankel Leó utcánál, ahol a gyalogos-átkelőhelynél kerékpáros átvezetést létesítettek, valamint akadálymentesítették a gyalogos-átkelőhelyet. Július 26-ától kopóréteg cserét végeznek az aszfalton a Margit körút déli útpályáján a Tölgyfa utca és a Lipthay utca között.
A tervek szerint augusztus 5-22. között szintén kopóréteget cserélnek majd a Margit körút északi útpályáján a hídi lehajtó és a Török utca közötti szakaszon. A munkaterület mellett egy forgalmi sáv lesz járható.
A Budapest Közút Zrt. arra kéri a járművezetőket, ne megszokásból, hanem fokozott figyelemmel közlekedjenek.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)