Egy hónapon át tartó felújítási és karbantartási munkák zajlanak a Keleti pályaudvaron – ezért holnaptól, augusztus 25-től, szeptember 21-ig nem indulnak vonatok a legnagyobb budapesti állomásról. A Keleti lezárásának ideje alatt a Budapesti Közlekedési Központ az alábbi rendhagyó szolgáltatásokkal igyekszik segíteni a közlekedőket.
Ha abból indulunk ki, hogy az 1870-es évek végén született tervek szerint a Keleti pályaudvart a Blaha Lujza téren akarták megépíteni, úgy a Kőbánya felsőig közlekedő járat ideáját 150 évvel ezelőttre is datálhatnánk. Ami persze csak időgépes játszadozás…
Nem így a 37E jelzésű „expresszvillamos” augusztus 25-i startja. A Népszínház utcából induló új járat belső végállomása a Blaha Lujza tér lesz és a külvárosi, amúgy nem különösebben jelentős Kőbánya felső és az Éles sarok érintésével érkezik a másik végállomásához a Sörgyárhoz, mivel a járművek csak itt tudnak visszaindulni. A intézkedést az indokolja, hogy számos vonat, például a hatvani és szolnoki személyvonatok, vagy az Agria és a Mátra IR vonatok a felújítás ideje alatt Kőbánya felsőig közlekednek, illetve indulnak. A BKK közleménye szerint a 37E kizárólag a fontosabb megállóhelyeken áll meg, és az ebből következő 3-4 perccel rövidebb menetidőnek köszönhetően a vonattal érkezők gyorsabban érhetik el a Hungária körutat, a Nagykörutat, a belvárost, az M2-es és M4-es metrót. Ugyanakkor az itt közlekedő a 37-es és a 37A menetrendje sem változik, ezért a BKK szerint e járatok, illetve a 37E együttvéve rendkívül gyakran közlekednek majd,, csúcsidőszakban 3-5 percenként indulnak a szerelvények a végállomásokról.
A 37E villamos az alábbi helyeken áll meg:
· Blaha Lujza tér metróállomás (Népszínház utca)
· II. János Pál pápa tér metróállomás
· Teleki László tér
· Magdolna utca
· Hidegkuti Nándor Stadion
· Kőbánya felső vasútállomás
· Élessarok
· Sörgyár
A 37-es és 37A jelzésű. villamosok menetrendje a BKK oldalán érhető el.
Az intézkedéssel kapcsolatban a BKK közleménye azt sejteti, hogy az ideiglenes expresszvillamos afféle próbaverziónak is tekinthető a társaság ún. villamosgyorsítási programjához kapcsolódva
„A projekt célja, hogy a főváros villamosvonalain – a meglévő infrastruktúra jobb kihasználásával – a közlekedés gyorsabbá, kiszámíthatóbbá, ezáltal versenyképesebbé váljon. A program keretében a lámpaprogramokat a villamosokhoz hangolják, új, korszerű váltóállítási technológiákat vezetnek be, felülvizsgálják a megállókiosztást, és lehetőség szerint megszüntetik a kényszerű vagy indokolatlan sebességkorlátozásokat. A 37E járat ideiglenes közlekedése nemcsak az aktuális vágányzárhoz kapcsolódó megoldás, hanem egyben a villamosgyorsítási projekt első példája, valós körülmények közötti tesztelési lehetősége is” – fogalmaz a Budapesti Közlekedési Központ közleménye, hozzátéve, hogy a gördülékenyebb közlekedés érdekében a Jászberényi úton az Örs vezér tere irányába közlekedő buszok mindegyike (97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E, 261E) megáll Rákos vasútállomásnál, emellett ideiglenesen a 202E busz is megáll a Kozma utcánál.
„Vonatpótló” metrók
A Keleti pályaudvar lezárása miatt nemcsak Kőbánya felsőre érkeznek vonatok, hanem a Nyugati pályaudvarra, Kelenföldre, Kőbánya-Kispestre és Újpestre is. Mivel ezen állomások mindegyike megközelíthető valamelyik metróval, ezért a A fővárosi pályaudvarok és vasútállomások között a BKK elsősorban a metrók igénybevételét javasolja:
– Kelenföld vasútállomás az M4-es (végállomás) metróval;
– a Nyugati pályaudvar (Nyugati pályaudvar megállóhely), Kőbánya-Kispest (végállomás) és Újpest (Újpest-Városkapu állomás) az M3-as metróval közelíthető meg a leggyorsabban és a legegyszerűbben.
A Keleti pályaudvar lezárása miatt az M2-es metró szeptember 1-től hétköznapokon, a reggeli csúcsidőszakban sűrűbben közlekedik.

Vonatjeggyel mozgólépcsőn
A BKK felhívja a figyelmet, hogy a Keleti pályaudvar lezárása alatt a BKK alábbi járatain érvényesek a MÁV vasúti jegyek és bérletek:
– M2-es metró: az Örs vezér tere és a Keleti pályaudvar között;
– M3-as metró: a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között;
– M4-es metró: teljes vonalon, a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között;
– 37, 37A, 37E villamos: a Blaha Lujza tér és Kőbánya felső között;
– 10-es autóbusz: teljes vonalon;
– 97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E autóbusz: Rákos vasútállomás és az Örs vezér tere között;
– 901, 918-as autóbusz: Kelenföld vasútállomás és a Puskás Ferenc Stadion között;
– 956, 990-es autóbusz: a Keleti pályaudvar és Rákos vasútállomás között.
„A BKK célja, hogy a Keleti pályaudvar augusztus 25. és szeptember 20. közötti ideiglenes kizárása alatt is biztosítsa a fővárosi közlekedés zavartalanságát és segítse a vonattal a fővárosba érkezők utazását. A 37E vonatpótló expresszvillamos bevezetése, a járatsűrítések, valamint a vasúti jegyek elfogadása mind azt szolgálják, hogy az ügyfelek minél gyorsabban és kényelmesebben eljussanak úti céljukhoz” – áll a BKK közleményében.
A társaság arra kéri az utasokat, hogy utazás előtt tájékozódjanak a BudapestGO alkalmazásban, valamint a MÁV-csoport oldalán. A Keleti pályaudvar lezárásával, és a vasúti közlekedéssel kapcsolatos információk ugyancsak a MÁV-csoport oldalán érhetők el.