Újbudán, Ferencvárosban és Zuglóban is bővítenék a korlátozott idejű parkolást engedő zónákat, hogy a forgalmas csomópontok körüli parkolóhelyeket az autósok ne P+R célra használják fel. A közgyűlés, kerületi kérések alapján, várhatóan szerdán módosítja parkolási rendeletét.
A november 29-i közgyűlés elé terjesztik a javaslatot, aminek az értelmében Újbudán a BAH-csomópont környezetében „C” várakozási zónába vonnának egy jelentősebb területet, valamint Őrmező térségét „D”-ből szintén „C” övezetbe sorolnák át.
(Az A, B és C jelzésű szektorokban csak három órát lehet parkolni, a D zónában nincs ilyen korlátozás. Az A szektorban 600 forintba kerül óránként a parkolás, a B jelűben 450, a C zónában 300, a D-ben pedig 200 forint az óradíj.)
A Ferencvárosban szintén a „C” várakozási övezetet terjesztenék ki a Könyves Kálmán körút vonaláig az Üllői út és a Soroksári út közötti területen.
Zuglóban szintén a „C” várakozási zónát bővítenék a Csömöri út – Rákospatak u.– Vezér u.– Egressy út – Lőcsei út – Szugló u. – Fűrész u. – Bosnyák u. – Lőcsei út – Csömöri út által határolt területtel.
Ahogy az előterjesztés írja, a módosításokat a kerületi önkormányzatok javasolták. Mint megjegyzik, a rendelet módosítása ráadásul nem jelenti azonnal az új parkolási övezetek bevezetését, az új parkolási rend bevezetéséről a kerületi önkormányzatok döntenek, amennyiben megteremtik a parkolás-üzemeltetési feltételeket.
Újbuda rendszeresen bővíti a fizetős parkolási övezeteket, idén januárban a Gellérthegyen, februárban Őrmezőn tolták kijjebb a zónákat. 2023 július elsejétől pedig a kerületben fizetőssé tették a főváros tulajdonában álló négy kelenföldi P+R parkolót is, hogy végre eltűnjenek a kocsi a hosszútávon ott tárolt autók, és valóban P+R funkciót tudjanak betölteni.
Azt ők is elismerik, hogy a problémákat ez nem oldja meg, viszont gyors beavatkozás, amit egy kerületi önkormányzat saját erőből meg tud tenni a helyzet javítására.
Zuglóban pedig utoljára 2023 november 15-én változott a parkolás, amikor is egy, a Mexikó út, az Egressy út, a Róna utca, a Mogyoródi út, a Nagy Lajos király útja, a Fogarasi út közötti szakaszt jelöltek ki „C” fizetési zónává.
A parkolás hosszú évek, évtizedek óta probléma a fővárosban. Ahogy ebben a cikkünkben írtuk, a főpolgármesteri hivatal úgy látja, a probléma fő forrása a városhatáron kívül van, és a megoldást is ott kell keresni.
A felmérések szerint ugyanis naponta több mint 300 ezer autó az agglomerációból indul el, és oda is tér vissza, miközben a már említett P+R parkolóhelyek száma nem haladja meg a hatezret.
Ahogy a Kritikus Tömeg kiemelte, szintén probléma, hogy általánossá vált, hogy a P+R parkolókat, ahogy a kelenföldi parkoló esetében is, tartós lakossági és üzleti célú járműtárolásra kezdték használni.
Az ilyen parkolóhelyek kialakításával csak az egyik gond az, hogy nem férnek bele Budapest költségvetésébe, a hivatal közlése szerint fizikai képtelenség is annyi P+R parkolót építeni Budapest területén belül, amennyi hosszú távon is kielégíti az igényeket.
A napjainkra felszámolt Budapesti Fejlesztési Központnak egyébként – ami nem mellesleg a kormány szervezete volt – voltak olyan tervei, hogy ilyen P+R parkolókat hozzanak létre a városhatáron kívül az agglomerációs települések vasútállomásainál, csakhogy a kormány az elsők között számolta fel a céget.
Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig hallani sem akar agglomerációs P+R parkolók fejlesztéséről, holott a projekt a felfüggesztés pillanatában már 60 százalékon állt, és a saját szakértői csapata is a folytatást, a befejezést javasolt a támogatás visszafizetésének kockázata miatt.
Mindehhez érdemes tudni, hogy a KSH 2022-es adatai szerint Budapesten 710 752 autó Pest megyével kiegészülve a közép-magyarországi régióban már 1,3 millió autó volt, majdnem a harmada az országban található 4,1 millió autónak.
(Kiemelt kép: Képszerkesztőség/Ancsin Gábor)