FRISS

Továbbra is a budapesti a világ legforgalmasabb villamoshálózata


Az első hely viszont nincs biztonságban, Párizs, Bécs, Varsó és Prága is nagyon jön föl.

A UITP, a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség rendszeresen közzéteszi ezeket a statisztikákat, most 2019-20-21 forgalma látszik a legfrissebb adatokon. Bár a 2021-es évben a pandémia miatt még hatott a visszaesés világszerte, Budapest vezető helye egyelőre nem forgott veszélyben, bár, mint tudjuk, ez nem verseny. A hírt Vitézy Dávid osztotta meg a Facebookon.

A második legforgalmasabb villamoshálózattal egyébként Párizs, a harmadikkal Prága rendelkezik. Bécs a negyedik helyen szerepel a listán. 

Ahogy a közlekedési szakember is írja, Budapest a villamosok városa: „érdemes erre büszkének lennünk és örülni annak, hogy nálunk egy eleve elektromos közlekedési mód ilyen domináns tudott maradni, így nem néhány új elektromos busz képviseli csak a felszíni közlekedésben a dízel utáni kort, hanem eleve alapjaiban

zöld a közösségi közlekedési rendszerünk”.

„Az 1940-évektől Amerikában, majd az a 1950-es és 60-as években Európában végigfutott villamosbezárási hullámok eredményeként a világ legnagyobb villamoshálózatait az olcsó olajon felbuzdulva, az autóknak és a buszoknak teret engedve felszámolták a világ akkor legfejlettebb nagyvárosaiban. A listán szereplő néhány másik rendszerrel (pl. Bécs) együtt

a budapesti élte túl az egyik legjobban ezt a kort”

– magyarázza Vitézy.

A villamosok azóta visszatérőben vannak, ahogy a szakember folytatja, számos városban épültek ki vadonatúj hálózatok az elmúlt 20-30 évben. 

„Például a listán Budapest mögött található Párizs a XX. században teljesen felszámolta a hálózatát, de aztán egy új, kapacitív, mára 12 vonalas hálózatot 1992-től kezdtek kiépíteni a külvárosokban – és annyi vonal épül jelenleg is, hogy

Budapest első helye sincs biztonságban sokáig.

Bécsben, Varsóban, Prágában is számos vonalhosszabbítás épül ma is.”

Ahogy az Énbudapestem is beszámolt róla, a korszerűsítés is apránként, de halad: jövő szeptembertől két éven át érkeznek Budapestre a modern CAF villamosok, amiknek a fedezetét, emlékezetes módon, a főváros sürgetése ellenére csak az utolsó pillanatban garantálta a kormány.