STÍLUS

Megérkeztek az első elektromos csuklós autóbuszok


Ahogy a szólóbuszok, úgy a csuklós példányok is alacsonypadlósak, klimatizáltak, modern asszisztens rendszerekkel (például holttérfigyelő, kerékpáros- és gyalogosérzékelő, vezetői fáradtságfigyelő) felszereltek, továbbá USB-töltőpontot is találunk rajtuk.

Hamarosan új korszak kezdődik Budapest közösségi közlekedésben – írja közleményében a BKK. Ugyanis megérkeztek a fővárosba a BYD elektromos csuklós autóbuszok első példányai, amelyek a már Budapesten felkészítés és tesztelés alatt álló, 30 szóló elektromos jármű mellé csatlakoznak. A BKK megrendelése nyomán 2027-ig összesen 70 vadonatúj, teljesen elektromos – 50 szóló és 20 csuklós, az ArrivaBus Kft által vásárolt busz – áll majd forgalomba Budapesten. 

A járművek elsősorban a főváros belső területeit átszelő és közép-budai vonalakon közlekednek majd.  A forgalomba állás előtt azonban még számos előkészítési munkát végeznek a buszokon: hatósági vizsgálatnak vetik őket alá, valamint specifikus rendszerekkel (FUTÁR, jegykezelő, kamera, utasszámláló) is felszerelik az új buszokat.

Az elektromos járművek töltésére szolgáló rendszer kiépítése már folyamatban van, elkészülése után szintén az új buszokkal tesztelik őket a szakemberek. Olyan modern töltési rendszerről van szó, amely a járművek éjszakai töltését a reggeli forgalomba állásukkal, napközbeni üzemeltetésükkel összhangban képes optimalizálni. Az új buszokat a járművezetőknek és a karbantartó személyzetnek is meg kell ismernie, hiszen ezek a buszok másképp működnek, mint a jelenleg forgalomban lévők. A járművezetők külön képzést kapnak arról, hogy hogyan vezessenek gazdaságosan, fékezéskor az energia-visszatáplálást a lehető legjobban kihasználva.

Aki már alig várja, hogy utazhasson rajtunk, annak jó hír, hogy a csuklós elektromos járművek a forgalmi, műszaki előkészítést, valamint a járművezetők oktatását követően, a BKK és a Szolgáltató között létrejött, szerződésben rögzített 2026. tavaszi beálláshoz képest már korábban is megjelenhetnek az utakon.

A közelmúltban 25 darab alacsonypadlós, új dízel autóbusz is forgalomba állt Budapesten, ezekhez a jövőben  még összesen további mintegy 170 ilyen jármű érkezik, több ütemben – írja a BKK. Így két év múlva, 2027-re a fővárosi buszállomány közel 90 százalékát korszerű EURO 5-ös, vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbuszok teszik majd ki. Az új járműveknek köszönhetően évente közel 8 ezer tonnával kevesebb károsanyag kerül lokálisan Budapest levegőjébe.

Az új elektromos buszaink kifejezetten a BKK és a magyar főváros hatóságai által meghatározott műszaki paraméter szerint készültek Kínában, azért, mert a BYD komáromi gyáregysége kapacitáshiány miatt nem tudta vállalni a széria legyártását, illetve a megrendelés felvételekor a BYD újgenerációs Blade akkumulátoraival szerelt B12 típus még nem szerepelt a magyarországi gyártásprogramban. A megrendelő BKK különleges paraméterei, amelyek a BYD nemzetközi gyakorlatától több ponton is eltérnek: például a hazai előírások szerinti utastájékoztató és kamerarendszerek, az eltérő klímarendszer-beállítások, a téli-nyári akkumulátorüzem optimalizálása, valamint a budapesti peronmagassághoz illeszkedő ajtókiosztás és padlómagasság.