STÍLUS

Kilencven éve indult a zuglói faluvillamos


A 68-as villamos helyett a 64-es jött, aztán jött metró, később meg a trolibusz. A villamosoknak többet nem osztottak lapot.

A budapesti villamos rajongói november végét a körúti, kísérleti jármű megindításával kapcsolják össze, talán azt sem túlzás kijelenteni, hogy 1887. november 28. valóban piros betűs ünnepe a hazai közlekedéstörténetnek. A Bécsből Budapestre került, zöldre festett keskeny nyomtávú villamosok az alig pár száz méteres Pesti Indóház–Király utca közötti útvonalon a jövő hírnökei voltak, hiszen pár évvel később a villamos már megszokott, hétköznapi közlekedési eszközzé vált, pedig eleinte igencsak gyanakodva fogadták.

Új villamosok

De most hagyjuk 1887-es évet, és ugorjunk több mint negyvenöt évet az időben. Az 1930-as évek elején már egészen más szelek fújtak, a régi gazdag közlekedési társaságokat elsodorta az első világháború, az 1923-ban helyükbe lépő egyesített vállalat, a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT) járműállománya elsősorban az egyre lepusztultabb kocsikból állt, új villamosok csak módjával kerültek a társaság birtokába. A BSZKRT abban volt érdekelt, hogy felszámolja (vagy egyesítse) azokat a szinte párhuzamos villamos pályákat, amelyeket még a háború előtt létesítettek a régi társaságok. Új vonal megnyitására csak nagyritkán került sor, a legjelentősebb 1929-ben, Budán, a Villányi úti pálya átadása volt, ami egyúttal az utolsó budapesti omnibusz járat megszűnését is jelentette. De négy évvel később ismét villamos pályát avathatott a BSZKRT, ezúttal Zuglóban. Az avatásra – ha egyáltalán volt ilyen – 1933. november 22-én került sor, az új pálya a Bosnyák térről a Hajtsár úton (ma Nagy Lajos király útja) haladt az Egressy térig, majd az Egressy úton a Vezér útig, onnan pedig a Mogyoródi útig.

Az új járat a 68-as viszonylatszámot kapta, és egyértelműen azoknak a családiház-tulajdonosoknak volt kedvező, akik századforduló utántól kezdték benépesíteni a környéket.

Az útvonalon sem nagy üzem, sem jelentős csomópont nem volt, mi több a BSZKRT korabeli közleménye szerint „a vonal egyvágányú pálya, melyen a kocsik a Keleti pályaudvar–Thököly út–Bosnyák téri meglévő forgalomtól teljesen függetlenül és elválasztott pályán közlekednek”.

Falusias jelleg

A leiratból kiderült az is, hogy a társaság a forgalmat „egyelőre két kocsival” próbálja megoldani. A jelentéktelennek mondható, szinte falusias környezetben haladó egyvágányú villamos nem sok vizet zavart a fővárosi közösségi közlekedésben. Olyannyira nem, hogy amikor 1944 szeptemberétől, Budapest ostroma miatt sorra szűntek meg a villamosjáratok, a 68-as még november 24-én is közlekedett. És mivel a pályája sem sérült meg különösebben, már 1945. május 3-án újra megindult. 1956-ig változatlan útvonalon. A 68-as villamoshoz kapcsolódó első jelentős változás 1955. július 7-én történt, ekkor kétvágányúsították pályáját, de ekkor új járatot is indítottak 64-es jelzéssel, amely a Füredi útig közlekedett. Akkoriban még szó sem volt lakótelepről, az 1956-ban készült Fortepan képen jól látható, hogyan is nézett ki az akkori végállomás: enyhén szólva sem volt váriosias jellege.

-
Kép: Fortepan/Samodai József/Zuglói Helytörténeti Gyűjtemény

A Bosnyák téri vágányt 1957. január 10-től összekötötték a Thököly út villamosok pályájával, ettől kezdve a 68-as a Keleti pályaudvart érintve, egészen a Március 15. térig járt.

A járat történetének legfontosabb módosulása az 1960-as évhez köthető. Villamospálya épült a Nagy Lajos király útján az Egressy tér és az Örs vezér tere között, ezért április 2-tól kezdve a 68-as nem kanyarodtak rá az Egressy útra, hanem végigmentek a Nagy Lajos király útján, miután pedig 1964. november 21-én átadták új Erzsébet hidat, belső végállomásuk Budára, a Móricz Zsigmond körtérre került.

1972. december 22-ig, az M2 metró teljes vonalának átadásáig  közlekedett a 68-as villamos az Örs vezér tere és a Móricz Zsigmond körtér között, utána,  1976. január 21-ig, már csak a Keleti pályaudvarig járt. Ekkor vágányfelújítás kezdődött a Nagy Lajos király útján, ám miután március 22-én átadták a felújított pályát, a 68-ast nem indították újra.

-
Kép: BKV Archívum/BKV Archívum

 

Troli is lett

De 1976-ban még közlekedett a 64-es villamos, amit a 1955-öt követő években vonalát olykor-olykor meghosszabbították a Keleti pályaudvarig, de 1963. május 1-től 1979. október 19-i megszüntetéséig a Bosnyák tér és Füredi út között közlekedett. Az év végéig villamospótló busz helyettesítette, 1980. január 3-án forgalomba állították a 82-es trolit, amely a Thököly út–Lumumba utca (ma Róna utca) sarkáról indult és az Örs vezér térig lehetett vele utazni. Útvonala nem teljesen egyezett meg a 64-es villamoséval, de végeredményben ugyanazt a környéken járta be, és járja be ma is, immár az Örs vezér tere és a Mexikói úti kisföldalatti végállomás között.