STÍLUS

Józsefvárosi sorsok


Budapest-Józsefváros majd' száznegyven évig működő vasútállomás, sőt pályaudvar volt, egyúttal a magyar közlekedés történetének jelentős létesítménye. Tíz éve átépítették és más funkciót kapott, de azóta is üresen áll.

A józsefvárosi vasútállomás a második pesti állomásként nyílt meg 1867-ben, „Losonci pályaudvar" néven, tulajdonosa a kizárólag a Hatvan-Salgótarján-Losonc vonalat üzemeltető a Magyar Északi Vasút volt, ám a társaság ezt sem bírta, egy év alatt csődbe ment. A vonalat (az állomással együtt) az ekkor alapított állami vasúttársaság, a MÁV vásárolta meg. Noha e tényt általában elintézik azzal, hogy ez volt a MÁV történetének első vonala, sokkal többről volt szó.

A losonci vonallal az állami vasút azonnal fővárosi vonalhoz és állomáshoz jutott, ezért 1868-ban már gyakorlatilag is megkezdhette a munkáját és innen terjeszkedhetett.

Vagyis nem volt szükség kisajátításra, engedélyek megszerzésére, ingatlanvásárlásra, építkezésre ahhoz, hogy megvethesse a lábát Pesten. Valószínű, hogy ebben az esetben évekig tartó, ám kétséges kimenetelű procedúra vette volna kezdetét. Ehelyett 1872-ben már az is eldőlni látszott, hogy a MÁV-nak szűkössé vált Józsefváros és új állomásra lesz szükség. Más lapra tartozik, hogy ez több mint tíz év huzavona után valósulhatott meg –  a Központi pályaudvar, a későbbi Keleti pályaudvar 1884-es átadásával. A józsefvárosi egység ettől kezdve több mint ötven évig kizárólag teherpályaudvari funkciót látott el. Igaz, hogy 1936-tól  ismét megindult a személyforgalom, és ez 2005-ig így is maradt, de nem volt jelentősnek mondható.

Józsefvárosi
Kép: UVATERV/Fortepan

Agóniája azzal kezdődött, hogy a rendszerváltás után a teherszállítás egyre veszteségesebbé vált. A MÁV próbálta szolgáltatásbővítéssel, létszámcsökkentéssel, ilyen-olyan korszerűsítéssel menteni a menthetőt, de az ezredfordulón már sejteni lehetett, csak idő kérdése a teherpályaudvar bezárása. Aztán 2004-ben megszűnt az áruforgalom, és 138 év után először személypályaudvarrá vált Budapest-Józsefváros.

Szinte ugyanolyan egyvonalas pályaudvarrá, mint 1867-ben.

Igaz, hogy ekkor két vonal tartozott Józsefvároshoz, de innen induló vonatok a mindössze 60 kilométerre lévő Bács-Kiskun megyei Kunszentmiklós-Tass vasútállomást és 54 kilométerre lévő Pest megyei Nagykátát érintették, ez összeségében ugyanakkor táv, mint az 1867-es Pest–Salgótarján. Amihez érdemes hozzátenni, hogy a nógrádi megyeszékhelyre immár évek óta nincs közvetlen vonat a fővárosból. 

Az viszont ugyancsak a nyitást idézi, hogy az üzemeltető egy évig sem húzta; miként 1868-ban a Magyar Északi Vasút, úgy 2005-ben a MÁV sem erőltette tovább. A társaság az állomás korszerűtlen, elavult állapotára, a kulturált utaskiszolgálás feltételeinek hiányára, valamint a „fejlesztési perspektívák beszűkülésére" hivatkozva úgy döntött, hogy Budapest-Józsefváros „erőn felüli üzemeltetését, felújítását a gazdaságossági számítások nem indokolják".

2005. december 11-én, a menetrendváltozás előtti utolsó napon, 19.40-kor, vasútbarátok jelenlétében gördült ki az állomásról az utolsó szerelvény.

A mozdonyon koszorú, a első kocsi ajtaján pedig egy oda-ragasztott cédula tudatta mindezt. A MÁV vezérkara nem volt kíváncsi az első MÁV pályaudvar utolsó vonatára. 

https://holokausztmuzeum.hu/
Kép: F. Kovács Attila/Épitészfórum

Akkoriban úgy tűnt, hogy belvároshoz közeli lepusztult terület hamar felkelti a beruházók érdeklődését, és jelentős fejlesztések kezdődnek. Erre különböző okok miatt – nem egységes tulajdonosi kör, a 2008-as világválság, a föld mérgezettsége stb. – nem került sor, a 2010-es kormányváltást követően pedig az új kormány (rövid ideig) megkülönböztetett figyelmet fordított a vasútra, és a terület privatizációja (amelynek Budapest-Józsefváros állomás csak egy részlete) lekerült a napirendről.

Tudomásunk szerint 2012-ig semmiféle ötlet nem volt a a felvételi épület hasznosításával kapcsolatban, így a legvalószínűbb forgatókönyvnek a felhagyott MÁV-épületekre oly jellemző lassú lepusztulás tűnt. Ám 2012-ben Szita Szabolcs, a Holokauszt Dokumentációs és Emlékközpont (HÖKE) vezetője meglepő ötlettel állt elő: legyen az állomás Wallenberg-emlékhely,

egyúttal a holokauszt európai oktatási központja.

Szita ötlete – ebben a formában – nem nyerte el sem a kormány, sem a zsidó szervezetek tetszését. Utóbbiak túlzottnak tartották a Wallenberg-kultuszt az 1944-ben történtek összességének és feldolgozatlanságának fényében, az állam pedig... Nos, nekik talán az lehetett a legnagyobb bajuk, hogy ők nem gondoltak erre. 

De Szita jelentkezése után olyannyira magukévá tették e hasznosítási ideát, hogy gyorsan ki is nevezték Schmidt Máriát az élére. A terv az volt, hogy a Sorsok Háza nevet viselő egykori vasúti objektum a Holokauszt gyermekáldozatainak emlékhelye, illetve oktatási központot legyen, ám Schmidt Mária személyét – korábbi megnyilvánulásai alapján – nagyon sokan hiteltelennek tartották. 

Sorsok
Kép: Bujovszky Attila/Építészfórum
„Az alapkoncepcióról ebben az időszakban nem sok minden derült ki, pusztán Schmidt Mária személye körül lángoltak fel az indulatok. Az akkor kommunikált tervek arról szóltak, hogy szerettek volna emléket állítani a II. világháború idején gyermekkorú áldozatoknak, amihez főként a túlélő (ma időskorú) emberek visszaemlékezéseiről szóló kisfilmek szolgáltattak volna alapanyagot. Egy olyan emlékhely megnyitása volt a cél, amely más megközelítést alkalmazott volna a holokauszttal kapcsolatban.

Ám többen – köztük a Mazsihisz – is aggódtak amiatt, hogy Schmidt irányításával a magyar hatóságok felelősségét mentegető kiállítás jön létre, a tanácsadó testületből pedig kiváltak nemzetközi tekintélyű szervezetek. Schmidt akkor azt mondta,

gondolni sem akarnak arra, hogy a Sorsok Házát nem sikerül megnyitni 2014 áprilisáig, a Holokauszt-emlékévre.

Nem sikerült: a komplexum az F. Kovács Attila (Cube Design) tervezte bravúros épületátalakítás- és kiegészítés végül 2015-re készült el, amelyről az Építészfórum is részletesen beszámolt.

Sorsok
Kép: Bujovszky Attila/Épitészfórum

Mivel 2014-ben Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, Lázár János, az akkori miniszterelnökséget vezető miniszter utasítására indított egy vizsgálatot az intézménnyel kapcsolatban (hogy mi köze ehhez a miniszter által életrehívott Zsidó Kerekasztalnak és az ott folytatott tárgyalásoknak, azt nem tisztünk megítélni), és 2015-ben Lázár János a Mazsihisz tiltakozására állíttatta le a beruházást és közölte, hogy a Sorsok Háza akkor fog megvalósulni, amikor annak tartalmát a magyarországi zsidó közösségek támogatni tudják. Hogy ő itt pontosan kikre gondolt, azt nem fogalmazta meg világosan" – írta 2018-ban az Egység című folyóirat, de az erre adott válasz egyértelművé tette, hogy az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH). Az egyház vezetője, Köves Slomó el is mondta, hogy ő más zsidó szervezetek, leginkább

a Mazsihisz fenntartásai ellenére is megegyezett a kormánnyal és optimista a jövőt illetően is.

„A koncepció eddig elkészült anyagát ismerem. Az állandó kiállítás koncepciója nagyjából hatvan százalékban van kidolgozva… Rokonszenves volt, mert a központi kiállítás koncepciója alkalmas arra, hogy legyen egy érzelmi bevonódás azok részéről, akik ezt meg fogják tekinteni… El szeretnénk érni azt a célt, hogy ezt az intézményt, amely nemcsak egy állandó kiállításnak, hanem több időszaki kiállításnak, valamint oktatási és kutatási központnak is helyet ad, minél több mindenki a sajátjának érezze, függetlenül attól, hogy zsidó vagy nem zsidó, vallásos vagy nem vallásos, magyar vagy nem magyar.

Fontos feladatunk még, hogy az a kontextus, amely gyakran hiányzik a holokauszt prezentálásából, ugyancsak megjelenjen.

Itt arra gondolok, hogy a holokauszt áldozataivá váló zsidók nem egy ismeretlen közösséget alkotnak" - nyilatkozta Köves, de rögtön hozzátette, hogy az idő sürget, vészesen közeleg az újabb határidő, mert a Sorsok Háza 2019-ben megnyitja kapuit... Nem nyitotta.

sorsok
Részlet a honlapról Kép: Holokausztmúzeum.hu

 

„Az EMIH magyar és nemzetközi szakértők bevonásával, két év intenzív munka eredményeképpen alkotta meg az Éc Hájim – Az Élet Fája c. kiállítás koncepcióját, amelynek filozófiai alapvetései a zsidó hagyomány történelemszemléletében gyökereznek. Célja, hogy rávilágítson az emberi létezéshez elengedhetetlen erkölcsi normákra, miközben arra vállalkozik, hogy a történelem egyik legnagyobb tragédiáját mutassa be" – olvasható azon a honlapon, amelyen virtuálisan is bejárhatjuk a Sorsok Házát, amely tervszinten teljesen késznek tűnik, bár átadási határidőt nem közölnek. Az is csak később derült ki,  hogy Köveséknek a Sorsok Házára elköltött addigi 8 milliárd forint mellé kellett volna még 5 milliárd, ám kormányzat 2024-ben megvonta a további támogatást. 

„Sajnálatosnak tartjuk, hogy sem a múzeum tartalmáról, sem annak működtetése kapcsán nem jött létre egyetértés a zsidó szervezetek között" – indokolta a Miniszterelnökség a kormányhatározatot, de akkor nem árulták el, hogy mi lesz a létesítmény sorsa.
 
Most viszont kiderült: az MTK kapná meg, hogy Holokauszt-emlékparkot létesítsen itt. „A tervek szerint Brüll Alfréd Ház – Magyar Zsidó Örökség Parkja néven egy holokauszt-emlékmű, egy oktatási intézmény, egy agóra jellegű közösségi tér és egy közpark létesül"– jelentette be Bóka János, az uniós ügyek minisztere, aki a megvalósítást az antiszemitizmus elleni fellépésért felelős miniszterelnöki megbízottként felügyeli. Ehhez Deutsch Tamás, az MTK elnöke azt fűzte hozzá, hogy kávézó, kóserpiac és különféle vendéglátó intézmények is létesülnek majd a helyszínen.