STÍLUS

Megépülhet a belvárost és a Dunakanyart összekötő bicikliút hiányzó szakasza


Útépítési hatósági engedélyt kapott a Megyeri csárda és az Újpesti vasúti híd között tervezett, mintegy 3,5 kilométer hosszú kerékpárút, jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ.

Ha elkészül, a Megyeri csárda és az Újpesti vasúti híd között hiányzó, 3,5 kilométeres szakasz közvetlen kapcsolatot teremt

a vasúti hídnál meglévő városi főhálózattal, valamint a városhatárnál már megvalósult, Budapest és Dunakeszi közötti kerékpárúttal.

A legalább 3,5 méter széles, kétirányú útvonal az EuroVelo 6 nemzetközi útvonal részeként tehát javítja a IV. és a XIII. kerület közötti kerékpáros kapcsolatokat, valamint biztonságosabbá teszi a Dunakeszi irányából ingázók közlekedését. A fejlesztés a Dunakanyar és Budapest belvárosa között is megszakítás nélküli kapcsolatot hoz létre.

Moszkva
Kép: Tuba Zoltán/Képszerk

Az észak-pesti fejlesztésnek köszönhetően nemcsak a kerékpáros közlekedés feltételei javulnak, hanem a gyalogosok számára is rendezettebb és biztonságosabb körülmények jönnek létre a Duna-parton.

A BKK beszámolója szerint a tervezés összehangoltan zajlott a párhuzamosan futó árvízvédelmi fejlesztéssel, biztosítva, hogy

a két fejlesztés egymást erősítve szolgálja a városrész és a kerékpáros közlekedés hosszú távú érdekeit.

Az engedélyezési tervek egyébként már 2022-ben készen voltak, az engedélyeztetés pedig 2022 novemberében elkezdődött.

Az útépítési engedély megszerzését követő első lépés a közművek részletes tervezése és a kiviteli tervek készítése lesz. A tenderdokumentáció a jelenlegi ütemezés szerint 2026 tavaszára készülhet el, ezt követően – a szükséges források biztosítása esetén – indulhat a kivitelezés előkészítése és a közbeszerzési eljárás.

Az EuroVelo 6 az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig húzódik, amelynek magyarországi szakasza Rajkától Hercegszántóig, nagyrészt a Duna mentén halad. A kerékpárútvonalak tehát a teljes kontinenst behálózzák azzal a céllal, hogy megteremtsék a magas színvonalú kerékpáros turizmus feltételeit.

Emellett azonban több helyen – így Budapesten is – olyan gerincútként működnek,

amelyeket nemcsak a turisták és a kikapcsolódni vágyók, hanem a munkába, iskolába kerékpározók is használnak.

A BKK azt írja, az EuroVelo további három – dél-budai, észak-budai és a Budapest–Balaton fővárosi – szakaszának tervezése, illetve a tervek engedélyeztetése jelenleg is tart.

A céljaik között szerepel, hogy a Rákos-patak mentén is javuljanak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom feltételei. Ennek érdekében 2025 szeptemberben feltételes közbeszerzési eljárást indítottak a kerületeken átívelő kerékpáros útvonal tervezésére.

Rákos-patak
Kép: Barta Bálint/Képszerk

Ahogy az Énbudapestem is rendszeresen beszámol róla,

a Nagykörúton, valamint az Üllői úton és a Váci úton is folynak a kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseik.

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó lehetőségeknek ugyanakkor társadalmi és környezeti hasznuk is van: csökken a zaj- és a légszennyezettség, javul a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok.