KULTÚRA

Felejtés és didergés André Kertésszel 18 fokban


El tudják képzelni, hogy a Capa Központban olyan hideg van, hogy takarókat osztanak a kiállítás megtekintéséhez? A polaroid kényes dolog, vigyázni kell rá, állandó hőmérsékleten kell tartani.

A Capa Központba váltott kombinált jeggyel, az állandó Capa-kiállítás mellett az időszakiakat is megnézhetjük. A kelet-európai esztétikát bemutató tárlatról nemrég írtunk, de érdemes úgy készülni az idővel, hogy az épületben még három másik tárlat is látható. A gyászmunka megható, egyedi megélését vizsgálhatjuk André Kertész időskori képein, a víz fontosságára és a közelgő ökológiai katasztrófára hat magyar fotós munkája hívja fel a figyelmet, végül egy fiatal roma lány, Evelin történetét is megismerhetjük Melegh Noémi Napsugár Hemző-díjas képein keresztül.

 

A felejtés csele – Válogatás André Kertész polaroidjaiból 

Látogatható: 2024. szeptember 1-ig.

 

Hőhullámban érdemes az André Kertész-polaroidjait bemutató teremmel kezdeni: a bejáratnál el lehet venni takarókat, ha esetleg az utcai 35-40 fok után hidegnek éreznénk a benti 18 fokot. Egyszerre lesz meglepő és kellemes, hogy milyen hideg van! Az önmagát előhívó polaroid kényes műfaj: a hűtőnkön mágnessel rögzített bulifotókon is észlelhetjük, hogyan fakulnak ki az évek során, az állandó hőmérséklet sokat segít abban, hogy eredeti minőségében őrizzük meg a képeket az utókornak. Ez a mi nagy szerencsénk most!

A
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

André Kertész a hetvenes években kezdett kísérletezni a technikával: 2024-ből visszatekintve megható látni, hogy az idős mester tulajdonképpen feltalálta az Instagramot. (Mielőtt influenszereknek kereskedelmi lehetőséget adó időrabló platformmá vált, az Instagram eredetileg egy négyzetes formátumú fotómegosztó volt.) A szakértők szerint a polaroiddal új szakasz kezdődött Kertész-életművében, aki már fiatalon is kedvelte az apró méretű kontaktképeket, így idős korában is szívesen kísérletezett a könnyen kezelhető formátummal. A legtöbb képe üvegszobrokról, és azokon keresztül rögzített torzulásokról készült, másik kedvelt témája a városi táj, vagyis a városi tájban megjelenő idő volt. A from my window című sorozatát halott feleségének ajánlotta: a folyamatos fotózás a gyászmunka része volt. „Reggelente nekiláttam, és csak fotóztam, fotóztam, fotóztam, enni se volt időm. Azt vettem észre, hogy eltelt az idő, és nem is reggeliztem. Délután ugyanígy... A gyógyszereimet is elfelejtettem. Egyszer csak magamat is elfelejtettem, a fájdalmat, az éhséget, és igen, a szomorúságot is” – írta 1981-ben.

Különben az André Kertész évforduló kihagyhatatlan lehetőséget teremt, hogy a magyar származású fotós műveiben elmélyedjünk: az esztergomi Balassa Múzeumban a 2021-ben New Yorkból vásárolt Kertész-képeket láthatjuk, a Nemzeti Múzeum Kertész/Kópiák tárlatán a fiatal fotós 1925 előtti képeit mutatják be, a Capa Központ – ahogy írtuk is –, az időskori polaroidokat mutatja be,

 

Hullámtörés – Magyar fotográfusok vízről és emberről

Látogatható: 2024. augusztus 25-ig.

 

Az egyéni gyász után a kollektív témák felé fordulhatunk: a Hullámtörés című kiállításban hat magyar fotós víz tematikájú, ökológiai katasztrófákra figyelmeztető sorozatát nézhetjük meg.

Bácsi Róbert László a nicaraguai kakaótermesztést mutatja be, a civilizált életünkben olyan fontos szerepet betöltő kakaó és az abból készült csokoládé ugyanis szorosan összefügg a vízzel: évekkel ezelőtt a kakaóbab meg tudott élni anélkül, hogy külön öntözéssel életben kellett volna tartani, mára az öntözés miatt jelentősen csökken a mennyisége, amit a boltokban elérhető táblás csokoládék méretén, árán és kakaótartalmán is észlelhetünk. Éppen ezért kiemelkedően fontos akár számunkra is Budapesten, hogy a készülő Nicaragua-csatorna az ország és Közép-Amerika legnagyobb édesvízű (így kakaóbab öntözésére is alkalmas) tavát vágná haza. Mivel a tó a csatorna megépítése után két óceán között létesítene kapcsolatot, fokozatosan sós lenne, ami jelentősen befolyásolná nemcsak az itt élő emberek, állatok és növények életét, hanem hosszútávon mindannyiunk életét is.

Hullámtörés
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Molnár Zoltán lírai, Aqua című sorozatának kiindulópontja egy brazil ösztöndíjhoz kapcsolódik, később egy francia utazás során is a víz és ember kapcsolatát kutatta. A fotóesszé további képei Spanyolországban, Törökországban, a Duna romániai szakaszán, valamint Magyarországon folytatódtak. Zoltai András Eláraszthatsz, én itt leszek című sorozatában az egyik legbővízűbb folyó, az indiai Brahmaputra valamint Majuli szigetének átalakuló, változó arculatát mutatja be. „2020-ban kezdtem el megfigyelni a sziget árterületein élő közösségek természethez való érzékeny, ösztönös, mégis védtelen viszonyát, (...) puszta létük is mind a folyó és környezetének állandó alakulásának van kiszolgáltatva, amellyel az idők során megtanultak egyensúlyban élni, olykor akár gyorsan alkalmazkodni is a változásokhoz. Elfogadták, hogy a folyó mindig elvesz vagy ad.”

Hullámtörés
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A legmegrázóbb a hat közül Kállai Márton 2009 óta készülő Feloldódó létezés című fotóesszéje, a nyugat-ukrajnai Kárpátalján található Aknaszlatina városát mutatja be. A korábbi ipari központ hangulata a bányák bezárása után jelentősen átalakult: a helyiek ugyanis a sós vizű tavakra épült turizmussal próbálnak túlélni, a háttérben a rohadó ipari létesítményekkel. „Lassan két évtizede, hogy végleg felhagytak a bányászattal, a környék ugyanakkor továbbra is üzleti potenciált rejt magában, hiszen a sós fürdők és a fekete iszapos kezelések kiválóak az ízületi és bőrpanaszok enyhítésére” – mesél a fotós meghökkentő világról a kísérőszövegben.

Hullámtörés
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A klímaváltozás magyarországi hatásaival foglalkozik a két utolsó sorozat: Végh László Tisza című fotóesszéjében a folyó teljes hosszát végigjárva dokumentálta annak életét. „Úgy tartják, hogy a magyarság szorosabban kötődik ehhez a folyóhoz, mint bármelyik másikhoz. Én is érzem benne azt a megmagyarázhatatlan, ősi erőt, amely már gyerekkorom óta vonz. (..) Az ár-, illetve belvízmentesítés folyományaként az Alföldön nagymértékben megnőtt a szántók területe, ugyanakkor a vizes élőhelyek többsége megszűnt.” Balázs Zsolt Akkor is maradunk, ha ez a föld kiszárad című sorozatát 2021-ben kezdte el fényképezni, majd különös aktualitást adott neki a 2022-es, Magyarországot sújtó nyári aszály. Ekkor mi városiak is megtapasztalhattuk, hogy mire készüljünk a jövőben: a klíma-előrejelzések alapján az évszázad végére Magyarország területének kétharmad része félsivatagos övezetté válhat.

 

Így láthatsz meg engemet – Meleg Noémi Napsugár kiállítása a 8F Galériában

Látogatható 2024. szeptember 8-ig.

 

A Telex fotóriportere, Melegh Noémi Napsugár tavaly nyerte el a Hemző Károly-díjat. A 35 év alatti magyar fotósnak adható elismerést a Hemző Károly Alapítvány alapította, hogy segítse a fiatal magyar fotósokat. A díjazott sorozat egy roma lány felnövéstörténetét mutatja be 11 és 18 éves kora között: a kiáltás az utcaszintről, a Capa Központ kávézóján keresztül megközelíthető 8F Galériában látható.

Melegh
Így látsz meg engemet c. kiállítás részlete  Kép: Melegh Noémi Napsugár

 

„Kovács Evelin 17 évesen, 2022. november 30-án hozta világra első gyermekét, Szkarlett-tet. Édesanyjával az észak-magyarországi Recsken, szállókon takarítással keresi a kenyerét. Terhessége előtt édesapjával élt szülőhelyén, Drégelypalánkon, amely Recsktől kétórányi autóútra van. Mivel gyermeke apja nem szeretne részt venni a gyermeknevelésben, a lány az édesanyjához és annak új párjához költözött, és azt tervezi, hogy az ő segítségükkel neveli fel kislányát. (...) Sorozatom Evelin történetén keresztül mutatja be, hogyan változik meg egy fiatal lány élete, ha anyává válik” – írja Melegh Noémi Napsugár, aki 2016-tól kezdődően követi a drégelypalánki romák életét, és hosszútávon tervezi folytatni velük a munkát, hogy az átalakulóban lévő társadalmi, családi dinamikákat bemutassa.

 

Az Énbudapestem applikációjában 15 százalék kedvezménnyel lehet jegyet vásárolni a Capa Központba. Az applikáció az AppStore-ról és a Google Play-ről egyaránt telepíthető.