KÖZÉLET

Színes programok és látványos felújítások – Budapest 2023-ban


2023-ban a látványos felújításokon túl - mint a Lánchíd vagy éppen az M3-as metró teljes vonalának rekonstrukciója - olyan kisebb, de annál fontosabb fejlesztések is megvalósultak, amelyek kevésbé kaptak teret: egy év alatt mintegy 10 ezer fát ültettek Budapesten, parkok és terek újultak meg, de a főváros egész évben számos közösségépítő eseménnyel is kedveskedett a lakóknak.

Lánchíd

Az idei év egyik kiemelkedő projektje a Széchenyi Lánchíd, a főváros legrégebbi és talán legismertebb hídjának felújítása volt. Kicserélték az útpályát, kijavították és felújították az acélszerkezetet és a pilonokat. Restaurálták a híd ikonikus kőoroszlánjait, a műemléki kandelábereket, valamint a feliratokat és címereket.

A legnagyobb változást azonban a forgalmi rend átalakítása jelentette. A városvezetés társadalmi egyeztetést követően úgy döntött, hogy a közösségi közlekedés gyorsításának és a belvárosi dugók csökkentésének érdekében a felújítást követően az autósok nem, csak a taxik, a buszok, a biciklisek és a gyalogosok használhatják a hidat.

2023.09.13.
Kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség

 

Blaha Lujza tér

Ötvenöt év után teljesen megújult a VIII. kerület ikonikus tere, az Erzsébet körút és a Rákóczi út kereszteződésében elterülő Blaha Lujza tér is.

A teljesen akadálymentesített térre 80 új fa és mintegy 1000 négyzetméternyi új zöldfelület, játékos utcabútorok, valamint számtalan kerékpártámasz is került. Az egykori Nemzeti Színház emlékét pedig miniszobrok és emlékmű idézi meg. A korábbi parkolók helyét növénykazetták és gyalogos felületek vették át, a körút és a Rákóczi út kereszteződésében pedig új gyalogátkelőhelyeket alakítottak ki.

A tér megújulásával egyidőben az ott álló egykori ikonikus áruházat egy magánbefektető felújította, az épület októberben Corvin Palace néven nyitotta meg kapuit.

A
Kép: Ruzsa Rania/Főváros

 

M3-metró

A 2017. november 6-án indult rekonstrukció idén május 22-én véget ér, így öt és fél év után egy teljesen megújult, modern és akadálymentes vonalon közlekedhet az a félmilliónál is több utas, aki naponta az M3-as metrót választja.

A sok éven át tartó munka eredményeként minden állomás egyedi hangulatú és modern külsőt kapott, azonban megtartották a korábbi megállók esztétikailag értékes elemeit.

A felújítás során számos innovatív és korszerű eszközt alkalmaztak, mint például olyan hangszigetelő paneleket, melyek jelentősen halkabbá tették a metrót. Kicserélték a síneket és felújították a metrót ellátó rendszereket is.

Akadálymentesítették az összes megállót és az aluljárókba való lejutást is, ehhez néhány, mélyen fekvő állomásnál különleges ferdepályás lifteket építettek be. Ahol szükséges volt, ott az utcaszint és a metróállomás bejárata közé is lift került. Az akadálymentesítés a felszínre is kiterjedt: a megállóknál új, jelzőlámpás gyalogátkelőhelyek kaptak helyet a Váci út, a Nagykörút és az Üllői út számos pontján.

metró,
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

 

Új buszok, villamosok és trolibuszok

Budapesten már 2022 ősze óta száz százalékban alacsonypadlós a buszközlekedés, de új buszokra mindig szükség van: 2023-ban 150 új busz állt forgalomba és a BKK folyamatosan dolgozik azon, hogy további új buszok érkezzenek. Idén például összesen 90 új elektromos busz beszerzését indították el, ezek pár év múlva jelenhetnek meg a budapesti utakon.

Alkalmassá tették az 56-os villamos vonalát a CAF villamosok fogadására, így szeptembertől a vonalon minden második villamos alacsonypadlós.

További 51 új villamos érkezik Budapestre 2024 és 2026 között. Ezek fogadásához “CAF kompatibilissé” alakítanak még több vonalat a következő években.

Teljes lett a 48 új trolibuszból álló flotta. A járműveket rendkívül kedvező áron szerezték be és a beépített akkumulátoroknak köszönhetően négy kilométert önjáró üzemmódban, felsővezeték nélkül is képesek megtenni. Ezt kihasználva felsővezeték építése nélkül tudnak a korábbinál hosszabb, jobb kapcsolatokat biztosító járatokat kialakítani.

150
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

10 ezer új fát ültettek

Négy év alatt, 2023 végéig több mint 33 ezer darab új fát ültettek el Budapesten, ezek közül körülbelül 10 ezer darab az idén került elültetésre. Az új fák közül közel 10 ezer a többször iskolázott, előnevelt fa, amelyek a fővárosi utakat szegélyező fasorokban, parkjainkban vagy éppen strandfürdőink, temetőink területén kaptak helyet - közülük kb. 1000 ültetése az idén őszi időszakra volt betervezve.

Emellett a főváros erdeinek megújítására mintegy 23 ezer erdészeti csemetét és konténeres erdészeti csemetét ültettek el, ebből 7 ezer csemete kiültetésére az idei őszi ültetési szezonban került sor.

2022.11.23.
Kép: Hartyányi Norbert/Képszerkesztőség

 

30 kilométernyi új kerékpársáv

A fővárosi kerékpáros főhálózat számos kritikus hiányzó szakaszát pótolták, ezzel körbeért a kerékpársáv a Nagykörút pesti oldalán, sőt a Margit híd budai hídfője és Újbuda-központ között is húzódik már egy egységes, biztonságos bringaút. Idén mintegy 30 km új kerékpáros főhálózat került kiépítésre.

Emellett európai uniós pénzügyi támogatással, a VEKOP program keretében fejlesztették a külsőbb városrészek helyi kerékpáros infrastruktúráját és javították a külsőbb városrészek egymás közötti kapcsolatait is.

A koronavírus-járvány idején sürgősségi beavatkozásként új kerékpársávokat alakítottak ki a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, a Baross utcában, a Nagykörúton, és a Villányi úton.

Következő lépésként a budai oldalon, a XI. kerületben fejlesztették: kétoldali, irányhelyes kerékpársávot alakítottak ki az Irinyi József utcai és Október huszonharmadika utcában. A Karolina úton kialakított bringasáv pedig a Villányi úti kerékpársávot köti össze Bartók Béla úti, a Tétényi úti, valamint a Hamzsabégi úti bringasávokkal.

Az M3-as metró felújítását követően védett kerékpársávokat jöttek létre az Üllői út és a Váci út mentén, és még az idén biztonságosabbá vált a kerékpározás a Szent István körúton is.

Megkezdődött
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

MOL Bubi hálózat

A MOL Bubi hálózat egész évben, mintegy 400 új kerékpárral bővült, ezzel jelenleg 2460 darabos a flotta. Új állomásokat is hoztak létre, idén 27-et adtak át, köztük a Budapesten elhelyezett kétszázadik állomást is, ezzel összesen 201 MOL Bubi állomás található a fővárosban.

width=4000
Kép: Pelikán János/Képszerkesztőség

 

Megnyitották a rakpartot

Idén harmadik alkalommal nyitotta meg a főváros vezetése a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszát június és szeptember között a pihenni és kikapcsolódni vágyók előtt.

A RAKPART_2023 a Jane Haining rakparton húzódott és a korábbi évek hagyománya szerint a funkciók szerint több szakaszra volt osztva: a Lánchídtól indulva a grillezőt, majd a piknik zónát találtuk, aztán a sport placcon ping-pongozhattunk görkorcsolyázhattunk vagy focizhattunk, a közösségi viadukt környékén pedig a gyerek placcot és wc-ket találtuk.

Rakpart
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Budapest tortája

2007 óta minden évben a magyar államiság megszületésének szimbolikus napján, az augusztus 20-i ünnepségek alatt mutatják be az ország tortáját, 2012 óta pedig az ország cukormentes tortáját. Idén a Fővárosi Önkormányzat nagyszabású programkavalkáddal készült Budapest születésnapjára, melynek egyik látványos eleme, hogy a Budapest Brand Zrt. és a Magyar Cukrász Ipartestület tortapályázatot hirdetett Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára.

Végül húsz izgalmas cukrászati műremek versenyzett a Budapest hivatalos születésnapi tortája címért, melyet a Belvárosi Auguszt Cukrászda Natalis fantázianevű alkotása, Müller Csilla kreációja nyert el.

Müller Csilla, a torta megálmodója elárulta, hogy a Natalis elkészítésénél arra törekedtek, hogy a pályázati kiírásban szereplő alapanyagok közül megtalálják azt a hármat, amely a legjellemzőbb volt a korszakra, és amelyekkel a legszebb ízharmóniát lehet elérni. Így esett a választás a mogyoróra, a kávéra és a csokoládéra.

2023.10.18.
Kép: Ancsin Gábor/kepszerk.hu

 

Felújították a Merlint

12 év elhagyatottság után újra életre kelt a főváros ikonikus helyszíne, a transzformátorházból lett Merlin. Napfényes, tágas belsővel, számos funkció és esemény befogadására alkalmas terekkel kapta vissza a város a nagymúltú épületet Budapest hivatalos születésnapján.

A lassan 100 éves épület annak a kreatív, kísérletező és adaptív, megújulásra mindig képes városi szellemnek a megtestesülése, ami olyan szuper hellyé teszi Budapestet. Igazi nagy túlélő, hiszen bontását számos alkalommal fontolgatták, ennek ellenére itt áll a 150 éves Budapest szívében.

Az élőzenés koncertek mellett kisebb technikai igényű színház- és táncelőadások, kamaraelőadások, önálló estek, könyvbemutatók, irodalmi programok közül előadó- és felolvasó estek, beszélgetések, kaphatnak teret. Emellett a Merlin terei időszakos kiállítások befogadására is alkalmasak.

-
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

 

Megnyitották a Városháza Passzázst

A belváros teli van ismertebb és rejtettebb átjáróházakkal, novemberben pedig megnyílt a legújabb passzázs, mely a legrégebb óta álló épületen halad át. A Városháza Passzázs, mint neve is mutatja, a Fővárosi Önkormányzat hivatalaként működő hatalmas épületen vezet keresztül, a Károly körutat köti össze a Városház utcával, ahonnan egyenes út vezet a Váci utca és a Duna-korzó felé.

A passzázst egy ingyenesen látogatható fényinstallációval nyitották meg november 17-én. Az intelligens robotlámpák segítségével létrehozott tér- és fényinstalláció egyedi atmoszférát teremtett a város szívében, miközben hangélmény is kísérte a különleges utazást.

 

-
Kép: Barta Bálint/Képszerkesztőség

 

Közösségi költségvetés

Idén is egymilliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg Budapesten, miután több mint 25 ezer szavazat érkezett közösségi költségvetés ötleteire és projektjeire.

Három kategóriában – Esélyteremtő, Zöld és Nyitott Budapest – osztanak ki pénzt a közösségi költségvetés idei győztesei között. Több mint 25ezer voks érkezett a szavazáson, ami szeptember végén zárult le. A főpolgármester jóváhagyása után

  • a Zöld Budapest kategóriát a Beton helyett fák és bokrok, valamint az Utcák árnyékolása növényzettel kezdeményezések nyerték;
  • az Esélyteremtő Budapest kategóriát a Több nyilvános vécé Budapest közterületein című projekt nyerte;
  • a Nyitott Budapest kategóriát a Védett kerékpáros útvonalak elnevezésű ötlet nyerte.
    -
    Kép: Merész Márton/Énbudapestem

     

  • A korábbi évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a helyhez kötődő projektek jobban mozgósítják a polgárokat, ezért a lokális ötleteket külön kategóriába sorolták. A Helyi Nagy Ötletek kategóriában összesen 240 millió forint értékben két ötlet nyert:
  • a Tegyük árnyékosabbá, hűsebbé a Széll Kálmán teret
  • és a Biztonságosabb gyalogos és kerékpáros közlekedés a Szent Gellért rakparton címűek.

A Helyi Kis Ötletek kategóriában összesen 393 millió forint értékben tizenkét javaslat valósulhat meg. Az első három nyertes

  • a Boráros tér zöldítése,
  • a Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton
  • és a Funkció nélküli burkolt felületek zöldfelületté alakítása Kelenföldön.
    2023.06.02.
    Kép: Pelikán János/Képszerkesztőség

     

    De érkezett nyertes javaslat a Gőtés-tó és környezetének rendbetételére, továbbá a 14-es villamos vonalán a Zöld villamosmegállók létesítésére. Ugyancsak megvalósul a Liget tér fásítása, zöldítése Kőbánya alsónál, illetve a Stefánia úti kerékpárút és járda közvetlen átvezetése a Városligetbe. A megszavazott fejlesztések között van még a Kelenföld vasútállomás melletti buszvégállomásra árnyékolók és esővédők telepítése, a Randióra a Blahán, a Zebra az Üllői úton a Corvin-negyednél, a Népliget gyalogos és kerékpáros elérésének megkönnyítése, és a Kerékpáros nyom létesítése a külső Bécsi úton.

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)