A budapesti közösségi közlekedés nagy léptékű fejlesztését célozza meg a BKK támogatási kérelme.
„Elsősorban a külvárosi kerületek és a belváros közötti közlekedési kapcsolatok javítását célozza a kisföldalatti meghosszabbításának, az Újbuda és Újpest közötti villamosvonalak összekötésének, a dél-pesti villamosgyűrű bővítésének és a 42-es villamos fejlesztésének az előkészítése” – írtuk annak kapcsán, hogy a 2021–2027 közötti EU-s költségvetési ciklus, az Intergrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP Plusz) keretében a BKK benyújtotta az első, 10 milliárd forint összegű támogatási kérelmét jövőbeni fejlesztéseire; a Budapesti Mobilitási Tervben szereplő projektek tervezésére.
Ennek eleme az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával és a Nyugati tér megújításával az úgynevezett Újbuda–Újpest-villamostengely.
Ez azt jelentené, hogy a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton visszaépítenék a villamosvágányt, és ehhez viszonyulva módosulhatna a jelenleg közlekedő 47-es, 48-as, 49-es, valamint a 12-es és 14-es villamosok vonala.
A pontos hálózati kialakítást, (amelynek határideje egyelőre nem ismeretes), a bevezetéskor aktuális utasforgalmi igények szerint határozzák majd meg a szakemberek, így azt is, hogy pontosan hol lesz az egyes villamosok végállomása; elvileg olyan maratoni távú viszonylatokat is kialakíthatnának, amelyek Kelenföldi pályaudvar és Rákospalota, vagy a Budafok és Káposztásmegyer között közlekednének.
A 42-es villamos meghosszabbításával a Havanna-lakótelep, a Szent Lőrinc-telep és a Gloriett-telep kapna közvetlen kötöttpályás kapcsolatot az M3-as metróhoz.
A jelenleg hatályos szabályozási tervek szerint villamosok végállomása a Gloriett-telepnél lenne.
Ugyancsak Dél-Pest közlekedési fejlesztésével függ össze, hogy megtörténne a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának olyan előkészítése, amely a későbbiekben lehetővé tenné a hálózat bővítését Csepel felé is, emellett egy lehetséges távlati, Budafokra történő átvezetést is vizsgálnak tanulmánytervi szinten.
A távlati elképzelések közül talán a Millenniumi Földalatti Vasút felújítása és meghosszabbítása a legismertebb: a kisföldalatti pályáját mindkét irányban (a belvárosban a Vígadó térig) bővítenék – a hatályos szabályozási terveknek megfelelő nyomvonalon, a rákosrendezői kiágazás lehetőségének megteremtésével.
Jelenleg a tervezés finanszírozására adott be pályázatot a BKK, a kivitelezésre nem áll rendelkezésre forrás. A projektek becsült költségét csak a tervezés után lehet majd megállapítani.
Kiemelt kép: BKK