KÖZÉLET

Gyalogosbarát, bohókás és klímatizált utcák kialakítását kezdték meg Józsefvárosban


2024. január 16-án elkezdődött a Bacsó Béla utca, a Krúdy és a Mária utca felújítása a VIII. kerületben. A felújítások célja az előbbi esetében, hogy új színes, játékos sétány jöjjön létre, ahol lesz hely leülni, programokat tartani és játszani is, utóbbi kettőnél pedig az, hogy nyártól kényelmesen lehessen elsétálni a Kálvin tértől a Nagykörútig.

Ahogy a RÉV8 is írja, 2021 nyarán döntött úgy a Józsefvárosi Önkormányzat, hogy tesztidőszakként megnyitja a gyalogosok számára a Bacsó Béla utca Vásár utca és Bérkocsis utca közötti szakaszát.

Az utca megnyitása jelentős részben

a koronavírus-járványnak volt köszönhető,

ugyanis, mint az önkormányzat emlékeztet rá, az ideiglenes kialakítás célja akkor az volt, hogy a járványhelyzetben minél több szabad teret biztosítsanak a városlakóknak.

Másrészt az önkormányzat szeretett volna nagyobb teraszt biztosítani a vendéglátóhelyek számára, ezzel is segítve őket a nehéz helyzetben.

A 2021 júniusától októberéig tartó időszakban az önkormányzat programokat szervezett a területre és a helyieket is erre bíztatták, a vendéglátóhelyek teraszai mellett pedig az általuk kihelyezett székeken is üldögélhettek-beszélgethettek az erre járók.

BACSÓ
Korábbi állapot a Bacsó Béla utcában.  Kép: REV8

 

A szakasz két végét dézsás növények jelezték, színes girlandok kerültek ki, és a lakókkal közösen kifestették az aszfaltot.

Azt még a Budapest Brand is megjegyezte, hogy a lakók eleinte kétkedtek az ötlettel kapcsolatban, azonban a próbaidőszak után

nagy többséggel szavazták meg a folytatást,

majd a véglegesítést is.

Az ezzel kapcsolatos kérdőívet 2021. október 4. és 31. között összesen 444-en töltötték ki. A kitöltők 90 százaléka egyetértett a Bacsó Béla utca érintett szakaszának átmeneti megnyitásával a lakók és a vendéglátóhelyek előtt, 7,7 százalékuk ellenezte azt, míg 2,3 százalékuk nem tudott véleményt formálni.

Azt, hogy az utca végleg így maradjon, végül 67 százalék támogatta, 26,8 százalék támogatta az átmeneti nyitvatartást, és 6 százalék egyáltalán nem támogatta.

Azóta is egyre többen ejtik útba délutánonként az utcát, nyáron pedig

sokan élvezik itt az árnyékot és a szellőt.

Az Egészséges utcák koncepció részeként, a lezárással olyan utca született, ahol a helyiek otthon és biztonságban érzik magukat, mert kevés a stresszforrás, kellemes élményt nyújt – például a kihelyezett növények nyújtotta árnyéka, a pihenési lehetőségnek.

BACSÓ
Bacsó Béla utca látványterve.  Kép: REV8

 

Ahogy az Énbudapestem is beszámolt róla, az utca többek között a Rákóczi tér arculatához illeszkedő, világos burkolatot kap, új fasort hoznak létre, új utcabútorokat szerelnek fel, valamint páraoszlopokat és ivókutat szerelnek fel a nyári hőség ellen.

A felújítás után is megmaradnak a mozgatható székek, amelyek az önkormányzat tapasztalatai alapján beváltak. A terveik szerint így a sétány könnyen alakítható lesz, napközben

kiváló helyszíne lehet társasjáték partiknak

vagy éppen egyszerű baráti beszélgetéseknek, miközben az itt lakók éjszakai nyugalma is biztosított marad.

A tervek szerint a kivitelezés 2024 júniusáig tart, amit egy 30 napos műszaki-átadás átvételi időszak követ.

A Krúdy és Mária utca érintett szakaszainak terveit 2022. őszén 2 hétig véleményezhették a lakók, a felújítás pedig, mint fentebb írtuk, 2024 január 16-án kezdődött meg.

A terveket több mint 110-en véleményezték. Az önkormányzat közlése szerint sokan támogatták zöldítő, gyalogos és kerékpárosbarát elképzeléseiket, sőt egyesek még több fát, kerékpártámaszt, ellenirányú kerékpársávot, illetve teljes sétálóutcásítást kértek.

Krúdy
Krúdy utca látványterve.  Kép: RÉV8

 

A kérdőívből kiderült, hogy az itt élők számára a tisztaság és a rend is nagyon fontos: sokan szeretnének szemeteseket, kutya wc-t, rendszeres takarítást és karbantartást. Ezek azonban, magyarázta a RÉV8, nem fejlesztési, hanem inkább fenntartási kérdések, amelyeket továbbítottak a városüzemeltetésért felelős Józsefvárosi Gazdálkodási Központ felé.

Az új kialakításnak köszönhetően az önkormányzat reményei szerint a járdák szélesebbek lesznek, a zsúfolt utcák szellősebbé válnak. Mint írják, a tervek készítésekor fontos szempont volt, hogy a közművek közötti szűkös helyen

a lehető legtöbb fát ültessék el

az érintett útszakaszon.

Mindemellett egy szintre hozzák a járdát az úttesttel, ami szintén az Egészséges utcák koncepció egyik sajátja, ennek köszönhetően ugyanis könnyebb lehet az átkelés, sőt a kereszteződésekben beszűkítik az útpályát, ezzel is tovább egyszerűsítve a gyalogosok dolgát, a kereszteződés előtt a gépjárműveket még bukkanókkal is lassítják, hogy nem csak egyszerűbb, de biztonságosabb is legyen.

A Lőrinc pap tér körül egységes teret hoznak létre, és megszűntetik a parkolást.

A kivitelezés a tervek szerint szintén 2024 júniusáig tart, amit 30 napos műszaki-átadás átvételi időszak követ. A munkaterületen a gyalogos közlekedést biztosítják, de gépjárművel tilos lesz a behajtás.

Ahogy korábbi cikkünkben fogalmaztunk, nem győzünk beszámolni a józsefvárosi fejlesztésekről, alig ér véget az egyik, azonnal hallani egy újabbról. Az közös bennük, hogy a közterek a lakókkal egyeztetve váltak, válnak színessé, gyalogosbaráttá, élhetővé.

Mária
Mária utca látványterve.  Kép: RÉV8

 

Mint nemrég beszámoltunk róla, az önkormányzat szeretné megújítani a Német utcát is, amelynek a koncepciótervét 2024 január 11-én, csütörtökön mutatták be.

A tervek szerint ott megmaradna az egyirányú gépjármű közlekedés a József utcától a Déri Miksa utca, a Rákóczi tér, illetve a Baross utca, és a Horváth Mihály tér irányába, viszont mindkét irányba kerékpározhatóvá tennék úgy, hogy közben kiszélesítik a járdát.

A Német utca mellett az önkormányzat felújítaná a Dankó utcát is, amelynek a terveit 2024 január 15-én mutatták be. Ahogy írják, a Dankó utca összeköti a Magdolna negyed két központi terét, a Mátyás teret és a Kálvária teret, amelyeknek kiemelt jelentősége van a kerületi zöldfelületek, parkok hálózatban is, továbbá a közösségi közlekedés megállói is ott találhatók.

A Dankó utca megújításával a két tér között biztonságos, fásított útvonal jönne létre, amely csillapított gépjárműforgalmával kényelmes a gyalogosoknak, és kerékpáros útvonalként is működne.

A tervet ide kattintva január 21-ig lehet véleményezni.

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)