STÍLUS

Éjszakai villamosokkal, új 0-24-es járatokkal jön az éjjeli közlekedés reformja


A BKK célja, hogy egy olyan éjszakai rendszer jöjjön létre, amely minél jobban hasonlít a nappali hálózatra és a korábbihoz képest jóval nagyobb területi lefedettséget (pl. Budafok, Zugliget, Virányos, Rákospalota, Megyer) és a külső kerületekbe (úgymint Rákoskert, Rákoscsaba vagy Pécel) való gyorsabb eljutást is biztosítson.

A fővárosban élők véleménye alapján fejleszti tovább a fővárosi közösségi közlekedést – jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a társaság kérdőíves felmérését augusztus 14-től lehet kitölteni a weboldalukon.

Aki viszonylag aktívan megfordul a budapesti éjszakai életben, és próbált már meg a belvárosból Cinkotára vagy Csepelre hazajutni, vagy Délpestről a belsőbb kerületekbe, azért általános tapasztalatként elmondhatja, hogy a küldetés nem lehetetlen és csak minimális tervezést igényel csak. Míg a lokális viszonyokra vetítve egy hasonló manőverbe Párizsban már könnyebben beletört a bicskánk. 

A Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság javaslatára a Fővárosi Közgyűlés 2024 őszén kérte fel a főpolgármestert, hogy a BKK közreműködésével több változatban dolgozzon ki javaslatokat a metróüzem éjszakai meghosszabbítására – ez június eleje óta hasít – valamint a felszíni éjszakai közlekedési hálózat megreformálására is. A metrók hosszabb üzemidejéhez a BKK mintegy 40 nappali autóbuszjáratot is áthangolt az, a következő lépésként a pedig a teljes felszíni éjszakai közösségi közlekedési hálózat is megújulhat.

A hosszabb metróüzemmel kapcsolatos első tapasztalatok pozitívak – írja a BKK – a meghosszabbított üzemidő alkalmával a csúcskeresztmetszeteken (két egymás követő állomás közötti szakasz, amelyen a legtöbben utaznak) hetente több mint tízezer utazás történik, egy átlagos hétvégi napon pedig több mint 3000-en utaznak a metrókon éjszaka ezeken a helyszíneken.

A soron lévő felszíni éjszakai hálózat reformjának célja, hogy a jövőben még többen válasszák az éjszakai járatokat, könnyebb legyen éjjel is haza, munkába vagy szórakozni járni – mindezt kényelmesebb, gyorsabb és a nappali járatokkal megegyező vagy hasonló felszíni közlekedés biztosítja majd.

A javasolt hálózat legnagyobb újítása, hogy az éjszakai igényekhez igazodó menetrend mellett éjjel-nappal 28 járat – nappali számozást és útvonalat követve – közlekedhet a jövőben. Így például a 105-ös, vagy a 114-es buszok utasai hajnali 2-kor és délután 2-kor is a jól ismert megállókban, az ismerős útvonalon haladó buszokkal utazhatnak. A BKK tervei szerint hétvégén bővülne a felszíni kötöttpályás kiszolgálás is, többek között az 1-es és a 47-es, valamint rövidebb útvonalon közlekedő 17-es jelzésű villamosok egész éjjel közlekednének. 

Az új hálózat a korábbihoz képest jóval nagyobb területi lefedettséget (pl. Budafok, Zugliget, Virányos, Rákospalota, Megyer) és a külső kerületekbe (úgymint Rákoskert, Rákoscsaba vagy Pécel) való gyorsabb eljutást is biztosítana. A tervek szerint bővülne az igényvezérelt járatok köre is, amelyek az utasforgalmi igények alapján közlekednek.

A közlekedési hálózat éjszakai megújításáról és a hamarosan induló fejlesztésekről minden részlet elolvasható a BKK folyamatosan frissülő aloldalán, a bkk.hu/ejszakaihalozat linken, ahol a társaság augusztus 14-től a fővárosiak véleményére is kíváncsi, az előzetes terveket pedig a visszajelzések fényében alakítja majd. A társadalmi egyeztetést augusztus 31-ig lehet kitölteni az alábbi linkre kattintva: bkk.hu/ejszakaihalozat