STÍLUS

Kispest, végállomás – a 42-es villamos eddigi története


Kezdetben a Fradi-pályáig vitte utasokat, aztán Budára is átjutott. Ám később egyre rövidebb lett az útvonala, ma pedig egyértelműen külvárosi villamos a 42-es. A jövőben is az marad, ám az útvonala ettől még lehet hosszabb.

Amikor 1910 novemberétől a budapesti villamosokat számozni kezdték, még nem volt 42-es villamos, a járat megjelenésére két évet kellett várni. Ennek elsődleges oka az volt, hogy 1911-ben átadták az Ferencvárosi Torna Club Üllői úti stadionját, amely mellé hamarosan villamospálya is került; az első 42-esek a Ferenc körútról indulva a Mester utcán át közlekedtek a népligeti Fradi-pályáig, ám ezt a járatot – érdeklődés hiányában – már 1914-ben megszüntették. A 42-est üzemeltető Budapest Városi Villamos Vasút, ugyanekkor a Nagyvárad tér és a pestlőrinci Szarvas csárda tér között közlekedő járata kapta a számot, amelyet 1927-ben a Mária Terézia (a későbbi Kilián) laktanyáig, tulajdonképpen a Ferenc körútig hosszabbítottak meg. A 2. világháború után 1945. május 19-én indult újra a 42-es, amelynek belső végállomása ismét a Nagyvárad tér lett. E járatot azonban 1954-ben 50/A jelzésűre számozták át.

Piszkosan a Móricz Zsigmond körtérre

A napjainkban is közlekedő 42-es közvetlen elődjét 1959-ben indította a Fővárosi Villamos Vasút (FVV), és elmondható róla, hogy sokáig valóságos maratoni járat volt: a Móricz Zsigmond körtérről indulva a Szabadság hídon és a Kálvin téren át jutott el az Üllői út torkolatáig, onnan a Határ út, majd az Ady Endre úton egészen a kispesti Tóth Árpád utcáig. Érdekesség, hogy a Nagyvárad tér és a Tóth Árpád utca közeött 1961-ig betétjárat közlekedett 43-as jelzéssel.

-
A „hosszú" 42-es az Üllői úton (1960) Kép: Fortepan

„Az illetékes felügyeleti hatóságokkal együttesen, a kispesti utazóközönség régi óhajának tettünk eleget a 42-es járat megindításával. Ezzel egy időben azonban szükségessé vált, hogy a 43-as villamosok vonaláról járműveket átirányítsunk. Figyelembe véve azonban, hogy a 42- es és 43-as vonalra nagy befogadóképességű járműveket adunk, meg kell állapítani, hogy az Ady Endre utca közlekedése nem rosszabbodott, hanem viszonylag javult. A 42-es villamosok 8 percenként, a 43-asok pedig 5–6 percenként közlekednek” – tájékoztatta az FVV 1960. március 16-án az Esti Hírlap olvasóit, egy évvel később a 43-as villamost 42/A-ra számozták át. (Az új 43-ast 1963. január 1-jétől a Móricz Zsigmond körtér a Nagytétény között indították az addigi HÉV-járat helyett.)

Lovászpatonáról írja egy nőolvasónk, hogy Pesten járt a minap, s amikor ki akart nézni a 42-es villamos ablakán, nem látta az utcát, olyan piszkos volt az üveg. Ahogy leszállt, akkor meg azt észlelte, hogy a kocsi kívül is nagyon piszkos. Arra már csak az aláírás után következő utóiratban hívja fel külön a figyelmünket, hogy nemcsak a 42-es, de a 42/A számozású is piszkos

 – írta 1964-ben az Esti Hírlap, négy évvel később viszont „áldozatként” került a járat a hírekbe: 1968 tavaszán a 63-as villamos ittas járművezetője a Kálvin téren, a sebességkorlátozást figyelmen kívül hagyva hajtott rá a váltóra és belerohant a szabályosan közlekedő 42-es villamosba, amelynek két pótkocsija kisiklott. A balesetnek hét sérültje volt, az ittas villamosvezetőt hét hónap börtönre ítélték.

Hatvan év, rövidítve

A több mint hatvan éves kispesti 42-es villamos eddigi történetét a metróépítések befolyásolták. Az M2 megnyitása után, 1970. április 3-ától már nem ment át Budára, belső végállomása a Madách térre került, majd amikor 1977. január 1-jén átadták az M3 első szakaszát, a Nagyvárad térre.

-
A Madách térig közlekedő 42-es az Üllői út–Nagykörút kereszteződésben (1971)  Kép: FÖMTERV/Domonkos Endre/Fortepan

 

Az észak-déli metró újabb szakaszának – meghosszabbítás Kőbánya-Kispestig –1980-ban történt átadása óta a 42-es még rövidebb utat jár be, a Határ úti metrótól közlekedik Kispestig. Az elmúlt negyvennégy évben csak annyi történt, hogy 2006 szeptemberében megszüntették a Tóth Árpád utcai hurokvégállomást, ami helyett a Tulipán utcában alakítottak ki fejvégállomást. Már akkoriban tervbe vették, hogy a járatot meghosszabbítják a Gloriett lakótelepig, de az ötlet az elmúlt tizennyolc évben nem jutott messzebb az álmodozásnál. Most talán határozottabb lépések következnek. 

Kiemelt kép: A Száva kocsiszínben, az 1970-as évek végén Kép: BKV Archívum