KÖZÉLET

Józsefváros eltakarítja a propagandát az utcáról


Az önkormányzat harminc napot adott a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mahir Cityposter Kft.-nek, hogy lebontsák a hirdetőoszlopaikat. Pikó András polgármester szerint ezzel mindenki csak nyer, az utcakép is szebb lesz, és gyalogolni is kényelmesebben lehet majd.

Eltűnnek a józsefvárosi utcákról a reklámoszlopok, miután a tulajdonosi bizottság egyhangú döntése nyomán nem hosszabbították meg azok közterület-használati engedélyét.

Mindannyiunknak jót fog tenni, ha kevesebb gyűlöletkeltő plakát van az utcán” – jelentette ki Pikó András, a kerület polgármestere.

A lépéstől Pikó azt várja, hogy kevesebb propagandával találkoznak a járókelők, hogy kényelmesebb lesz a gyaloglás, javul az utcakép, átláthatóbbak lesznek a közterek. „Mindenki nyer” – tette hozzá a polgármester.

Ahogy a kerület lapja két nappal korábban, február 12-én megírta, a képviselő-testület Tulajdonosi, Vagyongazdálkodási és Közterület-hasznosítási Bizottsága a február 7-i ülésén úgy döntött, hogy nem hosszabbítja meg a Mahir Cityposter Kft. józsefvárosi közterület-használati engedélyét.

A zárt ülésen egyhangú döntés született. Mint a lap is megjegyzi, a határozat 9 igen, 0 nem, 0 tartózkodás szavazatot kapott, tehát még a fideszes képviselők (például a Bizottság alelnöke, Juharos Róbert is) a cég kérelmének elutasítása mellett döntöttek.

A józsefvárosi kezelésű közterületeken összesen 25 ilyen oszlop van, amelyeknek elbontása a Mahir Cityposter Kft. feladata lesz, ha csak, mint a lap fogalmazott, „valami sajátos fordulat nem történik”. A Mahir Cityposter ugyanis 2019 óta Mészáros Lőrinc kezében van, és ahogy azt a G7 is megjegyezte, 2021-ben például rekordárbevételt és rekordközeli nyereséget ért el.

A képviselő-testület döntését követő határozat harmincnapos határidőt szabott meg az oszlopok elbontására, úgyhogy március elejétől elvileg eltűnnek a józsefvárosi kezelésű közterületeken állók.

A fővárosi területeken található oszlopokra nem vonatkozik a határozat, tehát a körúton például továbbra is találkozhatnak a környéken sétálok hirdetőoszlopokkal.

A Mahir több mint száz évvel ezelőtt alakult, ám csak 1956-ban kapta a Magyar Hirdető nevet. Ahogy a józsefvárosi lap is felidézi, 1994-ben került a Fidesz-közeli B-reklám Kft. tulajdonába, Simicska Lajos irányítása alá.

A cég, olvasható a G7-nél, a Simicska-Orbán háború kezdete előtti években kifejezetten eredményesen működött, évről évre egymilliárd forint körüli árbevételt ért el, és masszív nyereséget is termelt

Mint emlékezetes, 2015 február hatodikán vált teljesen nyilvánossá az Orbán-Simicska háború, miután több, Simicska Lajos érdekeltségében lévő médium vezetője lelkiismereti okokra hivatkozva bejelentette a felmondását, és Simicska ezt követően egy interjúsorozatban hevesen szidni kezdte Orbánt.

A fővárosi közgyűlés ezután, 2015 szeptember 30-án döntött úgy, hogy kiteszi a városból a kegyvesztett Simicska érdekeltségébe tartozó céget, és egyoldalúan szerződést bontott. Az önkormányzat emellett felszólította a céget, emlékeztet a Népszava, hogy 60 napon belül bontsa el mind a 761 hirdetőoszlopát.

A fővárosi önkormányzat egyébként még 2006-ban döntött az úgynevezett utcabútor szerződésekről, melyek keretében 25 évre adta át Budapest reklámhelyeinek döntő többségét a Mahir Cityposter Kft-nek és az Intermédia Kft-nek. 2015-ben a fideszes városvezetés arra hivatkozott, hogy a korábbi városvezetés akkor előnytelen szerződést kötött.

A dolog érdekessége, hogy Tarlós Istvánt, aki 2010-ben vette át a város vezetését,

az Orbán-Simicska háború kipattanásáig valahogy egyáltalán nem zavarta, hogy a szerződés előnytelen lett volna.

Ahogy viszont Simicska szembe került Orbánnal, a közgyűlés úgy találta, hogy a szerződés több rendelkezése okán is felmerülhet, hogy jó erkölcsbe ütközik.

A Mahir Cityposter egy közleményben reagált minderre, mondván, ők mindig teljesítették szerződési kötelezettségeiket, ezért nem tudják elfogadni a felmondást. Szerintük a felmondás nyilvánvalóan jogszabályba ütközött, egyben bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúját is felvetette, úgyhogy be is perelték a fővárost.

Hirdetőoszlop
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Ahogy a G7 összefoglalta, nem sokkal később, 2016 elején viszont a Budapest Közút munkatársai már válogatás nélkül "vágták ki" a hirdetőoszlopokat, holott a per csak január 11-én kezdődött a Fővárosi Törvényszéken. A hirdetőoszlopokat biztonsági őrökkel kezdte védetni Simicska, míg a bíróság meg nem tiltotta az eltávolításukat.

Mindezt azért volt fontos feleleveníteni, mert 2018 szeptemberében a Fővárosi Ítélőtábla helybenhagyta a Fővárosi Törvényszék 2018. áprilisi ítéletét és jogerősen kimondta, hogy hiába tett a fővárosi önkormányzat felmondó nyilatkozatot, nem szűnt meg a szerződés a főváros és a Mahir Cityposter Kft. között.

A Mahir Cityposter Kft. Nyerges Zsolt érintésével aztán 2019 tavaszán Mészáros Lőrinc tulajdonába került, és ahogy a G7 megjegyezte, hosszú évek vegetálása után 2020-ban újra virágkorát élte.

A szerződés tehát nagyon is él, viszont – ahogy a Népszava megírtaalig néhány tízmillió forint reklámbevételre tesz szert évente az utcákon elhelyezett reklámok után a fővárosi önkormányzat.

Az Énbudapestemnek a józsefvárosi önkormányzat azt mondta, hogy a 25 oszlop éves közterület használati díja 3 600 000 forint volt évente, erről most biztosan lemondanak.

A szerződés 2024. január végén lejárt, és nem félnek attól, hogy esetleg újabb pereskedés robbanna ki a döntésük miatt.

Kerestük a Mahir Cityposter Kft.-t, de ők egyelőre nem reagáltak az érdeklődésünkre. Ha megérkezik a válaszuk, frissítjük a cikket.