KÖZÉLET

Fejlesztik a villamoshálózatot Budapesten


Bővítik a villamoshálózatot, akadálymentes megállókat hoznak létre, alacsonypadlós szolgáltatást működtetnek még több vonalon, ősszel több új villamos érkezik - hangzott el Budapest villamoshálózatának fejlesztéséről szóló sajtótájékoztatón. A BKK szerint a cél, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést.

„Minden villamosfejlesztési elképzelést támogatunk, sőt szerepet is szeretnénk ezekben vállalni” – mondta Borbás Péter a BKV Zrt. villamos üzemigazgatója csütörtök délelőtt a Villamosfejlesztések Budapesten címmel tartott sajtótájékoztatón, melyen részt vett Karácsony Gergely főpolgármester, Bodor Ádám a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója, valamint Horváth László a BKK beruházási igazgatója is a Száva kocsiszínben.

Borbás kijelentette, Budapestet joggal hívhatjuk a villamosok városának: „hiszen teljesítményeink nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket, azonban egy elöregedő, idősödő eszközparkot kell üzemeltetnünk és minél jobb színvonalon kell biztosítanunk az utazási körülményeket”.

Borbás hozzátette, az utazók szempontrendszere változik és egyre inkább fontossá válik az utazási idő csökkentése, a komfort növelése és a biztonság kérdése.

Üzemeltetőként fontosnak tartja, hogy a korszerűsítés nyomán az üzemeltetési feltételek is javuljanak. Éppen ezért üdvözlik a főváros villamoshálózat fejlesztési szándékait.

Villamosfejlesztések
Kép: Merész Márton/ÉnBudapestem

Karácsony Gergely főpolgármester egy tizenkilencedik és egy huszonegyedik században készült villamosokat ábrázoló képpel indította beszédét, melyről elmondta: „mai fejjel megdöbbentő belegondolni, hogy a mostaninál még kiterjedtebb villamoshálózata volt valaha Budapestnek”.

Éppen ezért szerinte az eddig is villamosbarát Budapestet ideje még villamosbarátabbá tenni, melynek két fő alapszempontja van:

  • az egyik, hogy még vannak Budapesten hálózati hiányok, amelyeket legjobban a villamosközlekedéssel tudnának kielégíteni (például vannak olyan nagy budapesti lakótelepek, amelyeknek nincs kötöttpályás közlekedése)
  • a másik szempont, hogy akadálymentessé tegyék a budapesti villamoshálózatot,hogy ezáltal mindenkinek komfortosabb utazást kínáljanak

Ezt követően Karácsony egy négy pillérből álló fejlesztési stratégiát ismertetett:

  • Bővítik a villamoshálózatot
  • Akadálymentes megállókat hoznak létre 
  • Alacsonypadlós szolgáltatást működtetnek még több vonalon
  • Több új villamos érkezik

A főpolgármester végezetül elmondta, nagyon várják az ősszel érkező új CAF villamosokat (erről itt írtunk korábban), de az előttük álló kihívásokhoz hosszabb távú tervezésre és újabb forrásokra lesz szükség.

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta: a villamoshálózat fejlesztése nem öncél, hanem azt szolgálja, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, mert bár a belvárosban már viszonylag sokan így tesznek, a külvárosokban kevésbé, mert sokszor átszállással vagy bonyolultan érhető el a belváros, ami nem versenyképes az egyéni gépjármű közlekedéssel.

"A mostani villamoshálózat-fejlesztések arról fognak szólni, hogy hol tudjuk ezeket a hiányokat pótolni vagy hol tudjuk mondjuk olyan helyre áthelyezni a meglévő villamoshálózatot, hogy jobban kiszolgáljanak például egy lakótelepet" - fogalmazott Bodor.

Villamosfejlesztések
Kép: Merész Márton/ÉnBudapestem

Horváth László, a BKK beruházási igazgatója ismertette a következő európai uniós ciklus forrásaiban szereplő hálózati fejlesztéseket:

  • A pesterzsébeti hálózat fejlesztése a lakótelep felé, opcionálisan Szentlőrinc úti lakótelep felé is
  • A 42-es villamos meghosszabbítása a Havanna-Gloriett lakótelepekre,
  • A Bajcsy Zsilinszky úti villamospálya építése a Deák tértől a Lehel térig,
  • A Műegyetem rakparti villamospálya építése a Szent Gellért tér és a Dombóvári út között,
  • A Szegedi úti villamospálya a Nagy Lajos király útja és a Béke tér között.

Horváth elárulta, hogy vizsgálni fogják a pesterzsébeti villamosnak a csepeli, majd a XXII. kerület felé tartó meghosszabbítását is.

"2026-ig a 2-es villamos, az 50-es és az 56-os villamos vonalán fogjuk érdemben növelni az akadálymentes megállók számát" - tette hozzá a BKK beruházási igazgató.

A sajtótájékoztató végén Bodor elmondta, hogy az újonnan érkező alacsonypadlós villamosok tárolásáról is gondoskodni kell, ezért bővíteni kell a kocsiszín-kapacitást. Az Angyalföldi kocsiszín lesz az első, amelyet alkalmassá tesznek az alacsony padlós villamosok kiszolgálására, 2030-ra pedig a Ferencvárosi kocsiszínt is elő kell készíteni az alacsonypadlós villamosok fogadására.