KULTÚRA

Klösz György és fia háborús propagandával plakátolta tele Budapestet


Klösz Györgyöt onnan illik ismerni, hogy ő volt a századforduló és a formálódó főváros legtermékenyebb fotósa, de fiával egy másik vállalkozást is működtetett, amiről sokkal kevesebbet hallunk.

Klösz Györgyről kezdőknek

23 évesen kezdte pályáját Pesten, és minden téma érdekelte, a legtöbb fényképészeti irányzat a hazai úttörői közt tarthatja számon, hiszen a portrék mellett készített műtárgy képeket, állatfotókat, riportokat és műszaki felvételeket is. Portrékból több, mint tízezret készített – fényképezte a nagy államférfiakat, költőket, tudósokat, de sok híres ember, színész, művész is megfordult műtermében, köztük Klapka György, Liszt Ferenc és Munkácsy Mihály is.

Klösz
Kép: Fortepan

Mivel jó néhány portréfotós kortársa komoly konkurenciát jelentett számára, ezért Klösz a portré mellett új témakört keresett. Az 1870-es évektől a városfényképezésére specializálta magát, melynek hazánkban akkor nem voltak még hagyományai. Nem csak saját örömére tette ezt, hanem a Fővárosi Közmunkák Tanácsa megbízásából is, illetve a sajtó számára is sok ezer fotót készített az újjászületőben lévő fővárosról: a Városligettől kezdve a gellérthegyi panorámán át a modernizálódó földalatti közlekedésig. Ha bármilyen fotót megnézünk ebből a korból, az nagy valószínűség szerint egy Klösz-kép lesz. 

Városligeti-tó
Városligeti-tó és a millenniumi kiállításra épített történelmi főcsoport épülete 1896 Kép: Klösz György/Budapest Főváros Levéltára/Fortepan

Összegezve: Klösz György munkásságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, fotódokumentumainak egyedisége és fontossága, több mint ezer Budapestről készült fotója a város legszebb és legnagyobb kiállítótereibe kívánkoznak.

Így fordult a nyomdatechnika felé

A városegyesítést követő szabályozási munkákat helyszínrajzokon, térképeken is rögzíteni kellett, és a Fővárosi Mérnöki Hivatal magánvállalkozókat keresett a feladatra, ami pont kapóra jött Klösz György vállalkozásának is. A mester kőnyomdája a nyolcvanas évek közepétől egyre több fővárosi megrendelést nyert el, és erre – jó üzlet érzékkel – reagált is.

Klösz
Kép: Konecsni György/MNG

Közelebb költözött a Városligethez, kicsi műterme helyett egy kétszintes házat építtetett, ahol egy 800 m²-es nyomda is elfért. Itt már az újabb feladatokat is teljesíteni tudta, például nagy példányszámú sokszorosításokra is volt kapacitás. 1896 után a vállalat dinamikusan terjeszkedett, a nyomdai és műszaki feladatok, tervrajzok, térképek készítésére helyeződött a hangsúly, így lépésről-lépésére az ország egyik legjelentősebb fotográfiai és nyomdaipari vállalkozását építette ki, ami Európában is ismertté és keresetté vált.

Klösz
Kép: Konecsni György/Központi Antikvárium

A képek másolása amellett, hogy egyre népszerűbb volt, időnként konfliktusok forrásává is vált. Klösz például részt vett a Petőfiről ekkoriban előkerült egyetlen hiteles fénykép rekonstruálásában is, amiből aztán jogi problémái is adódtak, mert azokról munkája közben másolatot készített, amiket árulni kezdett – a tulajdonos szerint engedély nélkül.

Klösz
1938 Kép: Lissák Tivadar/Fortepan

1906-ban Klösz visszavonulásakor Pál fia vitte tovább a céget. Klösz Pál nem csak az örökös jogán lett cégtulajdonos, hiszen a családi birodalomban tapasztaltak mellett a bécsi grafikai főiskolán is tanult. Ő vette tehát át a céget híres apjától, aki 1913-ban hunyt el, és vezette évtizedeken át sikeresen a főleg nyomdászattal és sokszorosítással foglalkozó vállalatot, ami a II. világháborút is túlélte – igaz, akkor már Offset Nyomda néven, állami tulajdonban működött tovább. A háborúban számtalan plakátot terveztek és sokszorosítottak állami megbízásra – nem meglepően olyan megbízásokat is teljesítettek, amiket ma már nem biztos, hogy minden cég elvállalna.

(Kiemelt kép: Lissák Tivadar/Fortepan)