FRISS

Már készülnek a vadonatúj budapesti CAF-villamosok – fotók


Elkezdődött azoknak a CAF típusú villamosoknak a gyártása, melyek miatt tavaly év végén a magyar kormány uniós forrásokat csoportosított át. Az első példányok már idén ősszel megérkeznek Budapestre.

Kezdetét vette a budapesti CAF-villamosok gyártása, és már összeállt az első egység vázszerkezete, amik a szükséges ellenőrzések után már a festési részlegbe kerülnek – jelentette be közleményben a BKK.

A fővárosban naponta mintegy 330 villamos közlekedik,

a forgalomban lévő szerelvények harmada azonban már 45 évesnél idősebb, azaz legalább 15 évvel meghaladták a vasúti közlekedésben általános 30 évre tervezett élettartamukat, így cseréjük halaszthatatlanná vált.

A fővárosi villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF típusú villamos állt forgalomba. Az újabb, összesen 51 jármű érkezésével és forgalomba helyezésével olyan vonalakon is közlekedhetnek majd alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg csak néhány vagy egyáltalán nem közlekedik.

Caf
Kép: CAF

 

Korábban már az ÉnBudapestem is beszámolt róla, hogy a BKK 2022 novemberében 20 rövid CAF-villamost rendelt meg, a megállapodás szerint ezek első példányát várhatóan idén szeptember végén lehet átvenni, majd ezt követően havonta kettesével állnak forgalomba a villamosok. Ezenfelül a fővárosi járműflotta további 31 villamossal gyarapodik, az utolsó előreláthatólag 2026. nyár végén érkezik Spanyolországból.

Akkor a lapunk megkereste Rácz Zoltánt, a BKK Infrastruktúra és Jármű Projektiroda vezetőjét, akinek elmondása szerint Budapestnek hatalmas szüksége van erre az 51 szerelvényre, sőt ennél még sokkal többre is szüksége lenne. Az eredeti tervek szerint a villamosok a minimális infrastrukturális beavatkozást igénylő 3, 24, 42, 50, 61 vonalakon közlekedtek volna, azonban Rácz az Énbudapestemnek arról beszélt, ott és akkor teszik őket forgalomba, ahol és amikor csak tudják.

Caf
Kép: CAF

 

Vannak persze olyan vonalak, amiken CAF villamosok nem közlekednek, a Szabadság hídon például egyelőre csak a Ganz-villamosok közlekedhetnek, mert azok a legkönnyebbek – egyelőre, hangsúlyozta Rácz is, mert a BKV-val folyamatosan vizsgálják a lehetőségeket.

Legutoljára pedig tavaly novemberben érkeztek hírek a villamosbeszerzésről, amikor ugyanis a kormány átcsoportosította az uniós fejlesztések forrását. Csaknem kétszázmillió euróval kevesebb jut a HÉV-vonalak fejlesztésére, cserébe az 51 új budapesti villamos beszerzésére mindenképpen lesz pénz.

(Kiemelt kép: BKK)