KÖZÉLET

Fedett, zárható kerékpártárolókra pályázhatnak a kerületek


A Fővárosi Önkormányzat fedett, zárható kerékpártárolók beszerzésére és üzemeltetésére írt ki pályázatot, hogy segítse a biztonságos kerékpártárolást olyan társasházi, lakótelepi környezetben, ahol ez közös tárolóhelyiség hiányában nem, vagy csak korlátozottan lehetséges.

A budapestiek közösségi költségvetési javaslata és szavazatai alapján olyan pilot program indulhat ezzel, amely megalapozhatja a nyugat-európai nagyvárosokban elterjedt kerékpárparkolási megoldást, ezzel is segítve, hogy többen választhassák az olcsó, környezetbarát és egészséges kerékpáros közlekedést.

A vissza nem térítendő támogatásra március 1-ig pályázhatnak a kerületek.

A támogatást elnyerő kerületeknek kell gondoskodniuk a kerékpártárolók beszerzéséről, népszerűsítéséről, legalább 3 évig történő üzemeltetéséről, a használókkal való kapcsolattartásról és ehhez kapcsolódva egy, általánosan a kerékpározásról szóló szemléletformáló tevékenységről.

Parkolók helyett tárolók

A pályázatok elbírálásakor előnyt élveznek azok a lehetséges helyek, amelyek közvetlen közelében a legtöbb lakás található, van kerékpárút vagy kerékpársáv, de nincsenek MOL Bubi kerékpárok. A pályázatból zöldfelületre nem építhető kerékpártároló, viszont támogatják, hogy autóparkoló helyére telepítsék ezeket a több jármű tárolására alkalmas eszközöket.

Tekintettel arra, hogy korábbi lakossági felmérések alapján túljelentkezésre lehet számítani, valamint a fedett, zárható tárolás extrább szolgáltatást nyújt az egyszerű utcai lakatolásnál, a kerületek bérleti díjat kérhetnek a használóktól.

De a bérleti díjat olyan jutányos áron kell megszabniuk, hogy annak az egy kerékpár által elfoglalt közterület alapján arányosnak kell lennie az éves lakossági autótárolás árával, és profitszerzésre alkalmas árat sem szabad meghatározni. A bérleti díjjal biztosítható az is, hogy aktívan használt kerékpárok legyenek a tárolókban.

width=3000
Fedett kerékpártároló Rotterdamban Kép: /Wikipédia

 

A Fővárosi Önkormányzat szándéka szerint a rendelkezésre álló 50 millió forintos forrás erejéig annyi nyertest fog hirdetni, ahány pályázat megfelel a pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek azzal, hogy az egy pályázatban elnyerhető támogatás összege legfeljebb 20 millió forint.

Tárolásban a jövő

A kerékpártárolókra kiírt fővárosi pályázat itthon nagy újításnak tekinthető, ám Európában van példa ennek a történelmi léptékű maximalizálására is. Amszterdamban tavaly épült a központi pályaudvar mellett, durván egy focipályányi területen az IJ folyó alatt Hollandia egyik legnagyobb biciklitárolója, ahol közel 7000 biciklit lehet lerakni, illetve bérelni. Mindezt 12 év alatt hozták tető alá 50 millió euróból a hollandok. Persze fölösleges összehasonlítani Budapestet Amszterdammal, hiszen a holland fővárosban a biciklizés nemzeti kérdés. Olyannyira, hogy minden holland városban van az önkormányzatnak kifejezetten a kerékpárosokkal, a kerékpáros-infrastruktúrával, illetve annak fejlesztésével foglalkozó tisztségviselője. Mára például nem találni olyan iskolát, irodaházat vagy üzletet, amelynek ne lenne megfelelő mennyiségű kerékpártárolója. Szóval, bár az összehasonlítás fölösleges, az irány mindenképpen mérlegelendő.

Kiemelt kép: Városháza